Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Peanut Butter - grov type? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18666)

beate 04-04-08 09:13

Peanut Butter - grov type?
 
Hei. På innholdsfortegnelsen til peanøttsmøret jeg har står det at det i 100 gram vare er 15 gram karbohydrat hvorav sukker er 7 gram. Skal jeg da regne med at det er 15 eller 7 gram i denne? Hva består de resterende 8 gram av som er karbohydrat da?

Megvel 04-04-08 09:17

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
se på kostfiber?. Men står det sukker så er det tilsatt sukker da eller (se på innholdsfortegnelsen).

beate 04-04-08 09:27

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 433810)
se på kostfiber?. Men står det sukker så er det tilsatt sukker da eller (se på innholdsfortegnelsen).

Det står at det inneholder druesukker. Kostfiber er 5.3 gram. Skal jeg da bare ta 15 gram karbo minus kostfiber, og regne at denne varen inneholder 9.7 karber? Litt træg æ sjø :p

Photobscura 04-04-08 09:42

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Penøtter har ti gram karbo pr hundre gram. Pluss det med fem gram sukker, så har du svaret ditt! I norske varer så skal kostfiber uansett være trukket fra. Og jeg vet ikke om det er noe særlig mulighet å få vekk de karbene som naturlie er i peanøttene, gitt.

Kan nok spise litt av denne, men det er lett å lage sitt eget peanøttsmør om du har en blender, stavmikser eller lignende. Peanøtter, olje og salt :)
Men om du er tidlig i ketolysekuren, så kan du sikkert vente litt med det, uansett må du regne det med i den daglige karbomengden.

Sugarpill 04-04-08 12:20

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Om du ikke har mulighet til å lage ditt eget peanøttsmør (jeg for min del har ikke kjøkkenredskapene som må til), selger de usøtet peanøttsmør på helsekost og store Meny-butikker. Det inneholder iallefall litt færre karbohydrater enn det vanlige, og ikke noe sukker som kan kødde med blodsukkeret.

Livsglede 04-04-08 21:40

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 433964)
Om du ikke har mulighet til å lage ditt eget peanøttsmør (jeg for min del har ikke kjøkkenredskapene som må til), selger de usøtet peanøttsmør på helsekost og store Meny-butikker. Det inneholder iallefall litt færre karbohydrater enn det vanlige, og ikke noe sukker som kan kødde med blodsukkeret.

+ coop butikkene har også den samme som helsekosten:p

Veggpryd 06-04-08 16:31

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Jeg kjøpte peanuttsmør for noen uker siden (Mills Peanutt Butter, grov type), og så først når jeg kom hjem at det også står:

fullherdet vegetabilsk fett

på innholdsfortegnelsen.

Er ikke det transfett? Jeg har i allefall ikke åpnet glasset enda, og det havner nok i søpla etterhvert.

Photobscura 06-04-08 18:55

Sv: Peanut Butter - grov type?
 
Det er nettopp sånne flotte omskrivninger som forvirrer folk! De fleste vet jo hva transfett er nå, etter all fokus i media og merking av varer som ikke inneholder det, men OM de inneholder det, står det pent innpakka fraser som helt eller delvis herda vegetabilsk fett. Fullherdet har jeg ikke hørt før, men det hørtes nesten ut som om det skulle være en positivt ting :rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no