Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34334)

Tasja 10-06-10 23:10

Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Denne lager jeg ofte som alternativ til brød:
(litt modifisert fra de amerikanske Atkins-sidene)
1 dl linfrømel
0,2 dl hele linfrø
1/2 ts bakepulver
1 egg
1/2 pakke søtningsmiddel (porsjonspakker)
1 ss smør eller olje
(kan ha 1/2-1 ts kanel oppi også, men pleier ikke å bruke det når jeg skal bruke det som brød)
Blander det tørre sammen først i en mikrosikker kopp, har så oppi smeltet smør/olje og egg, og rører det sammen.
Har det i mikroen på fullt i ca 1 min 20 sek (ops, det hever en del) hiver den utav, deler i to (på langs slik at jeg får lange skiver) og smører på smøreost med krydder, så en skinke eller kalkunbit, en snei ost eller to og litt grønt på toppen. Topper det hele med litt salt og pepper. Kjempegodt!! :rolleyes: Oppskriften kan fint dobles, men pass da på å ha stor nok beholder.

BlirFjong 10-06-10 23:18

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Linfrømel.. er det bare malte linfrø?

Tasja 10-06-10 23:29

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Jepp. :)
I USA heter det Flax seed meal og selges i poser.
Tror jeg har lest et sted her inne at noen kanskje fant det på Meny? Kan være jeg husker feil. Går ann å knuse frøene selv, men har forstått at det kan være litt stress uten riktig utstyr.

Jademor 16-06-10 22:40

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Med en stavmikser er det enkelt å lage mel av linfrø. :D

Idarull 06-09-10 09:55

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
prøvde disse i dag, men 1,5 minutt var ikke nok syns jeg. de var seige på toppen enda :p tar de litt lengre jeg. man må vel prøve og feile. håper de blir gode :D

Idarull 06-09-10 10:03

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
kjempegodt var det! men hvor mange karber er det i hel røra?

katten 09-09-10 12:21

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Nyyydelige var dei :)
Også var det litt stas å smake "brødskive" med ost på igjen.

Regna ut kor mange karber det vart i min :) 1 gr :D

Skal teste ut seinere om man kan lage det av feks mandelmel/proteinpulver osv :D

Idarull 09-09-10 19:38

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Ja disse var kjempegode. Linfrøene var bra når de ble skikkelig knust. De er kanskje best når de har ligget litt, da blir de litt tørrere.

Tasja 15-09-10 13:47

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Så flott at dere ble fornøyd! Jeg synes det var utrolig greit med noe man kunne ha pålegg på :)

klippo 17-09-10 15:14

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
er det mulig å lage denne uten micro? i stekeovnen eller på plate? noen som har forsøkt?

fridr 18-09-10 12:03

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Blir du ikke gæren i magen av all linfrøene?

annepannekanne 18-09-10 15:20

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Høres kjempegodt ut, men det er jo ikke lov med frø (og nøtter) i induksjonsfasen vel?

Idarull 18-09-10 19:30

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
frø er vel lov tror jeg. er null karber i linfrø såvidt jeg vet. hele har hvertfall 0, så da skjønner jeg ikke hvorfor matvareguiden mener at knuste har 28,9 per 100 gram!?

Fofa 19-09-10 05:44

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Denne må prøves!! Alt som er enkelt er velkommen hjem til meg :-)
Hvor mye er en posjon søtning?? Tenker jeg prøver med 1 ts eller noe sånt...

marjusen 19-09-10 09:38

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 935472)
frø er vel lov tror jeg. er null karber i linfrø såvidt jeg vet. hele har hvertfall 0, så da skjønner jeg ikke hvorfor matvareguiden mener at knuste har 28,9 per 100 gram!?

Har lest litt om det flere steder her. Hele går visst rett gjennom kroppen, men maler du dem opp til mel så tar kroppen dem opp som karbohydrater mener jeg.

Søker du litt på det rundt i forumet her finner du svar:)

Marius

Idarull 19-09-10 10:58

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
åja! takk for svar da Marjusen. Skal se!

annepannekanne 19-09-10 15:58

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338

Dette er fra dette forumet, tråden for fase nummer to. Ettersom jeg har lest meg fram til her på forumet er vel dette en av "trykkfeilene" i den norske utgaven. Ikke meningen å ødlegge matgleden her altså!

Idarull 19-09-10 21:19

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
frø på uke 3 ja. jaja, godt jeg ikke spiste så mange av disse. gikk uansett ned 2,5 kilo på induksjonen så skal være fornøyd! gleder meg til jeg kan lage yogurt med bær :D

Tasja 20-09-10 10:26

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Jeg har bodd et år i USA, og der borte (hvor Atkins kommer fra) var det greit med linfrø på induksjon. Det står også i boken at man kan bruke linfrø dersom man er treg i magen.
På Atkins.com under oppskrifter står denne registrert som akseptabel på fase 1 (induksjon). Men hver enkelt må jo finne ut hva som passer for en selv. Man bør kanskje ikke lage for mange muffins den aller første tiden.

annepannekanne 21-09-10 23:44

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Ja, jeg leste også det om linfrø hvis man trengte det for magen. kanskje jeg skal unne meg en sånn, det hørtest fantastisk godt ut. Har også skeiet helt ut med en atkins advantage bar og et glass pepsi max... :)

Fofa 21-09-10 23:48

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
Disse er jo helt geniale!! Bra med litt flere alternativ til å ha pålegget på:)
Jeg er på "søtstoffavvenning" for tida, så idag laget jeg den med litt salt og hvitløkspulver i! Funka bra!

Jeg bruker knuste linfrø som jeg har kjøpt på helsekosten, det står 0 karbo på dem og...ingenting er jo bedre enn det:D

annepannekanne 23-09-10 22:32

Sv: Frokostmuffins som brød, også på Atkins Induksjon
 
usj, min ble ikke noe god. Hadde ikke søtstoff, men burde kanskje spandert på litt salt istedet. Burde jeg heller prøve i ovnen i kanskje?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no