Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Kolesterolnivå? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52114)

tess81 11-05-12 09:40

Kolesterolnivå?
 
Fikk sjekket kolesterolnivået mitt i går g det lå på svimlende 7 :eek: :eek: :eek:

Noen andre som har fått sjekket det???

FrkMarge 11-05-12 09:44

Re: kolesterolnivå?????
 
Mener å ha lest en artikkel som sa at damer skal ligge høyere på kolesterol enn menn jeg???
Noen som husker hvor den artikkelen ligger?

Photobscura 11-05-12 09:59

Sv: Kolesterolnivå?
 
Hvordan lå du an på LDL og triglyserider i forhold til HDL? Totalkolesterol er pent sagt bullshit.

smgj 11-05-12 10:19

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1346178)
Hvordan lå du an på LDL og triglyserider i forhold til HDL? Totalkolesterol er pent sagt bullshit.

Second that.

Om du tilfeldigvis er DAME så kan jeg melde at man har lavere dødlighet forbundet med kolesterol OVER 7 enn med kolesterol UNDER 5... for hva det er verdt.

Dessverre er kolesterolforskningen veldig kjønnet. Både analyser og behandlinger er mest mannstilpasset.

TrillTrall 11-05-12 11:32

Sv: Kolesterolnivå?
 
Jeg sjekket mitt i går og det lå på 4,91, men som Photo sier så er det jo ikke verdt noe som helst. Man får jo ikke vite forholdet mellom det gode og det dårlige kolesterolet, dessuten har kolesterolet fint lite å si egentlig.

Rin 11-05-12 12:09

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tess81 (Innlegg 1346158)
Fikk sjekket kolesterolnivået mitt i går g det lå på svimlende 7 :eek: :eek: :eek:

Noen andre som har fått sjekket det???

Sånn gratis-sjekk på apoteket, kanskje? Greit å huske at kolesterol skal sjekkes fastende, og at totalkolesterolet egentlig ikke sier så mye- bedre å vite om forholdet mellom de forskjellige faktorene, som andre nevner.

smgj 11-05-12 12:36

Sv: Kolesterolnivå?
 
Denne bloggen inneholder forresten referering av MASSE kolesterolforskning.
http://healthydietsandscience.blogspot.com/ Og mye mer nyansert enn "under 5" (iallfall så lenge man ikke er dame, eller iallfall så lenge størsteparten ikke er HDS, eller iallfall ... smattsmatblablaBLABLA)

tess81 12-05-12 10:41

Sv: Kolesterolnivå?
 
Ja sjekket på apoteket og ikke fastende.... vet jo at det er det gode og dårlige som gjelder men fikk jo en liten pekepinn på at det var for høyt...
men bør nok gå til legen og få tatt en skikkelig test...:rolleyes:

tess81 12-05-12 10:45

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1346298)
Denne bloggen inneholder forresten referering av MASSE kolesterolforskning.
http://healthydietsandscience.blogspot.com/ Og mye mer nyansert enn "under 5" (iallfall så lenge man ikke er dame, eller iallfall så lenge størsteparten ikke er HDS, eller iallfall ... smattsmatblablaBLABLA)

når ting står på engelsk så detter jeg heilt ut hehe.. :o

tess81 12-05-12 10:46

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1346178)
Hvordan lå du an på LDL og triglyserider i forhold til HDL? Totalkolesterol er pent sagt bullshit.


Ja det vet jeg ikke ;) men totalen er vel en liten pekepinn??

Photobscura 12-05-12 10:48

Sv: Kolesterolnivå?
 
Ikke fastende? Da var det i hvert fall fullstendig bortkasta tid. Jeg målte kolesterolet hos typ verdens mest talentløse endokrinolog, uten å vite det en gang (trodde jeg bare skulle måle stoffskiftet), og hadde noen timer tidligere spist egg og bacon, liksom. Jada. 8 i totalkolesterol og streng beskjed om å kutte ned på egg og mettet fett! :lol:

Dersom du skal sjekke kolesterolet, så gjør det hos lege, ja. Fastende!

tess81 12-05-12 10:52

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1346654)
Ikke fastende? Da var det i hvert fall fullstendig bortkasta tid. Jeg målte kolesterolet hos typ verdens mest talentløse endokrinolog, uten å vite det en gang (trodde jeg bare skulle måle stoffskiftet), og hadde noen timer tidligere spist egg og bacon, liksom. Jada. 8 i totalkolesterol og streng beskjed om å kutte ned på egg og mettet fett! :lol:

Dersom du skal sjekke kolesterolet, så gjør det hos lege, ja. Fastende!

aha såpass ja.......

ja da blir det lege neste gang.....tenkte bare det var greit å få sjekket det i farta siden det var gratis og alt :lol:
så kanskje jeg blei skremt av ingenting :rolleyes:

Takk for svar

Photobscura 12-05-12 10:53

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tess81 (Innlegg 1346660)
aha såpass ja.......

ja da blir det lege neste gang.....tenkte bare det var greit å få sjekket det i farta siden det var gratis og alt :lol:
så kanskje jeg blei skremt av ingenting :rolleyes:

Takk for svar

Bare hyggelig! Det der stuntet til apoteket er absolutt helt meningsløst. Skremselspropaganda, nærmest, og det skulle ikke forundre meg om det hele er kjøpt og betalt av statinprodusenter ... Til og med legen min avskriver det hele som bortkasta ressurser.

tess81 12-05-12 11:10

Sv: Kolesterolnivå?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1346662)
Bare hyggelig! Det der stuntet til apoteket er absolutt helt meningsløst. Skremselspropaganda, nærmest, og det skulle ikke forundre meg om det hele er kjøpt og betalt av statinprodusenter ... Til og med legen min avskriver det hele som bortkasta ressurser.

Da burde de jo infomere om at man bør ta testen fastende og at det bare kan gir en liten pekepinn...... :rolleyes:

Det hele er vel et spill for å tiltrekke seg kunder...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no