Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Teller karbohydrater (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56935)

Tryllus 21-02-17 13:44

Teller karbohydrater
 
1 Vedlegg
Max 20 karbohydrater PR dag

Jeg har lest et tråd tidligere det med å telle karbohydrater.

Jeg har litt problemer med å ha et avslappende forhold til mat - det handler jo om å bare spise når man er sulten men jeg er redd for å gjøre det feil - slik at jeg får i meg mer enn 20 karbohydrater om dagen.

For eksempel idag til frokost spiste jeg "2 min mikrobrød" (halvparten av den siden jeg ikke orka hele) med eggesalat til.

2 min mikrobrød:
10 g smelt smør (Tine smør)
30 g mandelen
1 egg
1/2 TS bakepulver
(Jeg tilførte 1 TS med fiberhusk)

Eggsalat:
2 SS med seterrømme
2 SS med ekte mills majones
3 stk hakkete cherry tomater
10 gram purre
Litt salt og pepper

http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1487677340

Det viste seg at jeg har fått 10 karbohydrater i meg.. Så mye til kun frokost så må jeg pass på å ikke spise mer enn 10 karbohydrater resten av dagen jo?
Har gjort noe feil med regning her eller er jeg virkelig på blåbær tur.

Håper noen vil gi meg god svar.

*Tryllus*

Ciss 21-02-17 13:56

Sv: Teller karbohydrater
 
Nei, dette høres ikke riktig ut. Kh-mengden i hele mikrobrødet skulle ikke være mer enn 3 kh, så om du bare spiste halve skal du ikke ha fått i deg mer enn mellom 1,5-2,5 karbohydrater (Vet jo ikke hvor store mengder rømme og majones du hadde).

Hvordan ser utregningen din ut?

Tryllus 21-02-17 15:31

Sv: Teller karbohydrater
 
Hmm..
Ok da notert jeg 2,5 kh på mikrobrødet
Så er det Eggesalat

2 ss seter rømmer - 1,2 kh ( 20g PR spiseskje = 0,6 gram )
2 ss ekte majones - 0,8 kh ( 25g PR spiseskje = 2 gram)
2 kokt egg - ca 1 kh ( 0,3 kh PR 100 gram)
Cherry tomat - 0,6 kh (2,5 PR 100)
Purre - 1,4 kh (14 kh PR 100)

Totalt blir 7,5 kh (2,5 kh mindre enn sist gang jeg beregnet) Er det riktig?

BenteR 21-02-17 22:17

Sv: Teller karbohydrater
 
7 karbohydrater på et måltid er helt fint.
Du spiser ikke så mange måltid på lavkarbo som på normalt kosthold, så det er fullt mulig og havne på rundt 20 karbohydrater daglig.

For min del spiser jeg sjelden brøderstatninger og siden jeg er allergisk mot melkeprotei, så spiser jeg ingen meieriprodukter.

sylwester 22-02-17 01:52

Sv: Teller karbohydrater
 
For en av dagens to måltider er ikke 7g så ille. Å siden du spiser alt bortsett fra sukker så er det innafor iht din kostholdsfilosofi. Hvor i "liv uten sukker" står det maks 20g?

Selv så spiser jeg 2 skiver kjøttpålegg og 1 skive ost til frokost, sammen med 1ss tran. Jeg regner det som 0gkh! Hadde jeg spist det du spiser hadde jeg ikke hatt matlyst til lunch.

Det du spiser til frokost hadde fungert som lunch hos meg i helgene. I ukedagene ville jeg byttet ut brøet med en seng av bladsalat med 2ss olivenlje i tillegg til majones/seterrømme.
Egg kan du spise mer av siden det representerer proteinet i måltidet ditt. Jeg tenker på røkelaks akkurat nå.. det ville hevet det enda mer i mitt hode.

Tryllus 23-02-17 00:49

Sv: Teller karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1532516)
For en av dagens to måltider er ikke 7g så ille. Å siden du spiser alt bortsett fra sukker så er det innafor iht din kostholdsfilosofi. Hvor i "liv uten sukker" står det maks 20g?

Selv så spiser jeg 2 skiver kjøttpålegg og 1 skive ost til frokost, sammen med 1ss tran. Jeg regner det som 0gkh! Hadde jeg spist det du spiser hadde jeg ikke hatt matlyst til lunch.

Det du spiser til frokost hadde fungert som lunch hos meg i helgene. I ukedagene ville jeg byttet ut brøet med en seng av bladsalat med 2ss olivenlje i tillegg til majones/seterrømme.
Egg kan du spise mer av siden det representerer proteinet i måltidet ditt. Jeg tenker på røkelaks akkurat nå.. det ville hevet det enda mer i mitt hode.


Omg.. jeg som pleier ikke å spise frokost.. :o
Er nok fordi det var på dag 2 og jeg hadde "sult" følelse etter dag 1 uten noe sukker.. og så har jeg trent rett etter jeg har stått opp..

Takk for din innspill - fikk meg til å reflektere litt nå ;)

Tryllus 23-02-17 00:50

Sv: Teller karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tryllus (Innlegg 1532596)
Omg.. jeg som pleier ikke å spise frokost.. :o
Er nok fordi det var på dag 2 og jeg hadde "sult" følelse etter dag 1 uten noe sukker.. og så har jeg trent rett etter jeg har stått opp..

Takk for din innspill - fikk meg til å reflektere litt nå ;)

Forresten ja uten sukker og max 20 kh

Carisma 23-02-17 11:22

Sv: Teller karbohydrater
 
Det er vanlig å være ekstra sulten de første ukene. Spis deg passe mett på riktig mat når du er sulten

Janis 03-04-17 22:54

Sv: Teller karbohydrater
 
Kan jeg spørre om noe..

Hva er mikrobrød?

sylwester 04-04-17 14:58

Sv: Teller karbohydrater
 
Det er de ingredisensene blandet inn i en kopp og nuket i micro i 2 minutter på full effekt. Er som kaker i kopp bare at det er ment å ha pålegg på istedet :-)

Se http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1532195 for oppskrift, bilde og video :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no