Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Konsekvenser av sprekk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36927)

Lillelord 27-09-10 10:23

Konsekvenser av sprekk
 
Har vært flink lenge, men siste uka gikk jeg på en kjempesprekk: sjokolade, chips, is, ris, pizza. You name it, I ate it.

Konsekvensene er derimot til dels skremmende. I helgen fikk jeg hodepine, oppblåst mage, det svimlet for meg, humørsvinginger. Jeg ble rett og slett redd. Kuttet så igår igjen ut karbo, og utpå dagen nå føler jeg meg mer normal. Hva skyldes dette? Kan det være symptomer på noe underliggende? Selv tenker jeg på sukkersyke etc.

Gerd 27-09-10 10:25

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Man setter kroppen i et slags "sjokk" ved å gi den raske karber. Kroppen blir stressa :ja:

Tilbake på rein mat, så roer kroppen seg. :)

Lillelord 27-09-10 11:05

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Ok. Det er altså ikke farlig? Helt jævlig. Ble ganske redd. Fikk også enorm med kviser. Kanskje tyder dette på en underliggende allergi mot noen karber?

Georgine 27-09-10 11:05

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillelord (Innlegg 939871)
Ok. Det er altså ikke farlig? Helt jævlig. Ble ganske redd. Fikk også enorm med kviser. Kanskje tyder dette på en underliggende allergi mot noen karber?

Neppe noen allergi, men derimot et bevis på at du ikke tåler karber så godt og bør ligge unna.

Gerd 27-09-10 11:06

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Raske karber gir mer avfall til kroppen, og da må kroppen få ut "fandeskapet". Får gjerne kviser og urein hud etter en slik utskeielse :ja:

Farlig er det ikke, men kroppen har det ikke godt ;)

Lillelord 27-09-10 11:32

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Ja, dette var ganske ekstremt. Og psyken. Voldsomme hmørsvingninger, veldig hissig og veldig nærtakende. Dette får være en lærepenge. Takk for hurtige svar!

Rin 27-09-10 13:14

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Jepp, vi er mange som opplever det samme, uten at det er noen faktisk allergi inne i bildet. Skikkelig ubehagelig, er det - dersom man skulle ønske å endre fra ketose-basert kosthold til et med mer karber til daglig, så går det nok fint hvis man trapper opp langsomt med "gode" karber (grønnsaker, belgfrukter, etc), da vil jeg anta at man slipper en sånn kjempesmell, og ikke reagere så voldsomt på kjempehøykarb-utskeielser, selv om de fortsatt ikke på noen måte vil være sunne. :cool:

ada-emilie 27-09-10 14:00

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Torkil skrev om det i boka si. At om du har gjort kroppen vant til lavkarbo er den ikke forberedt på en stor mengde karbohydrater og den takler det derfor dårlig. Kroppen fikk sjokk da den plutselig gikk over til lavkarbo også, med svimmelhet, lite energi osv.som følge. Det beste er kanskje å gå alle trappetrinnene istedenfor å hoppe ned alle trinnene på en gang og slå seg?

Lillelord 28-09-10 13:19

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Nå dag to tilbake på lavkarbo. Bare spist nøtter, skyr, kylling, agurk og tomater og jeg føler meg som et menneske igjen. Det mest skremmende er de psykiske virkningene av dette. Apropos: Da jeg begynte med lavkarbo merket jeg ingen bivirkninger, eller ihvertfall var de så små at de ble borte i alt det andre. Dessverre har jeg alltid trøstespist; sjokolade, is, chips, og når livet ble litt tungt innhentet den uvanen meg igjen.

Forøvrig utrolig at karber kan gi så sterke bivirkninger. Det burde alle som snakker om hvor usunn steinalderkost er tenke litt mer på.

Obrak 28-09-10 21:22

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Du er ikke alene om å reagere på slik mat. Jeg spiser så godt som aldri snop, chips eller annet snacks som kaker, is osv, og om jeg gjør det så vet jeg at det ender med dårlig mage dagen etter. Dette er unødvendige stoffer som kroppen ikke trenger, og jeg tenker at det er derfor jeg får så dårlig mage av det. Rett og slett fordi det er stoffer som kroppen ikke trenger/klarer å ta opp på en skikkelig måte og må kvitte seg med. Når man spiser slik mat er det gjerne i tillegg fredag eller lørdagskveld, og jeg har også merket at jeg får dårlig mage dersom jeg spiser for mye rett før jeg legger meg (om det så er annen proteinrik eller noe annet med mindre karber også). I tillegg er det nok som dere sier, med at man ikke vil tåle store mengder karber dersom man kutter det fullstendig ut over lang tid, og deretter hamstrer det i seg. Huden min har også fått en del kviser etter slike utskeielser. Nei, karber er noe drit! :_oy:

Lillelord 29-09-10 09:00

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Ja, jeg slet lenge med å få samboeren min til å tro på meg. Men hun har også merket forandringen. Nå er hun livredd for å gi meg en karb, og utskeielsene skjedde når jeg var vekk fra henne. Tror dessuten at noe i meg kan minne om en narkoman. Går jeg først på en sprekk, kan jeg ta den helt ut, litt som en alkis som ikke tar en tur på byen, men ei uke i friluft.

Ellerish 29-09-10 21:52

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Det er litt godt å se at det er flere som opplever det samme som jeg. I sommerferien tok jeg "ferie" fra lavkarbo, både fordi jeg ville teste hvordan det var å gå tilbake til et "vanlig" kosthold igjen (brød, godis, osv..), pluss at bilferie og lavkarbo virket litt vanskelig å kombinere at the time. :rolleyes:

Etter ca 2 dager begynte jeg å få kviser, eksemen blusset opp (har atopisk eksem som jeg ikke merker noe særlig til på lavkarbo!), og magen ble oppblåst og ubehagelig, og toalettbesøkene var ikke videre hyggelige.. (nei; det har ingenting med UTEDO å gjøre! :p )

Etter noen dager hjemme igjen, og på lavkarbo, gikk heldigvis problemene relativt raskt over. Men det var godt å få bekreftet at jeg har tatt det riktige valget når det gjelder kosten min! Det er litt lettere å holde seg unna den typen mat når man har kjent konsekvensene sånn på kroppen. :)

katten 29-09-10 22:37

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Eg og gjorde samme blemma no i helga. Vakna opp dagen etter og følte meg mørbanka! Stiv og støl i heile kroppen! Migreneanfallet låg på lur, psoriasisen klødde grusomt og e klarte ikkji vakne skikkelig då klokka ringte. Det var rett og slett ille! Smertefullt!

Tenk att e hadde det litt slik kor dag før?!?!?

Fofa 30-09-10 05:26

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Jeg fikk skikkelige magesmerter...fikk ikke sove på natta. Måtte på do hvert 5.minutt..og kasta også opp..

LittEngel 08-10-10 14:06

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Uff, jeg merker i tillegg til de symptomene du nevner, at leddene mine har det så mye bedre på lavkarbo-kost!:)
Kunne jo selvsagt vært tilfeldig, men de to første ukene hadde jeg nesten ikke vondt i det hele tatt, en utskeielse, og hadde vondt i nakken, skuldrene og hodet i to dager etterpå... På denne tiden av året pleier jeg å slite med å holde en penn på starten av dagen, men har ikke merket noe til det enda!:)

Phyxiaa 09-10-10 01:02

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Er helt drøyt med det der, jeg har gått på lavkarbo i 4 dager nå, hadde egentlig bestemt meg for å ha en dag i uka hvor jeg kunne spise litt mer karbs så jeg spiste 50gr sjokolade. Fikk helt sykt vondt i hodet oO. Så nei, karbs= no good!

kake 09-10-10 01:57

Sv: Konsekvenser av sprekk
 
Har sprukket to ganger iløpet av 4 uker på lavkarbo. Har ærlig talt ikke merket noen ting. Vekten har også gått jevnt nedover. Jeg kommer nok til å sprekke igjen (dvs, ikke noe problem å holde dietten, men det er visse sosiale sammenhenger hvor jeg ikke gidder å si nei til alt), så jeg er spent på om det kanskje vil bli merkbart etterhvert.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no