Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Sellerirot fries (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39945)

knh 26-01-11 18:11

Sellerirot fries
 
Fant dette alternativet til pommes frites på LCHF-bloggen i dag. Det så veldig fristende ut, skal prøve det i kveld :D

2 hele sellerirot

rapsolje (eller kokosolje/meierismør)

salt

pepper



Skrell og vask selleriroten. Kutt den i passe store staver.

Varm oljen i stekepanna og stek stavene på middels varme i 5 minutter på hver side, altså 20 minutter til sammen. Eller til de er akkurat passe gyldne på utsiden, og myke og søtlige på innsiden.

Mens resten av middagen lages ferdig, kan du la stavene får 5-10 minutter i en ildfast form på 180 grader i ovnen.


(Jeg så en annen oppskrift med kålrot, hvor stavene ble stekt i ildfast form i ovnen (ca 225 grader i ca 25 minutter). Trur jeg skal prøve den stekemetoden i kveld :) )

ekenna 27-01-11 01:15

Sv: Sellerirot fries
 
Oi! Spennde... Gir du en tilbakemelding på om det smakte, blir jeg glad :)

Idarull 27-01-11 08:52

Sv: Sellerirot fries
 
Er sellerirot dyrt? Jeg ser for meg at det er det! Men hadde vært godt å prøve noe nytt på søndag!

knh 27-01-11 09:00

Sv: Sellerirot fries
 
Lagde dette i går, og syntes det var kjempe godt :-D kommer til å lages flere ganger!

Jeg betalte 21 kr for en pakke og det holdt til 2 personer (trur det var 250 gram, men er ikke helt sikker). Så det er ikke noe særlig dyrere enn mye annet :-)

nellie 27-01-11 09:19

Sv: Sellerirot fries
 
Oooh! Må prøves i helgen:)

Idamor 27-01-11 12:00

Sv: Sellerirot fries
 
Jeg har akkurat laget disse til lunsj, og det var knallgodt! Anbefales virkelig!!!

Furine 27-01-11 12:05

Sv: Sellerirot fries
 
I forhold til Belgia er sellerirot dyrt ja. Her betaler vi 2 euro for ei heil rot, der heime betaler ein jo lett 20 kroner for ein bitteliten bit.
Får de tak i heil sellerirot i vanleg matbutikk? Eg kontakt nemlig Bama for nokre veker sidan og spurte kvifor dei delte rota opp, noko eg meiner er berre teit, fordi den blir så fort stygg og brun då + at det faktisk finst folk som brukar ganske mykje sellerirot. Då sa han at eg kunne gå på butikken og be dei bestille heil rot til meg. Men eg torer nesten ikkje tenke på kor mykje ei heil rot vil koste!

Har sjølv prøvd å frityrsteike sellerirot. Det smakar godt ja! Men det blir ikkje sprøtt, sidan det ikkje inneheld så mykje stivelse (som til dømes poteta).

ekenna 27-01-11 19:43

Sv: Sellerirot fries
 
Hmm... Ikke mulig å få sprø i det hele tatt...? Aaw.. Hva med å koke litt først og så frityrsteke, eller å frityrsteke dem to ganger som man ofte gjør på restaurant for å få sprø, herlige chips? :p Jajja....

Nerthus 27-01-11 20:02

Sv: Sellerirot fries
 
Dette har jeg laget før og det er kjempegodt!! Hvis du ikke får den sprø har du kanskje ikke høy nok temperatur på oljen?

Furine 27-01-11 20:22

Sv: Sellerirot fries
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1013071)
Hmm... Ikke mulig å få sprø i det hele tatt...? Aaw.. Hva med å koke litt først og så frityrsteke, eller å frityrsteke dem to ganger som man ofte gjør på restaurant for å få sprø, herlige chips? :p Jajja....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1013093)
Dette har jeg laget før og det er kjempegodt!! Hvis du ikke får den sprø har du kanskje ikke høy nok temperatur på oljen?

Jauda, eg steiker ALLTID to gongar, ein gong for å få dei møre, så ein gong til for å gjere sprøtt. Ein er jo i Belgia! ;) Mine vart ikkje sprø nei, dei vart gode som sagt, men ikkje sprø som til dømes pommes frites. Nokre vart litt sprø her og der, men som sagt ikkje på samme måten. Brukar reint oksefeitt å steike i, smakar betre enn olje. :sikle:

ekenna 27-01-11 23:23

Sv: Sellerirot fries
 
Okei.. Jaja, har nå kjøpt ingredienser så får vi se hvordan det blir. *gleder seg* :) Kjekt å prøve noe nytt også iblandt :p

Nina L 28-01-11 07:52

Sv: Sellerirot fries
 
Mmm, dette var utrolig godt, jeg visste ikke at man kunne spise sellerirot engang, jeg!

Rakk ikke smake så mange før gubben (som ikke går på lavkarbo) hadde slukt i seg mesteparten!

Dette blir en gjenganger.. Må bare ikke spise for mye!

Jeg friterte de i en liten kjele jeg.. Måtte ligge oppi ganske lenge før de ble gyldne, og ble ikke akkurat sprø, bare litt her og der, men det gjorde ikke noe, for smaken var fortreffelig!

nellie 28-01-11 09:13

Sv: Sellerirot fries
 
Dissa var kjempegode!

ekenna 29-01-11 01:48

Sv: Sellerirot fries
 
Lagde disse i dag, og må bare få si at de var fantastisk gode! :) Fikk dem ikke sprø, men det gjorde faktisk ingenting. De var jo bare så gode på smak! Anbefaler ikke å koke først da... Jeg trodde vaskekjelleren skulle eksplodere da frityren fosset over.. hehe..!

Gracilis 31-01-11 07:17

Sv: Sellerirot fries
 
De var skikkelig digg!:)

marjusen 31-01-11 09:40

Sv: Sellerirot fries
 
disse er heeelt nydelige. se også min oppskrift for pure utgaven av disse også. blir fløyelsmyk mos som minner mer om potetmos enn alt annet jeg har smakt. ligger på oppskrifter annen mat:)

knh 31-01-11 10:05

Sv: Sellerirot fries
 
Har laget sånn pure flere ganger:-D kjempe digg det også! Anbefalles på det sterkeste!

senorita 31-01-11 10:06

Sv: Sellerirot fries
 
Har handlet inn jeg og... smaker det litt som jordskokk eller?? Spennende :)

marjusen 31-01-11 10:30

Sv: Sellerirot fries
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1016138)
Har handlet inn jeg og... smaker det litt som jordskokk eller?? Spennende :)

tror jordskokk minner mer om potet igjen kanskje?

denne her er litt søt nøtteaktig smak på. skal du steke dem eller fritere? eller lage mos?

dette er min store favoritt. jeg skal ha pølse og potetstappe i dag;p even lavkarbopølse og sellerirotstappe;)

Marius

Fredrikke07 31-01-11 17:18

Sv: Sellerirot fries
 
Dette var jo kjempegodt:p! Synes det var bedre enn pommes frites!

Noen som har prøvd å bare steke de i ovnen på f.eks bakepapir..tenler i forhold til en dag man har dårlig tid, (eller er mye plaget med bekkenløsning:cool:)..

knh 31-01-11 17:21

Sv: Sellerirot fries
 
Jeg stekte de i ovnen i en ildfast form :) Det funket kjempe fint! :) :sikle:

marjusen 31-01-11 17:44

Sv: Sellerirot fries
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1016545)
Jeg stekte de i ovnen i en ildfast form :) Det funket kjempe fint! :) :sikle:

Hvor lenge måtte du steke dem da? 30 min ca? 200 grader?
Hadde du på noe olje eller noe?
Ble dem sprø?

Mange spm dette;)

knh 31-01-11 17:50

Sv: Sellerirot fries
 
Ja trur jeg stekte dem i ca 25-30 minutter på 200-225 grader :) (til de så bra ut ;) )

Jeg delte de opp, la de i en plastpose sammen med rapsolje og krydder og gnudde dette godt inn før jeg hadde de i den ildfaste formen :)
De blei ikke sånn sprø som pommesfrites, men noen ble litt sprø i kantene :)

Furine 31-01-11 18:17

Sv: Sellerirot fries
 
Ja, det er berre å gå i gong og ete meir sellerirot! Den er kjempegod steikt i smør med salt, pepar og muskat (etter at den er oppdelt og forkokt) eller mosa med fløte og allereie nemnde krydderier og smør.

Eg var i kontakt med Bama for litt sidan og spurte kvifor dei deler opp sellerirota og sel den i plast - noko eg meiner forringar den, for den blir fortare brun når den er oppdelt. Samtidig er vi kanskje etterkvart fleire som gjerne vil kjøpe og bruke meir sellerirot. Eg bur jo i Belgia og er van med å kjøpe ei heil rot på godt over ein kilo til kanskje eit par euro. Får de tak i heil rot der de bur? Bama sa eg kunne bestille det på matbutikken heime i Norge. Men skal tru kva det vil koste?

LineJM 31-01-11 19:12

Sv: Sellerirot fries
 
Det er sånn litt av og på om man får hel rot. Det virker som de tar inn partier av og til der hvor jeg handler og så har de de der gnitne dyre små bitene i plastikk ellers.
Jeg har også laget noe lignenede som fløtegratinerte poteter men med sellerirot. Ble godt det også.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no