Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Lavkarbo kan gi jernmangel! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54784)

vaskeklut 04-08-13 20:00

Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Det påstår VG og vektklubben, i hvert fall :rolleyes:

Carisma 04-08-13 20:25

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Jeg trodde kjøtt og grønne grønnsaker var rikest på jern, jeg. :rolleyes:

vaskeklut 04-08-13 20:31

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Trodde jeg også, Carisma! Men du vet da vel at man blir dum av lavkarbo :cool:

grotingeling 04-08-13 20:39

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Flere "gode" argumenter her, bl.a likte jeg denne spesielt godt:

"Den beste måten å holde vekten nede på, er å være fysisk aktiv" http://smileys.on-my-web.com/reposit...ng/lol-022.gif

Går ikke ned noe særlig som følge av fysisk aktivitet jeg nei, da skulle jeg i så fall ha gått ned minst 2 kg denne uke (energi inn - energi ut = vektnedgang.....)
Har hatt 4 skikkelige turer i bergensfjellene (godt svett), men ikke spist noe mer enn om jeg ikke går på tur.

TrillTrall 04-08-13 21:31

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1453171)
Flere "gode" argumenter her, bl.a likte jeg denne spesielt godt:

"Den beste måten å holde vekten nede på, er å være fysisk aktiv" http://smileys.on-my-web.com/reposit...ng/lol-022.gif

Går ikke ned noe særlig som følge av fysisk aktivitet jeg nei, da skulle jeg i så fall ha gått ned minst 2 kg denne uke (energi inn - energi ut = vektnedgang.....)
Har hatt 4 skikkelige turer i bergensfjellene (godt svett), men ikke spist noe mer enn om jeg ikke går på tur.

Tja - det er mulig at kroppen min er rar, men i perioder hvor jeg er mer fysisk aktiv enn ellers, sykler til jobb og prøver å være i aktivitet flere dager i uka kan jeg spise ganske mye mer enn om jeg er inaktiv, uten at det har noen innvirkning på vekta. Hadde jeg gjort det samme i perioder hvor jeg er inaktiv hadde jeg lagt på meg.

langaard 04-08-13 21:58

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1453177)
Tja - det er mulig at kroppen min er rar, men i perioder hvor jeg er mer fysisk aktiv enn ellers, sykler til jobb og prøver å være i aktivitet flere dager i uka kan jeg spise ganske mye mer enn om jeg er inaktiv, uten at det har noen innvirkning på vekta. Hadde jeg gjort det samme i perioder hvor jeg er inaktiv hadde jeg lagt på meg.

Samme her:)

vaskeklut 04-08-13 22:56

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1453177)
Tja - det er mulig at kroppen min er rar, men i perioder hvor jeg er mer fysisk aktiv enn ellers, sykler til jobb og prøver å være i aktivitet flere dager i uka kan jeg spise ganske mye mer enn om jeg er inaktiv, uten at det har noen innvirkning på vekta. Hadde jeg gjort det samme i perioder hvor jeg er inaktiv hadde jeg lagt på meg.

Det er vel "normalen"...?

TrillTrall 04-08-13 23:32

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1453186)
Det er vel "normalen"...?

Det mente jeg også, men grotingeling lo tydeligvis rått av den påstanden i artikkelen det vises til.

grotingeling 04-08-13 23:42

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Kjenner flere som meg som ikke får noen vektreduksjon av trening.
Men lo mest fordi det nettopp ikke går an å generalisere effekten av trening når det kommer til vektreduksjon.
Sorry hvis dette poenget forsvant.... :o

nellie 05-08-13 00:04

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Problemet med trening er vel ofte at folk tror de forbrenner mer enn de gjør. Men litt ekstra gir det for de fleste.:) Jeg finner det veldig nyttig i forhold til vektnedgang.

Carisma 05-08-13 00:17

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Trening bedrer insulinfølsomheten. Dvs at om insulinfølsomheten er god kan kroppen kontrollere blodsukkeret OG forbrenne fra lager når nødvendig. Derfor opplever endel at trening hjelper på forbrenningen. Men det krever at man har en relativt fungerende i insulinmetabolisme i bunnen. Om man f.eks er insulinresistent, eller sliter med svingende blodsukker vil man overhodet ikke få denne effekten, hvertfall ikke før det er stabilisert.

Supera 05-08-13 00:44

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Denne artikkelen var tragisk. Her ser det ut til at de antar at man spiser akkurat som før, bare minus brødskivene. WTF? Jeg er så lei av at folk som ikke vet hva lavkarbo er skal klage på lavkarbo.

vaskeklut 05-08-13 01:18

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Supera: oh yes. og ikke minst gå ut i fra at alle er like. grrr. "jamen, JEG gjorde SLIK, da må det fungere for deg også, ellers lyver du!"

BenteR 05-08-13 04:43

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Jeg har etterhvert skjønt at de aller fleste som angriper lavkarbo gjør det av uvitenhet.
De har jo lest i VG hvordan vi spiser og drikker (og selvsagt er alt i VG sannhet?) og dermed "vet" de hva lavkarbo er.
De resterende er svorne potet og korn-elskere som seriøst tror at uten potet og korn visner vi vekk og blir til ingenting. Dem er det ikke lett og gjøre noe med, fordi de er fanatisk overbevist om at de har rett.
Mye fordommer ute og går.
Det er også noen smartinger som tror at LAVkarbo står for NULLkarbo og at vi ikke rører så mye som et persilleblad fordi frukt og grønt inneholder karber og alle karber er totalforbudt.
Mitt beste råd er og invitere kritikerne på mat og la dem med egne øyne se hva vi spiser, lukte på maten, sikle på maten og til slutt spise maten. Etterpå spør jeg om de mente maten min var vond og feit og ekkel.
Ingen har så langt hatt noe og protestere på, men flere har fått med seg oppskrifter.

Supera 05-08-13 06:17

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1453222)
Mitt beste råd er og invitere kritikerne på mat og la dem med egne øyne se hva vi spiser, lukte på maten, sikle på maten og til slutt spise maten. Etterpå spør jeg om de mente maten min var vond og feit og ekkel.
Ingen har så langt hatt noe og protestere på, men flere har fått med seg oppskrifter.

Jepp, jeg har ikke hatt en misfornøyd gjest så langt. Bortsett fra en som har levd veldig fettfattig hele livet (fordi mora er helsefrik og trodde at det var sunt) som fikk magesjau etter et stort måltid med min fettrike mat, hehe. Han likte maten da, og det var ikke sånn han trodde lavkarbo var, så han fikk seg en liten vekker. Men det ble litt kraftig for kroppen hans å gå fra veldig fettfattig til LCHF. Han måtte tatt det gradvis... Han klarte ikke å fordøye så mye fett.

smgj 05-08-13 08:39

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Vel - jeg har hatt jernmangel på brødkosthold og jeg har fremdeles jernmangel - selv om jeg spiser mer lever enn de fleste OG jerntilskudd. *sådetsåh*

Festina lente 05-08-13 16:32

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Å søren, og jeg som hadde "bare" 15 i blodprosent sist jeg var i blodbanken(!) :D

Kanutten 05-08-13 16:35

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1453227)
Vel - jeg har hatt jernmangel på brødkosthold og jeg har fremdeles jernmangel - selv om jeg spiser mer lever enn de fleste OG jerntilskudd. *sådetsåh*

Og jeg hadde for mye jern i skrotten på brødmat. Lå på ca 19 i "prosent". Nå på lavkarbo har jeg fremdeles 19. :p

babydoll 05-08-13 22:14

Sv: Lavkarbo kan gi jernmangel!
 
Jeg synes artikkelen går litt i ring og sparker seg selv i ræva på slutten. Den konkluderer jo med at et fornuftig lavkarbokosthold dekker jernbehovet.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no