Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Supergod sjokoladekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36495)

kaz 10-09-10 17:59

Supergod sjokoladekake
 
Her kommer en oppskrift jeg fant og der jeg bare trengte å bytte ut sukker med sukkererstatning! Kjempegod, og blir enda bedre med litt pisket krem på toppen! Lykke til!
Forresten: Jeg malte mine egne mandler, da jeg rett og slett ikke fant malte mandler. Hvis noen vet hvor jeg kan kjøpe malte mandler, tar jeg imot tips med takk :):)

Supergod lavkarbo sjokoladekake
· 125 gr smør
· 150 gr min. 70 % sjokolade
· 1 ts vaniljeekstrakt
· 3-4 dråper mandelessens
· 125 gr erytrithol ( fås hos Norsk Senter for Riktig Ernæring AS
Industriveien 20, 2020 Skedsmokorset eller www.spisdegslank.no.)
· 6 eggeplommer
· 6 eggehviter
· 250 gr malte mandler



· Sett ovnen på 190 grader.
· Smelt sjokoladen og smøret i vannbad. Tilsett sukkererstatning, vaniljeekstrakt og vanilje og bland godt.
· Ta ut fra vannbadet og tilsett eggene, ett om gangen. Rør godt mellom hver gang du tilsetter eggene.
· Visp eggehvitene til det er stivt. Tilsett hviten til sjokolademassen – litt av gangen. Rør imellom.
· Bland til slutt de malte mandlene inn og rør godt. Stekes i rundform i ca 50 minutter.

fridr 11-09-10 18:09

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Du får kjøpt mandelmel på helsekost. Men det er MYE mer økonomisk å male selv! Det koster 90 kr for en pakke med kanskje 2-3 dl. Det er helt sykt dyrt. Derfor maler jeg alltid selv.

arkine 11-09-10 19:38

Sv: Supergod sjokoladekake
 
melet blir bedre også når du maler det selv .det jeg har kjøpt er så finmalt også smaker det ikke godt heller

Iset 11-09-10 19:40

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kaz (Innlegg 931696)
· 125 gr erytrithol ( fås hos Norsk Senter for Riktig Ernæring AS
Industriveien 20, 2020 Skedsmokorset eller www.spisdegslank.no.)

Eller på helsekosten under navnet Sukrin. :)

Denne må prøves!

Catsy 12-09-10 13:58

Sv: Supergod sjokoladekake
 
hvor mange karbohydrater sånn ca er det i denne??

Iset 12-09-10 21:11

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Hmmm. Jeg laget denne i dag og er skuffet, men mulig min ovn tuller litt. Jeg stekte den bare i 30 minutter, altså hele 20 minutter mindre enn oppskriften tilsier, allikevel ble den knusktørr og litt brent på toppen. Jeg burde stekt den i bare 20 minutter, maks. Skjønner ingenting.

Queen of Wands 23-09-10 22:56

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Lagde denne i dag. Stekte den i 30 minutter. Vil ikke si den ble knusktørr, men jeg kunne nok stekt den i 5 minutter mindre. Jeg brukte en minilangpanne da, ikke rund form. Smaken var litt uvant for meg, har aldri bakt lavkarbokaker før, jeg er vant til en søtere smak. Og det stemmer at krem absolutt var et pluss. Iset; hva tror du om å ta litt mer smør og sjokolade da? For å få den "fuktigere"? Jeg lager jo bare kake til bursdag og jul/nyttår, så for meg betyr det litt at kakene er gode når jeg for en gangs skyld lager.

Iset 24-09-10 07:15

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Jeg tror det kan bli mye bedre om man tar litt mer sjokkis og smør ja, og om man steker den svært kort. Jeg liker jo sånne fuktige konfektkaker som er halvrå inni, de blir enda bedre når de har stått i kjøleskapet over natta og stivnet litt. Rene konfekten.

Queen of Wands 24-09-10 17:29

Sv: Supergod sjokoladekake
 
Da blir det å prøve det til jul :) godt med litt veiledning for en uerfaren baker. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no