Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Gerds ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963)

sunn&slank 06-01-11 17:09

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av iren84 (Innlegg 370573)
Å hjelpes, vet ikke om jeg har plass. Har bare sånn liten fryseboks over kjøleskapet. Men det funker det altså?

Også har jeg ett par spm til:
Bunn:
250g. grovhakka mandler
100-150g. romtemperert smør
- Blandes godt og legges i en papirkledd rund form

Fyll:

1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann)

1 pk Tine gourmet kremost, naturell
- Lag geleen og la den stå og avkjøle
- Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
- Visp kremen.
Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over.

Mandlene, de skal være grovhakket og IKKE malte?
Og geleen, den skal bare kjøles ned, ikke stivne til gele vel?
(Herre min hatt, så teite spm:p)

Hei :)
Jeg lurte på en ting jeg også.. MÅ man ha gele i? Kan man droppe den ? Er ikke noe glad i gele.. :)

aliasdictus 06-01-11 18:27

Sv: Gerds ostekake
 
Uten gele tror jeg det blir en interessant oste-saus-greie, men alt kan jo prøves :) Hvis du ikke liker gele kan du jo bruke mindre mengde gelatin, slik at den akkurat henger sammen.

Jeg har forresten prøvd nora sin saft som visstnok er nitt-ett-eller-annet prosent naturlig, med masse naturlig råsaft og med søtstoffer selvfølgelig, men den smaker ikke like plastikk som fun light gjerne gjør. 2gram karbo pr dl ferdig drikke. Jeg bruke 4,5 dl i hele kaken, dvs ikke så værst. Smaken ble frisk og god. Men fargen på saften ble ikke så fin når jeg blandet den med gelatin, så jeg tror fun light funker bedre til lokket.:)

Sirius 06-01-11 18:44

Sv: Gerds ostekake
 
1 Vedlegg
Jeg synes denne er UTROLIG god!

Angående bunn:
Kjempegodt når man har mandlene i ovnen litt først før man hakker de, og så evt blander inn litt valnøtter og hakket sjokolade. Jeg har litt SALT i bunnen (bare smak til).Tenk brente mandler/ ristede salte mandler med sjokolade, a la Walters mandler... :) Passer bra til det søte fyllet synes jeg, men noen liker kanskje søtt bedre til.

Grunnoppskriften er uansett kjempegod! Tuusen takk for den!

OBS - Fant ut at hvis nøttene er for mye kjørt i blenderen (liksom fin-fin-hakkede), så ble bunnen ikke like sprø og fast, men smøraktig og myk, som ikke er like godt som bunnens potensiale! Gjelder å finne balansen. Kjæresten likte denne bunnen bedre enn vanlig ostekake-bunn!

Mellon 08-01-11 20:56

Sv: Gerds ostekake
 
Tror jeg må teste denne jeg, mannen elsker ostekake. Men skal det ikke være mer søtning i gele/krem/rømme toppen? Orgianlen jeg har, så skal det være mye melis i, men kanskje det ikke trengs?

Carisma 08-01-11 22:45

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mellon (Innlegg 996322)
Men skal det ikke være mer søtning i gele/krem/rømme toppen?

Geleen er jo mer enn søt nok! :ja:

Mellon 09-01-11 23:31

Sv: Gerds ostekake
 
Denne ee nå testet laget den i en firkantet tupperwareboks, kledde bokse med plastfolie og bakepapir til bunnen, funket ypperlig og fikk en flott firkantet kake. Bunnen smakte vel mye smør, men kanskje mandlene var for finhakket. Toppen var perfekt. Kuttet kaken i 25 passe stykker, så under 2 karber stykke. Planen er å fryse den til passende annledninger, noe stykker skal sparers i kjøleskapet. Uansett; for mitt vedkomne er dette hittils den beste lavkarbokaken jeg har smakt.

Alm 16-01-11 22:02

Sv: Gerds ostekake
 
Jeg har brukt Gerds ostekake som inspirasjon til å ketolysere en av mine favorittkaker. Favorittkaken min er limefromasj på brownies bunn. Dette er hva jeg gjorde

Lagde Gerds ostekakebunn med mandler. tilsatte 1 ss kakao, men det skal jeg la være neste gang, for det ble veldig bittert.

Lagde fromasj av:

3 eggeplommer
Noen dråper Natreen(smakte dette til selv, men jeg liker fromasjen litt syrlig)
3 plater gelatin
2,5 dl fløte
0,75 dl limejuice(cirka saften av 4-5 lime)

Lag Gerds bunn og sett i kjøleskap. Fromasjen lager du slik: bløtlegg gelatin platene. Press lime til juice. Pisk eggeplommene med natreen. I en egen bolle visper du fløten 90% stiv. Bland inn eggeplommene. Varm juicen litt og vri vannet ut av gelatinen før du har den i juicen. Rør jevnt og helle i en tynn stråle i fløten. Pass på at blandingen ikke er for varm, for da vil fromasjen sprekke. Visp til alt er blandet og luftig og ha på Gerds bunn. La stå i kjøleskapet til fromasjen er stiv.

Jeg syns denne var god, men vil som sagt droppe kakoen neste gang. Fullkarbo folk syns denne kaken er for syrlig. Jeg syns den var frisk og nydelig :)

Ziltoidia 22-01-11 09:49

Sv: Gerds ostekake
 
Lagde denne kaken for andre gang, i går. Er det noen som har noen tips til kakedekorasjon som jeg rekker å lage før gjestene kommer i ettermiddag? :P

Alm 22-01-11 10:35

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1008404)
Lagde denne kaken for andre gang, i går. Er det noen som har noen tips til kakedekorasjon som jeg rekker å lage før gjestene kommer i ettermiddag? :P


Kutt opp stjernefrukt :)

Seba-stina 23-01-11 16:26

Sv: Gerds ostekake
 
Frukt er vel kanskje ikke så lurt?

nellie 23-01-11 16:37

Sv: Gerds ostekake
 
Lett å ta av en skive stjernefrukt da:) hvis det bare er for pynten sin skyld.

Seba-stina 23-01-11 20:51

Sv: Gerds ostekake
 
Tenkte ikke på at man ikke trengte å spise pynten, jeg :lol:

Alm 23-01-11 21:13

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Seba-stina (Innlegg 1009562)
Tenkte ikke på at man ikke trengte å spise pynten, jeg :lol:

Stjernefrukt er dessuten KUN dekorativt og ikke spesielt godt...

Det er som om den egentlig er en grønnsak og plutselig ombestemte seg og ble en frukt...

Bøtt 04-02-11 20:06

Sv: Gerds ostekake
 
mmm..Denne var nydelig:spisesnak

silje21 22-03-11 22:56

Sv: Gerds ostekake
 
1 Vedlegg
Vedlegg 8181

Gerds ostekake, med gelelokk, med jordbær i geleen.
Brukte funlight sin jordbær og rabarbra saft i kaka og til å lage geleen, ble nyyyyydelig, søtt og godt. Vet mamma likte den veldig godt :D

sirib 23-03-11 20:34

Sv: Gerds ostekake
 
nam, nam. Nå har jeg lest alle 14 sidene i denne tråden og samlet alt av tips om hvordan få denne kaken best mulig! :-)

sirib 25-03-11 17:45

Sv: Gerds ostekake
 
da har jeg begynt å bake. Valgte marengsbunn(6 eggehviter, 1 dl sukrin og 250 gram malte/finhakka mandler. Ble sykt mye(dobbelt så mye som jeg trenger i en 26 cm form) så fikk også masse små marengstopper som jeg steker samtidig......

updates kommer.

sirib 27-03-11 10:49

Sv: Gerds ostekake
 
Kaka ble SUPERDUPER god! Samboer var også sjokka over hvor god en sukkerfri kake kan bli. Får familie på besøk idag så da skal de jammen få smake :-)
Den ble ikke helt 100% stiv, så jeg tør ikke ta den ut av kakeforma.Brukte 5 dl sterk funsaft og mengde gelatinpulver som angitt på den lille posen.

LilleMill 28-03-11 18:11

Sv: Gerds ostekake
 
Marengsbunnen ble ikke bløt av ostemassen?

sirib 28-03-11 19:00

Sv: Gerds ostekake
 
Nei, marengsbunnen(rettere sagt mandelbunn, ble ikke ulik suksessterte) var helt fin!

Nupsida 31-03-11 19:02

Sv: Gerds ostekake
 
Denne MÅ prøves til helga altsåå! Men, er det mulig å kanskje bruke peanøttkjeksene fra sukkerfritt.no med 6 karber pr 100 g? Eller, er det best med mandler? er jo mindre karber i kjeksa :P

Og når man lager "høykarbo ostekakebunn" hvilken kjeks er vanlig å bruke da? søt, salt?

Kitsu 31-03-11 20:29

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 1071742)
Denne MÅ prøves til helga altsåå! Men, er det mulig å kanskje bruke peanøttkjeksene fra sukkerfritt.no med 6 karber pr 100 g? Eller, er det best med mandler? er jo mindre karber i kjeksa :P

Og når man lager "høykarbo ostekakebunn" hvilken kjeks er vanlig å bruke da? søt, salt?

Digestive er vel de som er vanligst å bruke.

Nupsida 02-04-11 17:42

Sv: Gerds ostekake
 
Da står denne i kjøleskapet, med bunn av kjeks fra sukkerfritt.com. Gleder meg til å smake imorgen kjenner jeg! :D

skogsmusa 07-05-11 18:10

Sv: Gerds ostekake
 
Nå har jeg prøvd den nydelige ostekaka også. :D Både mannen min og jeg synes den var alle tiders:klem:

Takk for den.

Paris 07-05-11 20:12

Sv: Gerds ostekake
 
ååå jeg gleder meg å lage denne :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no