Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   PCOS, lavkarbo og metformin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46373)

nightly 26-07-11 16:50

PCOS, lavkarbo og metformin
 
Jeg har da PCOS og er gode 20 kg overvektig. Jeg er på tredje uken på lavkarbo og har godt ned 3 kg (og da hadde jeg meg ei skikkelig festivalhelg med alkohol og maaange vårruller) But any who; Ser jo at lavkarbo funker på meg, men jeg lurte på om dere har merket mer forskjell i vekttap etter dere begynte på metformin? Jeg begynner på det i høst...

liquid84 26-07-11 20:21

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Jeg har ikke både gått på lavkarbo og metformin, men metformin funket på meg når jeg spiste "vanlig" mat.
Den gang fikk jeg ned litt over 1 kg i måneden. Var ikke så fort, men i det lengre løp så ble det noen kilo ned. ;)

gvm82 26-07-11 21:25

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Går på både lavkarbo og metformin. Starta med lavkarbo før metforminen, og ein kilo opp, to kilo ned, ein kilo ned, ein halv opp.. Veeldig slitsomt... Men fekk til slutt "mast" meg til å få prøva metformin, og då skjedde det litt meir ting. Prøvde å forklara det som at kroppen tidligare føltes som ein bil som stod i fri, den kom seg liksom aldri avgårde uannsett kva eg gjorde, men med metformin er den kome i fyrste gir ivertfall. Det går kanskje ikkje fort, men det går ivertfall framover :)

nightly 26-07-11 21:52

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Godt å høre at det hjelper dere:) Håper det gjør det samme for meg. Har hørt mange "mirakler" ang den metforminen, men der gjelder vel fåtallet..

gvm82 26-07-11 22:47

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Tja, det er heilt etter kva du meiner er mirakel og ikkje. For meg var det eit mirakel å få mensen for fyrste gong på 6 år :D

Thaleia 26-07-11 23:04

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Med metformin har jeg i allefall en sjangs til å klare å gå ned i vekt, gikk ned endel med en gang jeg startet på den (var flinkere med lavkarbokost da), men jeg går i allefall ikke opp igjen og det er jo også bra :-) Lykke til :)

Østfoldjenta 27-07-11 11:53

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Har også PCOS samt diabetes, og fikk metformin i 2009 - vekta ble da redusert med 19 kilo i løpet av 4 mnd. med normalkost. Hvordan den vil funke sammen med lavkarbo vet jeg ikke helt ennå, men synes vel at vekttapet har stoppet helt opp siden jeg begynte på lavkarbo som er noen uker siden nå :confused: Planen var jo å gå ned noen kilo til ganske raskt, er litt utålmodig av meg.
Skal ta dette opp med legen min igjen nå i løpet av august så får vi se hva han sier om saken.

nightly 28-07-11 10:15

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gvm82 (Innlegg 1168617)
Tja, det er heilt etter kva du meiner er mirakel og ikkje. For meg var det eit mirakel å få mensen for fyrste gong på 6 år :D

Ja det er jo kjempeflott! :D
Nei jeg tenkte på alle de jeg har lest om så har rast ned i vekt på metformin, men jeg mistenker at de fleste ikke gjør det;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thaleia (Innlegg 1168644)
Med metformin har jeg i allefall en sjangs til å klare å gå ned i vekt, gikk ned endel med en gang jeg startet på den (var flinkere med lavkarbokost da), men jeg går i allefall ikke opp igjen og det er jo også bra :-) Lykke til :)

Det er sant!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Østfoldjenta (Innlegg 1168930)
Har også PCOS samt diabetes, og fikk metformin i 2009 - vekta ble da redusert med 19 kilo i løpet av 4 mnd. med normalkost. Hvordan den vil funke sammen med lavkarbo vet jeg ikke helt ennå, men synes vel at vekttapet har stoppet helt opp siden jeg begynte på lavkarbo som er noen uker siden nå :confused: Planen var jo å gå ned noen kilo til ganske raskt, er litt utålmodig av meg.
Skal ta dette opp med legen min igjen nå i løpet av august så får vi se hva han sier om saken.

Oi, 19 kg på 4 mnd! Det er sånn jeg har lest om.. Håper legen kan hjelpe deg med å miste resten også! :)

macadamia79 28-07-11 13:51

Sv: PCOS, lavkarbo og metformin
 
Metformin hemmer glukoneogenesen som igjen fører til lavere blodsukker og dermed også lavere insulinnivå. Siden jeg antar du spiser lavkarbo så vil metformin bare ha en effekt på deg om leveren din er insulinresistent. Normalt så vil du ikke trenge metformin for å normalisere, men er du virkelig ute og kjøre så kan det være det som trengs for å bryte ut av en dumme sirkelen.

Leveren din kan lage opp til 200g karbohydrater om dagen, og det er jo ikke lavkarbo - så å normalisere kroppen vil ofte føre til vektnedgang. Bruk heller tiden på å resette leptin-sensitiviteten din: http://jackkruse.com/my-leptin-prescription/
(Han slurver mer med skrivingen enn med forskningen... :))


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no