Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   kan jeg blande inn kokosfett (cocosa) i grøten? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=556)

Iset 11-03-04 14:14

kan jeg blande inn kokosfett (cocosa) i grøten?
 
jenta mi får hirsegrøt morgen og kveld (helios økologisk), og jeg pleier å ha i en liten smørklatt, men kan jeg ha cocosa i istedet? jeg burde jo vite det pga jobben min hehe, men jeg er jo i permisjon og gidder ikke sjekke det opp, spør iallefall først her i tilfelle noen vet det....?
hun er 5 mndr.

MHM 11-03-04 15:05

Du kan fint bruke kokos til barn. Må kanskje smelte litt på fettet for å få det blandet. Men kokos tilhører ikke det essensielle fettet (omega 3-6-9) som hvert måltid bør inneholde, så i tillegg til kokos, så bør du ha i en del rapsolje eller olivenolje. Kaldpresset såklart. Den første babymaten skal likne morsmelkens sammensetning av protein-karbo-fett, og det gjør ikke ferdigkjøpt barnemat, som bare er karbo-karbo-karbo :rolleyes:
Morsmelken har 51% fett, så derfor er det kjempebra å fettberike en grøt! :) Jeg ville nok begynt med middag framfor grøt også, men det er en annen diskusjon.... :D

Iset 11-03-04 15:17

takk for svar:)

ja jeg er helt enig med deg:) den eneste grøten jeg kan gå med på å gi, er hirse. hun får middag og. moset blomkål, broccoli, osv. litt most avocado og banan får hun også. og fruktpureer. (begynte med mat til henne når hun var 3 mndr, siden hun drakk for mye mme, ca 1,2 liter i døgnet).

men da kan jeg kanskje erstatte grøten med middag, så hun får middag 3 ganger daglig? eller?

MHM 11-03-04 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
men da kan jeg kanskje erstatte grøten med middag, så hun får middag 3 ganger daglig? eller?

JEPP! Supert! :D :D :D
Det gir et mye mer variert og næringsrikt kosthold.
Du virker veldig reflektert og flink med babyens kosthold må jeg si.

Iset 11-03-04 16:34

tusen takk:) det jeg vanligvis får høre, er at jeg er overhysterisk :p :rolleyes:
da skal jeg heller gi henne gode sunne middags-matretter:)

MHM 11-03-04 16:52

Du har forresten ei nydelig jente Iset! :)

Iset 11-03-04 17:06

åå tusen tusen takk :D

HP 12-03-04 15:02

Udo's choice er jo det beste da!

Knallgodt er det også! Poden vår fikk i seg 6+ss daglig i en lang periode, perfekt hud med bleiesår som forsvinner i løpet av formeddagen! :D

Iset 14-03-04 09:46

ja jeg blandet UC i grøten før, men hun nekter å spise det. harprøvd å blande det i temperert middag og, men hun HATER det...:( og det som er så bra... dumme jente. neida:) men jeg kan jo prøve med ørsmå mengder og så pøse på bittelitt om gangen, for hvert måltid, kanskje hun ikke merker det da? litt lureri liksom :p

Nooria 05-04-04 23:33

Jeg har alltid litt UC i maten jeg tilbereder til ham. Tror nok ikke han får i seg mange spiseskjeer hver dag, og jeg er absolutt ikke enig i at det smaker godt :( men tørrheten i kinnene forsvant med en gang :D

HP 05-04-04 23:42

Her har der ikke vært noen klager på smaken! :D

Men så har ikke slike små så søte ganer som oss karbojunkier heller da... Tran synes de fleste er ok har jeg hørt... men vi bruker bare Udo's... MASSE Udo's... :p

Men en ting er veeeeeeldig viktig... Synes ikke vi maten er god... så snapper den håpefulle det opp... Like that! :eek:

MHM 05-04-04 23:49

Husk at plante-omega-3 omdannes dårlig til fiske-omega-3 hos barn (særlig i Norden), slik at de vegetabliske omega-3 fettsyrene i Udo's Choise ikke kan telle som omega-3 tilskudd på samme måte som tran. Dette sier'n Udo selv også...! ;) Mine barn får ca. 1-2 ss Udo's choice + 1 ss tran + olivenolje + kokosfett + nøtter + makrell i tomat + sursild + avokado + smør + fløte +++++ :D

HP 05-04-04 23:54

Velfødde barn du har da... :)

Klar over at vi trenger å skjerpe oss med tranen, men vi ga den opp fordi det ble så mye som gikk utenfor... Kjempegod lukt av klærne da... :nei:

Udo er bedre enn ingen! :)

Men hva med disse med tuttifruttissmak osv; er de fullverdige fiskeoljer? Vet det står så på pakken, men litt vanskelig å tro... :p

Poden tygde faktisk en kapsel pikasol hin dagen... ingen klager... :eek:

Nooria 05-04-04 23:55

Usjameg MHM lite du er bestiklassen :eek:

Neida jeg tuller bare. Det er jo fantastisk at du får barnet ditt til å spise alle de godsakene der ;) . Tidligere har jeg sagt at jeg verken vil spise makrell i tomat eller ha det på mitt frokostbord, men nå har jeg planer om å lure prinsen (som er 6 mnd) til å tro at det er verdens beste lørdagsgodt......ja og søndags-, mandags-, tirsdags-, onsdags-, torsdags- og fredagsgodt :D

Har hørt at det er vinneren i mange barnehager!

Iset 06-04-04 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Poden tygde faktisk en kapsel pikasol hin dagen... ingen klager... :eek:

:eek: det står der respekt av!! *Iset bøyer seg i støvet for Poden*

Jeg gir Tutta mi Eskimo 3 kids (ja HP den er fullverdig, og renere enn Møllers ;) ) og prøver å få i henne U.C men det går ikke... aaaargh. Men jeg gir jo aldri opp!!!!!! En dag skal hun smatte det i seg som om det var den lekreste sjokolade hehehe. (ikke det at hun har smakt sjokolade altså, :p ).

I tillegg gir jeg henne en liten skje med STÅIMOT, en urtemikstur for barn, som er veldig bra mot forkjølelse og slikt. Jeg gir den som forebyggende, men vet at immunforsvaret trenger å bryne seg litt... Men men,hun har iallefall vært syk en gang, rundt juletider.

Vippa 06-04-04 10:53

Så flinke dere er med barnas kosthold!! *klapper* Lærer noe nytt hele tiden jeg. Tusen takk:) Eskimo 3 skal kjøpes inn til poden her i huset, og vi er iferd med å kutte grøtinntaket. Poden er forresten mye mer glad i middagsmat anyway. MEN....tror nok at han fortsatt kommer til å få litt grovbrød innimellom. Sånn Cocosa høres lurt ut, det får vi teste litt etterhvert.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no