Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kosttilskudd (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   C- vitamin gir større vekttap (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1499)

Amygdala 21-07-04 20:34

C- vitamin gir større vekttap
 
3 g er anbefalt i Atkins boken, er det noen av dere som spiser så mye?

HP 25-07-04 18:36

Når jeg er flink å ta C-vitamin så tar jeg mellom 1,5g og ca 5g daglig...

Amygdala 25-07-04 19:51

Ble anbefalt av iset og ta 750 g.
 
men leser i boken at de hadde gode resultater om en tok mer. Er det ingen som følger vitamin rådene hans??
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Når jeg er flink å ta C-vitamin så tar jeg mellom 1,5g og ca 5g daglig...


HP 25-07-04 20:02

Jeg er en stor Fan av kosttilskudds rådene til Atkins... Meeeen det er litt vanskelig å følge dem i Norge... :rolleyes: Jeg hadde helt klart vært mer motivert til å ta kosttilskudd om jeg hadde fått tak i dem i virksomme doser og til overkommelige priser. :p

Zoë 26-07-04 10:28

Jeg er forsiktig med å ta noe enkelt kosttilskudd i store doser.

Vit og min virker inn på hverandre - får du for mye av noe, tømmes kroppen for noe annet, og det blir ubalanse.

Hvordan det stiller seg med akkurat c-vitamin, vet jeg ikke.

magdalena 26-07-04 11:57

Du kan vanskelig ta for stor dose med c.vitamin da det kommer ut igjen med vannlatingen.Jeg gomler kjempemasse c.vit om dagene fordi jeg plages med vannlating,kanskje jeg har fått urinveisinfeksjon.Har ikke gått opp i vekt selv om jeg ikke spiser lavkarbo om dagene,men kan nå ikke tro at evnt c.vit skulle slå så fort inn...?Vet ikke hvordan det er med c.vit og andre mineraler,men det anbefales jo å kombinere jern og c.vit..

Begod 13-08-04 11:52

Vanligvis tar jeg 2 gram c - vitamin pr dag. ( Askobinsyre kjøpt på apotek ca 500 kr for 1 kg).

Hvis jeg har anntydning til betenelser( noe jeg sliter med i perioder) så øker jeg dosen til jeg får en reaksjon fra magen eller ca 20 gram dag.

Summer 13-08-04 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Begod
så øker jeg dosen til jeg får en reaksjon fra magen eller ca 20 gram dag.

20 gram daglig? Det var sterke saker... Magen min tåler max 1 gram i timen, - da måtte jeg jo ha holdt meg våken om natten også for å ta hver time... Puh, hvor mye tar du i slengen?

Kristian 14-08-04 10:32

Magen din tåler nok mer når du har en infeksjon i kroppen. Når du er frisk er nok 3g maks av hva du tåler men når du er syk så kan du ta 20g før du merker det på magen.

Selv tar jeg bare C-vitamin hvis jeg brygger på noe eller har utsatt kroppen min for stor belastning.

Begod 16-08-04 09:54

Tar en liten teskje i slengen. ( greier ikke å ta mer, for det er så fryktelig surt)
Kristian har helt rett ang 20 gram og infeksjon.

Faktisk så er fremgansmåten for å finne ut hvor mye C- vtamin man bør ta slik:

Begynn med 1 gram pr. dag og øk gradvis til man får reaksjon fra magen, reduser da dosen noe.

Da vil du ha optimal tilgang på C- vitamin.

Når man går på høye doser c-vitamin bør man gjøre som Lise, ta lite og ofte.

mofe 21-02-05 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amygdala
3 g er anbefalt i Atkins boken, er det noen av dere som spiser så mye?

Jøss - dette visste jeg ikke! (Igjen - jeg må lese DANDR!)

Hva er argumentene til Atkins for de 3 grammene? :)

Nille 21-02-05 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Jøss - dette visste jeg ikke! (Igjen - jeg må lese DANDR!)

Hva er argumentene til Atkins for de 3 grammene? :)

Atkins sin egen multivitamin Basic #3 formula inneholder 360 mg - altså 0.36 gram. Han mener det skal være nok. Det er ikke her feilen ligger da ?? At det er en kommafeil ?? Jeg finner ikke 3 gram nevnt noe sted jeg...... har lest kapittelet om vitaminer flere ganger......Men det står kanskje et annet sted i boka ? 360 mg er 600 % av dagsbehovet anbefalt av amerikanske myndigheter. Vet ikke hvor mye Norge har lagt seg på !!

I den norske boka står det at han begynner på doser fra 500 mg .... og at "Nyere forskning bekrefter de langvarige ved å bruke dette næringsstoffet for fettstoffskiftet. Etter min mening er vitamin C hjørnestenen i forebyggende medisin"
Men husk at den norske boka er basert på 1992 utgaven og er utdatert. Det er den siste som gjelder !

Selv spiser jeg 750 mg x 2 - altså 1.5 gram c vitamin pr dag.

mofe 21-02-05 20:47

ADI i Norge var 60 mg - men har nettopp blitt økt til 75 mg. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no