Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Digge pancakes til frokost og kvelds (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35709)

jonibulda 14-08-10 02:48

Digge pancakes til frokost og kvelds
 
2 egg (blir ca 1 dl.)
1 dl. h-melk
1 dl. soyalmel
en god dæsj kardemomme
En solid dose natreen

Når røre helles over stekepanna, strøs en solid klype soyaflakker over. Det smaker bra (gir en saltaktig kontrast til det søte) + gjør at pannekaken blir mye lettere å snu + gjør at man føler seg mettere etterpå fordi magen får litt å kna på.

Bedre å stø soyaflakkene over enn å blande det inn i røra, fordi da bare synker de til bunnen.

Spises med mye rømme og syltetøy.

Oppskriften er nesten lik som "fedon pannekakene".

Det er litt karber i melken og syltetøyet, men det får være grenser på fanatisme.

Kira71 14-08-10 11:45

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jonibulda (Innlegg 915776)
2 egg (blir ca 1 dl.)
1 dl. h-melk
1 dl. soyalmel
en god dæsj kardemomme
En solid dose natreen

Når røre helles over stekepanna, strøs en solid klype soyaflakker over. Det smaker bra (gir en saltaktig kontrast til det søte) + gjør at pannekaken blir mye lettere å snu + gjør at man føler seg mettere etterpå fordi magen får litt å kna på.

Bedre å stø soyaflakkene over enn å blande det inn i røra, fordi da bare synker de til bunnen.

Spises med mye rømme og syltetøy.

Oppskriften er nesten lik som "fedon pannekakene".

Det er litt karber i melken og syltetøyet, men det får være grenser på fanatisme.

De høre gode ut, det gjør det.:) Men går man på f eks ketolyse, så er det dessverre vanskelig å spise slike. Bare melken og soyamelet gir 69 gram karbohydrater. Får man f eks 10 pannekaker ut av røren, blir det altså rundt 7 gram karbo i hver kake (+karbene fra eggene og soyaflakene) Når man kan spise kun 15 gram karbohydrater hver dag, blir dette "dyre" pannekaker, dessverre. Det handler ikke om fanatisme, men om å faktisk følge kuren slik at man ikke kommer ut av ketosen.

Men jeg vet at slett ikke alle her går på ketolyse, så på f eks Fedon er nok disse fine. :rolleyes:

jonibulda 15-08-10 05:40

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kira71 (Innlegg 915893)
De høre gode ut, det gjør det.:) Men går man på f eks ketolyse, så er det dessverre vanskelig å spise slike. Bare melken og soyamelet gir 69 gram karbohydrater. Får man f eks 10 pannekaker ut av røren, blir det altså rundt 7 gram karbo i hver kake (+karbene fra eggene og soyaflakene) Når man kan spise kun 15 gram karbohydrater hver dag, blir dette "dyre" pannekaker, dessverre. Det handler ikke om fanatisme, men om å faktisk følge kuren slik at man ikke kommer ut av ketosen.

Men jeg vet at slett ikke alle her går på ketolyse, så på f eks Fedon er nok disse fine. :rolleyes:


Tallene dine er feil.

I en dl. h-melk er det 4,6 g. karbohydrater.
I en dl. soyamel fra spielberger e det 3,1 g. karbo.

Det blir 7,8 g. karbo for hele røra. (+ maks 1 g. for soyaflakkene og syltetøyet).

Det blir 5 middels store pancakes, så det er godt under 2 g. pr kake.

jonibulda 15-08-10 05:42

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
det er bra nok i massevis for meg, men krangler ikke på at andre kan ha strengere krav.

Iset 15-08-10 07:59

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
Høres gode ut. Kan jo sikkert bruke fløte i stedet for melk, da blir det enda mindre karber vel. :) Jeg teller ikke, så jeg kan godt spise disse når som helst.

pernille 15-08-10 09:27

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
hvor får jeg kjøpt soyamel da?

pernille 15-08-10 09:28

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
og soyaflak for den del :)

Iset 15-08-10 09:51

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
Helsekost og store matbutikker (Meny, Ultra osv).

LilleMill 15-08-10 10:32

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
Kan man ikke bruke soyaprotein i stede for soyamelet og? Da blir det jo enda mindre karber.

Kira71 15-08-10 12:40

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds :)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jonibulda (Innlegg 916231)
Tallene dine er feil.

I en dl. h-melk er det 4,6 g. karbohydrater.
I en dl. soyamel fra spielberger e det 3,1 g. karbo.

Det blir 7,8 g. karbo for hele røra. (+ maks 1 g. for soyaflakkene og syltetøyet).

Det blir 5 middels store pancakes, så det er godt under 2 g. pr kake.

Leste en liter jeg.... Legger meg flat!!!! ...skal finne soyaflak og teste dem!:) Elsker pannekaker!

Holtappen 17-08-10 21:18

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
nam, hørtes kjempegodt ut. Soyamel skal kjøpes inn ;) takk du :)

Medli 22-08-10 12:06

Sv: Digge pancakes til frokost og kvelds
 
Var redd for at jeg kanskje ikke ville like smaken av soyamel (første gang jeg prøver det ut), så jeg dæsjet på med kanel i stedet for kardemomme ettersom jeg ikke er så glad i kardemomme. Funket veldig fint, selv om det kanskje ble litt for mye kanel alt i alt. Men utrolig godt! :)
Tok også i Creme Fraische og litt olje, siden jeg så en del andre pannekakeoppskrifter brukte det.

Praktisk å ha røra klar i kjøleskapet om du vet du har dårlig tid en eller annen gang.

Oppdatering:
Ok.. Kan tydeligvis ikke spise ei hel røre på én dag (tok det som kvelds og frokost) i ketose, fikk veldig svakt utslag nå. D:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no