Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Skattefradrag for Eurodietten (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30387)

grotingeling 18-01-10 10:51

Skattefradrag for Eurodietten
 
Hei folkens - husk at vi kan kreve skattefradrag for utgifter vi har i forbindelse med ED. Trenger legeattest som skal legges ved selvangivelsen. Selv har jeg gjort dette uten problemer, men jeg har unnlatt å legge ved kvitteringene - bare skrevet at kvitteringer kan framskaffes ved behov.

Kula 18-01-10 12:54

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 817776)
Hei folkens - husk at vi kan kreve skattefradrag for utgifter vi har i forbindelse med ED. Trenger legeattest som skal legges ved selvangivelsen. Selv har jeg gjort dette uten problemer, men jeg har unnlatt å legge ved kvitteringene - bare skrevet at kvitteringer kan framskaffes ved behov.


Er ED dyrt i forhold til et kosthold med mat?


-

Imse 18-01-10 13:05

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 817842)
Er ED dyrt i forhold til et kosthold med mat?


-

Det vet jeg ikke. Men jeg tror man kan få refundert fordi det er et slankeprogram godkjent av helsevesenet. Mitt kosthold er nok ikke dyrer enn normalt om jge sammenligner med andre som jeg hører bruker både 7 og 10000kr i måneden på 4-5 pers. Vi er 4 1/2 som spiser mat og vi bruker ca 5000kr på mat i måneden og jeg presser ned utgiftene ved å kjøpe det billigtse, på tilbud osv.. Hadde jeg ikke gjort det,så hadde nok utgiftene økt betraktelig..

Lurer på om det er mulig å få legeattest på at kan spiser lchf pga helsegrunner(slanking OG blodsukkerregulerende)?

grotingeling 18-01-10 15:28

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 817842)
Er ED dyrt i forhold til et kosthold med mat?

-

Det kommer helt an på hvilke produkter med vanlig mat en kjøper, men jeg regnet litt før jeg begynte på dietten og kom fram til at det nok ligger litt over det jeg ville ha brukt på vanlig mat.

For 31 dager i fase 1 bruker jeg 3300 på ED-produkter (4 produkter pr dag) + 400 til grønnsaker = 3700 kr

Imse - jeg ville forsøkt med legeattest for å få skattefradrag for økte helseutgifter, skader ikke å prøve vet du :D

Lotta67 18-01-10 16:04

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
På min klinikk sa de at vi får skattefradrag for legebesøkene, men ikke for produktene...?

grotingeling 18-01-10 16:23

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lotta67 (Innlegg 817942)
På min klinikk sa de at vi får skattefradrag for legebesøkene, men ikke for produktene...?

Da prøver vi begge deler :D
Men seriøst, det må vi jo sjekke ut! I 2006 (for skatteåret 2005) førte jeg kun på ED-produktene, og fikk skattefradrag for dem. Siden jeg går til privatlege, antar jeg at dette ikke dekkes - men det skal jeg jammen meg finne ut av. Her er det i så tilfelle penger å hente, betaler ca 900 kr for hvert besøk.

FakeSmile 30-09-10 02:55

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Hei hei. Noen som har fått svar på dette med privatleger og selve maten? Får vi skattefradrag?:)

grotingeling 30-09-10 07:13

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Jeg fikk fradrag for begge deler for 2009 :p
Sende med legeerklæring og en kort oversikt over hvor mye jeg hadde lagt ut til legetimene og til selve maten :D

Titti 30-09-10 15:17

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Det skal jeg jammen huske på neste gang. Tusen takk for tips. :heia:

FakeSmile 30-09-10 17:34

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Juhu!!! Det skal jeg og:) Fantastisk!!!

Titti 05-01-11 16:34

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Hvor mye utgjorde dette i fradrag da?

grotingeling 06-01-11 07:18

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Husker ikke nøyaktig beløp, men det ble noen 1000-lapper i redusert skatt for min del for 2009.

Titti 06-01-11 16:39

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Så utrolig bra. :D

Husk å minne oss på dette i mars når vi sitter og svetter over skatten da. :lol:

Nerthus 06-01-11 20:42

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Med min så godt som symptomfrie chrons burde vel egentlig jeg også fått skattefradrag så mange penger i operasjon og cellegift jeg sparer staten ved å spise lavkarbo! :cool:

Vabre 23-03-11 09:42

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Dere som har fått fradrag for ed tidligere:

Jeg har gått på eurodietten siden august, og har brukt ca. 12000 på mat og 5000 på lege. Jeg får tilsendt legeattest, i tillegg har jeg tenkt å lage et oppsett i excel, som viser dato og kostnad pr kjøp. Dette legger jeg som vedlegg. Skriver også at kvitteringer kan fremlegges om ønskelig.

Kostnaden har jeg tenkt å sette opp i post 3.5.4 (særfradrag ved sykdom)?

Er det noe mer jeg må gjøre da? Må jeg skrive noe om dietten/overvekten i vedlegget, eller blir dette dekket av legeattesten?

tkh 23-03-11 10:26

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Her er link til skatteetatens veiledning for "særfradrag for store sykdomsutgifter". Her står det litt om krav og beløpsgrenser m.v.

Vabre 23-03-11 10:44

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tkh (Innlegg 1064086)
Her er link til skatteetatens veiledning for "særfradrag for store sykdomsutgifter". Her står det litt om krav og beløpsgrenser m.v.

Takk:) jeg har lest det de skriver, men jeg tenkte å høre litt mer om hva man hadde gjort i praksis, de som faktisk har fått fradrag tidligere. Er litt usikker på hva som er tilstrekkelig som dokumentasjon. F.eks står det at man får fradrag for MERkostnader, hvor mye må man skrive rundt dette?
Alltid greit å høre med noen som har gjort det før:p

Titti 23-03-11 17:53

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Dette må vi huske ja, så bra tråden kom opp igjen. :ja:

grotingeling 24-03-11 19:52

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
De to årene jeg har søk og fått fradrag, har jeg lagd en oversikt over utgiftene jeg har hatt til ED-produktene for alle ukene unntatt fase1-perioder.
I tillegg har jeg også lagt til kostnaden med å gå til privat-lege.
Ellers så kreves det legeattest, og det er viktig at den inneholder f.eks. diagnosen Diabetes2 eller legens bekreftelse på høy BMI som behandles ved vektreduksjon vha ED.
Ikke legg ved kvitteringene, men skriv at disse kan framskaffes hvis skatteetaten krever det.

Vabre 24-03-11 22:09

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1065404)
De to årene jeg har søk og fått fradrag, har jeg lagd en oversikt over utgiftene jeg har hatt til ED-produktene for alle ukene unntatt fase1-perioder.
I tillegg har jeg også lagt til kostnaden med å gå til privat-lege.
Ellers så kreves det legeattest, og det er viktig at den inneholder f.eks. diagnosen Diabetes2 eller legens bekreftelse på høy BMI som behandles ved vektreduksjon vha ED.
Ikke legg ved kvitteringene, men skriv at disse kan framskaffes hvis skatteetaten krever det.

Supert:D Akkurat det jeg var på jakt etter!

Hvorfor har du ikke krevd fradrag for fase1 perioder?

grotingeling 24-03-11 22:18

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Fase 1 er jo full erstatning for "vanlig" mat, og blir da ikke å regne som ekstra utgift.
Så jeg valgte å utelate fase1-matutgiftene i tilfelle kontroll, men det er jo lov å prøve :)

Grubbeline 25-03-11 19:46

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1065588)
Fase 1 er jo full erstatning for "vanlig" mat, og blir da ikke å regne som ekstra utgift.
Så jeg valgte å utelate fase1-matutgiftene i tilfelle kontroll, men det er jo lov å prøve :)

Men det er jo betraktelig dyrere med fase 1-mat, enn med vanlig mat - i alle fall for meg. Ser Fedon uttalte i den God morgen Norge saken at han regner 1 mnd på fase 1 koster ca 4000,- og så høye mattugifter har jeg ikke hatt før. selv om jeg har kjøpt lunch i kantina på jobb hver dag ;)

Jeg kommer i alle fall til å føre opp det. Men ikke utgifter til grønnsaker etc...

grotingeling 25-03-11 20:12

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Go for it ;)

Titti 28-04-11 12:05

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Hmmm, jeg har jo helt glemt å be om legeattest, kan jeg skrive at denne vil ettersendes tro?
Skal sende klinkken mail nå og høre om de kan sende noe på mail,men spørs jo om jeg får det før lørdag....

Gro, la du også ved et vedlegg over utgiftene du hadde hatt? Men sendte ikke kvitteringer?

Titti 28-04-11 12:27

Sv: Skattefradrag for Eurodietten
 
Har tatt en kjapp utregning her nå, noen som vet hvor stort minstekravet til beløp må være?
Jeg rundet 18000, startet jo ikke før sept....er dette for lite å føre opp tro?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no