Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Hva skal du ha til middag i dag-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492)

Aline 09-12-04 18:44

dagens middag. grove pannekaker.

2 egg
1.5 ss sammalt rug
2 ss sammalt hvete
1.5 dl melk...?
litt salt
bakepulver
søtstoff og smør

smakte ok. ble litt feil forhold på melet... litt mye rugmelsmak.. skal prøve med proteinpulver i også neste gang :)

Nille 09-12-04 18:53

Jamies bakte torsk med cherrytomater, basilikum, mozzarella og parmesan !

Servert med blomkålstappe og dampet brokkoli !!

Marianne 09-12-04 19:15

Bra at noen tar opp tråden!

HP' s fiskelinsesuppe!

http://forum.lavkarbo.no/showthread....iskelinsesuppe

Ingo 09-12-04 23:51

Ikea...
 
Spiste en kjapp mellommiddag på IKEA (dampet torsk med brokkoli), men skal lage middag nå faktisk... ;) (Bedre sent enn aldri...)

I dag skal vi ha Foliestekt kylling, type urtemarinert.
Tok bare en hel kylling (rå), snittet et dypt kutt i brystkjøttet på hver side, og utvidet de med fingrene, og et snitt i hvert lår.
I snittene hadde jeg en urtemix av fetaost (med litt olje), most sammen med smøreost og div urter (örtgård, timian, kyllingkrydder, salt og pepper).
Så smurte jeg kyllingen med urtesmør og strødde urter over, og litt frisk kuttet basilikum. Pakkes sp inn i folie, og stekes... hmmm... har ikke kommet så langt ennå, men ca 175 grader (varmluft) i ca 20-25 min? Huske å sjekke at kyllingen er gjennomstekt (stikke hull å klemme rundt - saften skal være blank, ikke rødlig...)

Tilbehør blir en stor salat med diverse grønnsaker og lime sprutet over, og litt basilikum strødd på toppensom garnityr... ;)

Håper det blir bra da, aldri gjort før, så spenningen stiger... :_oy:

Ingo 12-12-04 22:39

Hva vi HAR hatt...
 
Dette er hva vi allerede har prøvd til middag i dag. Likte det vi!

---
Blomkål og Brokkoli-suppe (Kremet type... :sikle: )

200g. blomkål
200g. brokkoli
To sjalottløk (ca. 50 g.)
200g. picnic skinke
1\2 liter buljong
1 eggeplomme
1dl. fløte
Pepper og salt

Vask grønnsakgene, og del opp grovt. Kokes møre i buljongen (Tar bare noen få minutter).
Mos med stavmikser eller foodprocessor, og kok opp igjen. Når det koker opp igjen, tilsettes egeplomme, fløte og skinke i terninger. Visp dette inn, smak til med salt og pepper. Kok og visp til ønsket konsistens...
---
Ca karbohydrater i denne er 9.
---
Det tok mye kortere tid enn jeg trodde, sikkert ikke mer enn 10 minutter, så denne oppskrifta skal jeg spinne videre på! Det var veldig mettende, så god middag.
Ellers er det greit å vite (jeg visste det ikke) at det blir litt småklumpete om du mikser bare kort tid. Dess mere du mikser, dess mere kremet blir den, så alt etter hva man liker selv. Jeg tok ut noen småbiter før miksingen, og tok oppi før servering, for syns skyld... ;)

Nille 12-12-04 22:56

Idag ble det finnbiff,- med blomkålstappe og dampet brokkoli.

Dessverre ble sausen mislykka. Det blir ikke det samme uten tyttebærsyltetøy og geitost i sausen !! Skal kjøpe sukkerfritt syltetøy, - men bronosten... akk ja, den får jeg klare meg uten !!

:p

smosje 13-12-04 00:21

Krisemat
 
I dag hadde vi det som fantes her:

Grønn ertesuppe med chili, pølsebiter, sjarlottløk og revet parmesan på toppen. Ble godt jo! :)

smosje 10-01-05 09:33

* bump *

elian 10-01-05 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Jamies bakte torsk med cherrytomater, basilikum, mozzarella og parmesan !

Servert med blomkålstappe og dampet brokkoli !!

Dette skal JEG prøve i dag!!!! Gleder meg, for det høres bare sååååå godt ut!!!!! Og LITT mer spennende enn den seige juelpølsa jeg trykka i meg i går..... :)

mofe 10-01-05 18:53

Kjøttdeig med denne sausen; stavmixet en halv løk og to chili, og hadde tacokrydder på.

Brekkbønner stekt sammen med kjøttet.

Også ost oppå.

Slettes ikke så verst, men litt student-aktig da.

Ingo 10-01-05 19:09

Overaskelse!
 
I dag skal jeg overraske GIR med en liten festmiddag... :blomster:

Jeg har marinert et stykke ribbekjøtt, skal lage soppstuing, smørdampede grønnsaker, fylte sopp, og fløtesaus med soppsmak. :)

Ribben er enkel:
Ett stykke ribbe, skjær av svoren.
Mariner i litt olje, 2 ts salt (jeg brukte hvitløkssalt), 1 ts peppermiks, 1 ts paprikapulver, litt tacokrydder, en dæsj soyasaus og noen hvitløksfedd (den siste legges bare på toppen). Skal ligge gjerne etpar dager i marinaden, for at smaken skal trekke helt inn.
Stekes i 60-90 minutter på 175 grader, med fettsiden ned.

Soppstuing er enklere:
Steker masse champiser i smør og krydder, heller oppi endel fløte, og jevner evt. med bittelitt speltmel.

Grønnsaker:
Forveller 200g. brokkoli og 200g. blomkål, samt 300g. gulrot.
Legger en dæsj hjemmlaget urtesmør i bunnen av en aliminiumsfolie, og legger grønnsakene oppå når de har fått rennt av seg litt, og krydrer med peppermix, salt og provencekrydder og lammekjøttkrydder.
Settes i ovnen de siste ti minuttene. (Jeg tar alltid en smørklatt på toppen av grønnsakene når de er ferdige... hever smaken masse!)

Sopp:
Kok soppene i vann noen minutter (Jeg tåler ikke halvferdig sopp, så denne delen er viktig! ;) )
Grav forsiktig ut stilkene og lag stort hulrom i de.
Finhakk stilkene , skinke, og en sjalottløk, og fres dette.Tilsett så litt fetaost, hvitløkssalt og pepper. Legg dette oppi soppene, legg en klatt smør på toppen og grill de ved siden av ribba til de har grei farge. Ca ti minutter tenker jeg...

Saus:
Enkleste i verden.
Bruk samme panne som til alt det andre, ikke skyll først, men bare tøm fløte rett oppi. Kokes til den er litt redusert. Tilsett krydder etter smak, en spiseskje smøreost, og eventuelt litt finhakket sopp om det er noe igjen... (Liker du andre smaker i sausen, eller vil prøve noe nytt, kan ca. ALT brukes som smakstilsetning... skinke, bacon, paprika, diverse krydderurter, brokkoli, soyasaus, hvitløk... :sikle: )

Gleder meg! :hungry:

Tiril77 10-01-05 19:15

I dag har jeg hatt Isets taco-lasagn med neper.. NAM NAM!!

smosje 19-01-05 06:08

Idag hadde jeg:

* Brun flerkornsris / naturris- blanding med peanøtter oppi og soyasaus
* Kokt brokkoli
* Salat av salat, gul paprika, tomat, bønnespirer og med salsa og rømme

Skikkelig godt!

Nille 19-01-05 10:46

I går hadde jeg ovnsbakt laks med Creme Fraiche og sitron og persille (se oppskriftforum) servert med kremet spinat og dampet brokkoli med smør.

Anne 19-01-05 11:20

I dag blir det kyllinglever, løk,sopp, paprika, creme fresh og broccoli og kanskje litt annet grønt....:p

Marianne 19-01-05 19:43

I går hadde vi stekt seibiff (jeg klarer ikke å steke seibiff slik at hvetemelpaneringen utenpå beholdes, den bare setter seg fast i panna - så da slipper vi den! :p Lise har sagt at jeg må kjøpe teflon-panne...;) )

Finsk kålrotgrateng (skal jeg poste oppskrift tro?) Minte om kålrotstappe tror jeg, har ikke smakssans om dagen...:rolleyes:

Blomkål, rosenkål og gulrot - frossenblanding (ingen av oss spiser noe særlig kokt gulrot)

Marianne 19-01-05 19:45

I går (i går igjen?) spiste vi til middag:

pastasaus laget av tomatboks, urter, squash, løk, tunfisk, stangselleri
og pasta/ litt fedonpasta til meg

Nille 19-01-05 20:13

Idag hadde jeg sitron/chili/pepper/div krydder-marinert steinbit. Stekt i folie, servert med blomskålstappe og brokkoli med smelta smør :sikle:

MHM 19-01-05 20:53

God middagsomelett
 
I dag hadde jeg ikke planlagt middag, og kom meg ikke ut av huset pga sykt barn, og mannen min var i Oslo. MEN: "Man tager hva man haver" kan også bli riktig godt!

1/2 rødløk i småbiter
4 sopp hakket
Rikelig med strimlet grønnkål*
2 wienpølser i småbiter

Stek dette i smør/cocosa i en stekepanne

7 egg vispes med
Salt, pepper, tacokrydder

Hell over i panna, og la det stivne under lokk.
Ha så på litt
ketchup eller tacosaus + ost, ha på lokket igjen, skru av varmen og la osten smelte.

NAM-NAM!


* Grønnkål er ganske likt spinat. Veldig næringsrik, og veldig lett å dyrke. Mamma og pappa har store "skoger" med grønnkål på tomta si (jeg sier skoger fordi planta ser ut som ei minibuske), og fôrer både kalkuner, griser og mennesker med det. Jeg fryser det ned i brødposer, og klipper det frossent rett oppi panna.

sweet_junkie 19-01-05 21:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM

1/2 rødløk i småbiter
4 sopp hakket
Rikelig med strimlet grønnkål*
2 wienpølser i småbiter

Stek dette i smør/cocosa i en stekepanne

7 egg vispes med
Salt, pepper, tacokrydder
.

Jeg ble litt i tvil. Hvor mange personer var denne menyen til?
Siden det er er 7 egg.
Denne vil jeg prøve til middag i morgen. Ta med på kveldsjobben.

MHM 19-01-05 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sweet_junkie
Jeg ble litt i tvil. Hvor mange personer var denne menyen til?

Det er proteiner både i egg, pølser og ost (pluss litt i sop og grønnkål), slik at den holdt til to voksne og to barn. Men jeg vil vel si 3 porsjoner egentlig. Vanligvis teller jeg tre egg per voksen person dersom det er eneste proteinkilde. Det går like fint å burke spinat istedenfor grønnkål.

Marianne 20-01-05 13:31

I går:

torskerogn, ertestuing, kålrabistappe og kokt potet til de som ville...

Nille 20-01-05 13:47

I dag tror jeg jammenmeg det blir Fajita form, så steker jeg litt ekstra kylling som jeg kan ha med i wraps som matpakke på toget i morra !!:p

smosje 20-01-05 16:34

Veggiskake med salat (flere typer), paprika, avocado, sitronsaftdressing og det var det!

aveline 20-01-05 17:33

Ble inspirert av å høre om Iset,s lasagne. Jeg har ikke lest oppskriften hennes, men laget en "normal kjøttsaus" og ostesaus besående av cc, hvitost og spedd opp med krafta på sopp-glasset. Dette ble moset godt med stavmikser.
Imellom lagene ligger tynne skiver med nepe. Godt med ost oppå.
Gleder meg til å smake!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no