Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Fortolling av varer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51188)

j88 04-03-12 17:03

Fortolling av varer
 
Jeg har fått brev få psten om at jeg må fortolle en pakke som jeg har bestilt fra iherb, dette har jeg aldri opplevd før, og jeg ser at det kommer til å bli veldig dyrt, kan jeg bare la være å sende inn brevet til posten? vil posten da bare sende pakken tilbake til iherb?

Åssi 04-03-12 17:12

Sv: Fortolling av varer
 
husk å ikke bestille for over 200 nok

j88 04-03-12 17:14

Sv: Fortolling av varer
 
Nei det vet jeg, har bestilt 80 pakker fra iherb, å stort sett har det gått greit, men på denne pakka så ser jeg at jeg har vært litt for nær, og kursen gikk opp, så den kom på ca 201 kroner, det har gått bra før, men ikke denne gang

index 04-03-12 18:23

Sv: Fortolling av varer
 
Det vil koste deg 200,- i fortolling og en femtilapp i moms. Alternativet er som du sier åavvise den, men da blir du kanskje stemplet som dårlig kunde hos iherb? Kanskje like lurt å betale?

j88 04-03-12 18:29

Sv: Fortolling av varer
 
jeg håper virkelig ikke at iherb ser på meg som en dårlig kunde, etter alle pengene jeg har brukt hos deg, jeg skulle gjerne betalt for pakken, men som fattig student er det penger jeg ikke har.

Chamomilla 04-03-12 18:50

Sv: Fortolling av varer
 
Shit, er de så kjipe at de bråker for en krone over! Jeg har nettopp overskredet et par pakker med omtrent det samme. :( Det dumme er jo også at det tar så mye lengre tid å få pakkene.
At de som sitter og bestemmer ikke kan se å få økt den tollgrensa til minst 1000 kr! Byråkrati for byråkratiets skyld med så lave tollgrenser kan da ikke være så lønnsomt, eller? Kjenner jeg hisser meg opp litt her. :o :D

j88 04-03-12 18:56

Sv: Fortolling av varer
 
Ja må si jeg hissa meg veldig opp når jeg fikk brevet fra posten å. Men har tidligere vært over med mere, og sluppet å betale noe ekstra, så er nok litt uflaks også. Får håpe du har mere flaks, kjedelig å måtte betale så mye ekstra. Og ja 200 kroner er alt for lite i dag, burde vært minst 1000

index 04-03-12 19:20

Sv: Fortolling av varer
 
Helt enig! Det var faktisk oppe til vurdering i fjor, men man bestemte seg for å beholde 200 kroners . Helt uforståelig for min del...

Jeg handler en del fra et firma i Tyskland (ikek lavkarboting da) og de har minste ordrebeløp på 80 euro. Så jeg kjenner litt til fortolling og kostnadene rundt dette desverre. En 1000 kr grense hadde bortimot halvert totalprisen pr ordre for meg!

j88 04-03-12 19:21

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1310754)
Helt enig! Det var faktisk oppe til vurdering i fjor, men man bestemte seg for å beholde 200 kroners . Helt uforståelig for min del...

Jeg handler en del fra et firma i Tyskland (ikek lavkarboting da) og de har minste ordrebeløp på 80 euro. Så jeg kjenner litt til fortolling og kostnadene rundt dette desverre. En 1000 kr grense hadde bortimot halvert totalprisen pr ordre for meg!

Men om jeg ikke skal fortolle, er det da bare å la det være? eller må jeg gi noen beskjed om det?

LineJM 04-03-12 19:28

Sv: Fortolling av varer
 
Du kan vel gi beskjed både til posten og til iherb. Du må strengt tatt ikke men det er litt mer ryddig å si ifra.

elien 04-03-12 19:58

Sv: Fortolling av varer
 
Jeg følgte ikke helt med den ene gangen jeg bestilte, gikk ikke over med en hel krone en gang. Men måtte ut med 380 kr for den pakken. Jeg betalte å sendte en mail om dette kunne stemme, å fikk til svar at sånn var det. Å en annen gang måtte jeg ut med noe over 200 for en pakke på 203 kr.


Elin

LineJM 04-03-12 20:17

Sv: Fortolling av varer
 
Problemet er at så snart varene koster mer enn 200, så blir det toll på varer og frakt. Og posten er jo ikke akkurat sjenerte når det gjelder å ta seg betalt heller. Husker ikke detaljer men mesteparten av det det koster når noe er rett over 200,- tror jeg faktisk er postens gebyr.

Yrla 04-03-12 21:41

Sv: Fortolling av varer
 
Om du ikke henter pakken blir den returnert og du får på kontoen din tilbake 200 kr tror jeg. Jeg fikk en fortollet sending, ikke fra iherb, og da hentet jeg ikke pakken. Har ikke fått betalingsmas etter det.

j88 04-03-12 21:44

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1310806)
Om du ikke henter pakken blir den returnert og du får på kontoen din tilbake 200 kr tror jeg. Jeg fikk en fortollet sending, ikke fra iherb, og da hentet jeg ikke pakken. Har ikke fått betalingsmas etter det.

Det er bra, får håpe det samme skjer meg Takk for svar

Yrla 04-03-12 22:48

Sv: Fortolling av varer
 
ja, håper det:) Tvi tvi. Og så kan du bestille på nytt etterpå:)hi hi
Men snakket du med iherb eller posten bare?

sylwester 04-03-12 23:11

Re: Fortolling av varer
 
Synd når slikt skjer, men man må da prøve å gi seg selv et lite buffer slik at dollaren kan gå opp noe.

j88 05-03-12 07:35

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1310856)
ja, håper det:) Tvi tvi. Og så kan du bestille på nytt etterpå:)hi hi
Men snakket du med iherb eller posten bare?

Jeg har kun fått et brev om fortolling fra posten. Skal sende mail til både posten og iherb i dag

Glorfinia 05-03-12 23:12

Sv: Fortolling av varer
 
Den ene gangen jeg ikke fikk henta en pakke fra iHerb på postkontoret ble den returnert, og en måned eller to seinere fikk jeg deler av beløpet tilbake, antagelig hadde de trukket noe for returporto. Det var riktignok ikke noe fortolling i bildet, men antar det går for det samme.

Forøvrig har jeg betalt 110,- kroner i gebyr, ikke 200,- som noen andre her sier. Om du ser på Posten sine nettsider, så koster det 120,- for forenkla fortolling (har nok gått opp fra i fjor da jeg var gjennom det).

janmesi 06-03-12 00:08

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1310691)
Jeg har fått brev få psten om at jeg må fortolle en pakke som jeg har bestilt fra iherb, dette har jeg aldri opplevd før, og jeg ser at det kommer til å bli veldig dyrt, kan jeg bare la være å sende inn brevet til posten? vil posten da bare sende pakken tilbake til iherb?

Ja men da blir du belastet for returporto og returgebyr.

Norge er et mongoland! Vi bør alliere oss for å få hevet grensen på kr 200
den har vært uendret siden, hold dere fast, 1975!!!

I Venstre (der jeg er aktiv) har vi tatt opp dette flere ganger, men 200 kroners grensen har altså ikke vært endret på snart 40 år.

Norge i et nøtteskall.

j88 06-03-12 10:59

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi (Innlegg 1311603)
Ja men da blir du belastet for returporto og returgebyr.

Norge er et mongoland! Vi bør alliere oss for å få hevet grensen på kr 200
den har vært uendret siden, hold dere fast, 1975!!!

I Venstre (der jeg er aktiv) har vi tatt opp dette flere ganger, men 200 kroners grensen har altså ikke vært endret på snart 40 år.

Norge i et nøtteskall.

Hvor mye er returporto og retugebyr på?

Ja er helt sprøtt at det forsatt ikke er endret på, og pakken kom på ca 201 kr, syns de kunne latt den være.

Albatross 06-03-12 11:15

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi (Innlegg 1311603)
Ja men da blir du belastet for returporto og returgebyr.

Norge er et mongoland! Vi bør alliere oss for å få hevet grensen på kr 200
den har vært uendret siden, hold dere fast, 1975!!!

I Venstre (der jeg er aktiv) har vi tatt opp dette flere ganger, men 200 kroners grensen har altså ikke vært endret på snart 40 år.

Norge i et nøtteskall.

Sorry avsporing :

Synes du som er så seriøs aktør skal holde deg unna sånne uttrykk.

Albatross 06-03-12 11:16

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1311846)
Hvor mye er returporto og retugebyr på?

Ja er helt sprøtt at det forsatt ikke er endret på, og pakken kom på ca 201 kr, syns de kunne latt den være.

Gebyret kan de vel sette nesten som de vil :( På min jobb så opererer vi egentlig med 25% i returgebyr...

Rebeldama 06-03-12 11:25

Sv: Fortolling av varer
 
For oss/dere som bor nærme svenskegrensa så finnes det et alternativ til..
Det å få sendt varer post restante til nærmeste, svenske, postkontor.
(Se bort i fra IHerb i 2 sekunder så: Innen EU land så er det ingen fortolling av varer).
Så reiser dere over og henter varene og når du skal forbi tollen på grensa så kan du ha med varer for 5000,-!!!
Kjempelogisk, ikke sant..
fortollingsgrensa for post er 200,- og fortollingsgrensa når du personlig bærer det over så er det 5000,- :rulleøyne *rister på hodet*

j88 06-03-12 11:31

Sv: Fortolling av varer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albatross (Innlegg 1311861)
Gebyret kan de vel sette nesten som de vil :( På min jobb så opererer vi egentlig med 25% i returgebyr...

Så egentlig kan det bli billigere om jeg fortoller pakken og henter den?

j88 06-03-12 11:34

Sv: Fortolling av varer
 
Jeg må ha det inn med teskjeer her, men det brevet med fortollingen , hvor skal jeg sende det?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no