Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Barn på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32284)

mamma87 25-03-10 10:53

Barn på lavkarbo
 
Spiser barna dine lavkarbo, i hvlken grad da?

Håper vi kan få til en spennende diskusjon rundt temaet barn på lavkarbo. tips og råd etc

Momse 25-03-10 11:09

Sv: Barn på lavkarbo
 
Både ja og nei, så da blir det vel egentlig nei...:rolleyes:
Prøver så godt jeg kan her hjemme, mens de hos faren som regel bare spiser "drit"...
De to eldste er 12 og 15 år, og burde absolutt ha levd lavkarbo (Fedonish f.eks) da de, iallefall han på 12, er litt "dryge"...

Vet ikke heeelt hvordan jeg skal få gjennomført det egentlig :confused:

mamma87 25-03-10 12:15

Sv: Barn på lavkarbo
 
Nei det blir jo værre hvis dere ikke er samkjørte ang kostholdet. Jeg hadde villa tatt en prat med faren og fortalt fordelene med et lavkarbo kosthold.


Jeg synes det er litt vanskelig i forhold til barnehagen, der spiser de jo havregrøt, brød og frukt. NEste år tror jeg ikke blir å betale kostpenger og heller lage all maten selv. Men er fortsatt usikker på hvor mye mat jeg skal ha med i barnehagen. Hvor mye er det vanlig at barn spiser, noen som har en kostplan fra fedon boka?

Kitt 25-03-10 12:24

Sv: Barn på lavkarbo
 
Jeg er litt i mot å kjøre strikt lavkarbo på barnehagebarn og småskolebarn, jeg da!
Barn uten allergier og intoleranser med en normal vekt, trenger ikke slankes eller leve med store kostrestriksjoner.
Holder man seg unna de store karbo- bombene som saft og kaker, kjeks, godterier i store mengder etc, mener jeg at et balansert kosthold holder i massevis til disse små!
Har opplevd mye rart med barn som ikke får den maten de trenger/vil ha. Niesen min stjal mat fra de andre barnas matbokser, min datters klassevenninne blir ertet på grensen til mobbing for innholdet i matboksen så hun spiser ikke, jeg selv stjal godterier og mat i butikkene fordi jeg ikke fikk det jeg ønsket hjemme, venners barn spiser til de kaster opp når de får mat borte ...............

Beklager, men LCHF- folk er i mindretall Og vil nok bli sett på som litt rare en god stund til!:p

Imp 25-03-10 13:10

Sv: Barn på lavkarbo
 
Ja, lille S her spiser det samme som jeg. Pga mannen har vi gjerne litt fullkornspasta og fullkornsris til middagen, eller mandelpoteter, så da pleier hun å få litt av det også. Men jeg syns ikke noe om at når vi har pasta og ris, spiser hun ALLTID det som førstevalg.

Ser ikke noe galt i at hun skal spise sunt jeg da. Det er ingen slankekur, derimot får hun i seg langt flere næringsstoffer enn andre barn som er vant til loff og yoghurt til frokost.

I barnehagen er de heldigvis fokuserte på sunn mat, men de serverer en del brødmat og syltetøy og brunost da. Det får heller være. Det brødet de serverer baker de selv med surdeig og sånn, og den varmmaten de serverer, er til gjengjeld veldig sunn. Mye grønnsaksupper og risgrøten lager de med fullkornsris og sånn. Her om dagen hadde de laget en kjempegod gryte, rødkål med masse hvitløk og quinoafrø...må spørre etter oppsskriften på den altså.

Lurer* 25-03-10 13:41

Sv: Barn på lavkarbo
 
Enig med deg Kitt, barn som ikke har plager (sykdomer, kraftige) trenger ikke å leve på lavkarbo. Men det er viktig med et variert kosthold.

Og det er ikke å skyve under en stol at etter jeg begynnte med lavkarbo så har vi alltid suplemang til potetene. Vi lager alltid en salat, eller koker blomkål og brokoli som serveres sammen med middagen. De spiser både poteter, ris og pasta, men vi har fullkornsvariantene. Men til frokost får ungene grovbrød med diverse pålegg, og i barnehagen spiser de også det. Og det som barnehagen ellers måtte servere.

Det er jo ikke slik at alle som ikke serverer lavkarbo mat til ungene, serverer yoghurt og loff som alternativ;). Det finnes mange måter å spise sundt på.

Jeg ser ingen grunn til å endre dette nå, men skulle en av dem få plager som nevnt over så vil jeg vurdere det.

Nala29 25-03-10 13:55

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lurer* (Innlegg 853729)
Enig med deg Kitt, barn som ikke har plager (sykdomer, kraftige) trenger ikke å leve på lavkarbo. Men det er viktig med et variert kosthold.

Det er jo ikke slik at alle som ikke serverer lavkarbo mat til ungene, serverer yoghurt og loff som alternativ;). Det finnes mange måter å spise sundt på.

Signerer denne:)

Fellow 25-03-10 16:13

Sv: Barn på lavkarbo
 
Hei.
Det var godt å lese litt om dette her.
Bor i Sverige så datteren på 12 (litt fyldig) får jo varm mat på skolen, men ALLTID lavkarbo middag hjemme. Men det er så klart værre når hun er hos sin far (veldig fyldig....) og som da gjerne boikotter alt som har med sundt kosthold å gjøre. Da var det litt deilig å gi svar på hans "bekymrings-melding": jeg tror hun syntes at hun er litt vel rund!! Vel - sa jeg, det er DIN skyld! For her hjemme har vi et sundt og variert kosthold! Da ble det stilt!! Hun har allikevel blitt litt tynnere, jeg velger å si at hun "vokser" seg tynnere, og selv om hun ikke følger LCHF slavisk, så får hun i alle fall i seg MYE mindre karber enn før i tida! Og det tror jeg vi får igjen for på lengre sikt.
Puh, var vist skrivelysten jeg..... =o)

mamma87 25-03-10 17:37

Sv: Barn på lavkarbo
 
kan man ikke spise variert på lavkarbo da? Merkligste jeg har hørt. Spiser mye mer grønnsaker etter vi har begynnt på lavkarbo. Det er jo ikke en slankekur, men en livsstil. Hvorfor kan ikke barn leve på lavkarbo, det er vell ikke farlig å spise sunnt!

Kitt 25-03-10 18:53

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamma87 (Innlegg 853832)
kan man ikke spise variert på lavkarbo da? Merkligste jeg har hørt. Spiser mye mer grønnsaker etter vi har begynnt på lavkarbo. Det er jo ikke en slankekur, men en livsstil. Hvorfor kan ikke barn leve på lavkarbo, det er vell ikke farlig å spise sunnt!

Poenget er at barn bør spise alle typer mat, smake på alt, lære seg å like alt etc.

Når du snakker om å ikke la barnet spise maten som severes i barnehage, men heller lage all maten selv, når du ikke vet hvor mye ditt eget barn spiser til lunsj/ ettermiddagsmat, så skurrer det litt oppe i mitt hodet!

Mange vegetarianere gjør feilen å ikke lære seg nok og ender opp med underernærete barn fordi de selv mener vegetarmat er så sunt. Ikke gjør samme tabben.

Som jeg sa, det kommer sjelden noe godt ut av å nekte barnet og spise den maten det ser rundt seg hver dag! Lær det heller moderasjon, å velge de grove variantene, grønnsaker fremfor frukt osv.

mamma87 25-03-10 19:56

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 853852)
Poenget er at barn bør spise alle typer mat, smake på alt, lære seg å like alt etc.

Når du snakker om å ikke la barnet spise maten som severes i barnehage, men heller lage all maten selv, når du ikke vet hvor mye ditt eget barn spiser til lunsj/ ettermiddagsmat, så skurrer det litt oppe i mitt hodet!

Mange vegetarianere gjør feilen å ikke lære seg nok og ender opp med underernærete barn fordi de selv mener vegetarmat er så sunt. Ikke gjør samme tabben.

Som jeg sa, det kommer sjelden noe godt ut av å nekte barnet og spise den maten det ser rundt seg hver dag! Lær det heller moderasjon, å velge de grove variantene, grønnsaker fremfor frukt osv.

Hvorfor må barn lære seg å like all mat? Et godt kosthold er jo lurt å legge opp til fra de er små, når de er tenårig er jo det forsent:P

Vet jo hvor mye ungen min spiser hjemme, da sier han jo ifra om han vil ha mer/mindre. Hvorfor det skurrer i hode ditt hvet ikke jeg. JEg vil bare være sikker på at han får med seg nok mat. Når i tilegg, han kan spise 5-6 knekkebrød uten å bli mett, tenker jeg at han ikke får i seg nok fett og proteiner i b.hagen. Hvorfor er det så dumt å lage maten selv da? Barn trenger fett og proteiner og ikke bare brødmat.

Nå spiser vi ikke akkurat vegetarmat da, jeg har jo godt kjennskap til et lavkarbo kosthold, som jeg mener er en bra måte å spise på, så hvorfor fore mitt eget barn med masse karbohydrater. Fedon har skrevet barn i balanse, kanskje du burde lese den.. Handler ikke om å nekte, men å ha et bra kosthold, og man kan jo spise noe kornprodukter,frukt på lavkarbo da, men ikke til alle måltidene. Snakker liksom ikke om ketolysekuren her da!

Carisma 25-03-10 20:06

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lurer* (Innlegg 853729)
Enig med deg Kitt, barn som ikke har plager (sykdomer, kraftige) trenger ikke å leve på lavkarbo.

Jeg hadde ingen plager/sykdommer i barnehagen. Eller på barneskolen. Så begynte jeg å legge på meg på sein barneskolealder. Og fikk PCO da jeg kom i puberteten. Nå i dag veit jeg at det sannsynligvis kom av at jeg aldri tålte det vanlige norske kostholdet særlig godt selv om det var aldri så variert...
Basert på min erfaring sammen med familiens historie og gener vill jeg aldri vurdert å IKKE legge en lavkarbolinje i bunnen for barns kosthold. Nå har jeg ikke barn og trenger ikke bekymre meg for det, men jeg tror det kan være en god grunnmur senere. Det meste viser seg jo ikke før etter mange år.

Fanteri 25-03-10 20:16

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamma87 (Innlegg 853897)
Hvorfor må barn lære seg å like all mat? Et godt kosthold er jo lurt å legge opp til fra de er små, når de er tenårig er jo det forsent:P

Vet jo hvor mye ungen min spiser hjemme, da sier han jo ifra om han vil ha mer/mindre. Hvorfor det skurrer i hode ditt hvet ikke jeg. JEg vil bare være sikker på at han får med seg nok mat. Når i tilegg, han kan spise 5-6 knekkebrød uten å bli mett, tenker jeg at han ikke får i seg nok fett og proteiner i b.hagen. Hvorfor er det så dumt å lage maten selv da? Barn trenger fett og proteiner og ikke bare brødmat.

Nå spiser vi ikke akkurat vegetarmat da, jeg har jo godt kjennskap til et lavkarbo kosthold, som jeg mener er en bra måte å spise på, så hvorfor fore mitt eget barn med masse karbohydrater. Fedon har skrevet barn i balanse, kanskje du burde lese den.. Handler ikke om å nekte, men å ha et bra kosthold, og man kan jo spise noe kornprodukter,frukt på lavkarbo da, men ikke til alle måltidene. Snakker liksom ikke om ketolysekuren her da!

For min del handler det om å ikke stigmatisere barna. Barn som ikke får lov å spise det samme som de andre i barnehagen ved fellesmåltidene føler seg fort annerledes. Da ville jeg heller forsøkt åpåvirke barnehagen i positiv retning, dersom maten de serverer er usunn. Et friskt barn med normalt aktivitetsnivå har ikke vondt av grovt brød og frukt som er det som er det vanligste å servere til fellesmåltidene.

Så bortsett fra det de får servert i barnehagen spiser våre barn det vi spiser og det vil si lavkarbo.

mamma87 25-03-10 20:24

Sv: Barn på lavkarbo
 
Gutten min er veldig glad i lavkarbo maten jeg lager til han, og får ofte høre i barnehagen at han har med seg så mye god mat. Så det trenger ikke å være et problem! Dessuten så er ikke lavkarbo lapper eller knekkebrød med pålegg så veldig ulikt det de andre spiser, så lenge bana liker maten så kan jeg ikke skjønne at det må være et problem.




http://bloggfiler.no/idavaag.blogg.n...8859050031.jpg

Sothøna 25-03-10 20:26

Sv: Barn på lavkarbo
 
Jeg er enig med Kitt her.

Nå er det vel ingen hemmelighet at den som spiser lavkarbo
faktisk blir enda mer vare for karbohydrater etter hvert.
Ikke moro å være barn å ikke ha lov å smake på, eller spise av det som blir servert f.eks i et bursdagsselkap fordi at de blir dårlige av det :o

Vi som voksne vet jo hva vi kan spise/ikke spise, og likevel faller vi jo for fristelsene i ny og ne (jeg gjør ihvertfall det :o) og blir noe så inni hampen vondt i magen :cool:
Så da kan vi ikke vente at et barn ikke har lyst på.

Jeg har ei som ikke tåler mat med melk, og jeg synes det er mer enn vanskelig nok å forklare henne dette og få henne til å forstå hva hun kan /ikke kan spise.

Men for all del, mener ikke at de skal fylles med usunne karbohydrater altså, men kanskje alt med måte :confused:

Kitt 25-03-10 20:36

Sv: Barn på lavkarbo
 
jeg har ikke sagt at barn ikke kan få lavkarbomat, men det jeg har noe i mot er å kjøre et strikt lavkarboløp hvor barnet får et helt annet kosthold enn de andre barna.
Barna lever ikke på en øy sammen med kun foreldrene sine, de lever i et samfunn som ikke akkurat er lavkarbo- orientert enda. Veldig fort blir de store nok til å ta egne valg i barnehagen, på SFO, i bursdager, på skoleturer, på speideren, på korpstur.........

Jeg trenger ikke lese Barn i balanse, dessuten sier du jo selv at man kan spise noe brød og frukt og sånn. Da er det jo bare å fortsette som du vil hjemme og la barnet få være "normalt" i barnehagen, da!

Og det er slett ikke for sent å gi dem et sunt kosthold når de blir tenåringer, min er faktisk først tilsnakkanes nå i en alder av 16! Nå kommer han å spør om det er sunnere enn det, og om han burde drikke sånn i stede for sånn. Noe har tydeligvis gått inn!

Kunne ha sagt en masse, men tror jeg skal holde munn. Mine barn er så store at de ikke helt er i målgruppen likevel.

mamma87 25-03-10 20:44

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 853926)
jeg har ikke sagt at barn ikke kan få lavkarbomat, men det jeg har noe i mot er å kjøre et strikt lavkarboløp hvor barnet får et helt annet kosthold enn de andre barna.
Barna lever ikke på en øy sammen med kun foreldrene sine, de lever i et samfunn som ikke akkurat er lavkarbo- orientert enda. Veldig fort blir de store nok til å ta egne valg i barnehagen, på SFO, i bursdager, på skoleturer, på speideren, på korpstur.........

Jeg trenger ikke lese Barn i balanse, dessuten sier du jo selv at man kan spise noe brød og frukt og sånn. Da er det jo bare å fortsette som du vil hjemme og la barnet få være "normalt" i barnehagen, da!

Og det er slett ikke for sent å gi dem et sunt kosthold når de blir tenåringer, min er faktisk først tilsnakkanes nå i en alder av 16! Nå kommer han å spør om det er sunnere enn det, og om han burde drikke sånn i stede for sånn. Noe har tydeligvis gått inn!

Kunne ha sagt en masse, men tror jeg skal holde munn. Mine barn er så store at de ikke helt er i målgruppen likevel.

HAr aldri snakket om et strikt lavkarbo løp jeg heller:P
Hvorfor må gutten min spise høy karborik mat i barnehagen om han liker lavkarbomaten jeg lager? Men blir det ikke dumt å spise lavkarbo og høykarbo da?:confused: Det går jo ann å "skeie ut" selv om man spiser fedonish da.DEt handler ikke om festlige endledninger men i hverdagen..

arkine 25-03-10 20:56

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 853852)
Poenget er at barn bør spise alle typer mat, smake på alt, lære seg å like alt etc.

Når du snakker om å ikke la barnet spise maten som severes i barnehage, men heller lage all maten selv, når du ikke vet hvor mye ditt eget barn spiser til lunsj/ ettermiddagsmat, så skurrer det litt oppe i mitt hodet!

Mange vegetarianere gjør feilen å ikke lære seg nok og ender opp med underernærete barn fordi de selv mener vegetarmat er så sunt. Ikke gjør samme tabben.

Som jeg sa, det kommer sjelden noe godt ut av å nekte barnet og spise den maten det ser rundt seg hver dag! Lær det heller moderasjon, å velge de grove variantene, grønnsaker fremfor frukt osv.

signerer denne ja,,lurte også på den at hun ikke visste hvor mye sitt eget barn spiser

Veggpryd 25-03-10 20:57

Sv: Barn på lavkarbo
 
Lavkarbo handler ikke bare om vekt, men også helse. Vi er jo ikke genetisk tilpasset til sukker og korn, og det er derfor vi har så mye helseplager i dag. Synes det er rart at når man først har oppdaget alle helseeffektene av et lavkarbo-kosthold, ikke ønsker at barna også skal få best mulig mat og grunnlag for god helse i voksen alder.

Skulle virkelig ønske jeg ble foret på LCHF mat som barn. Da ville jeg sikkert ikke behøvd å slite så mange år med overvekt og skikkelig dårlig helse.

Kanutten 25-03-10 20:58

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 853719)
Det er ingen slankekur, derimot får hun i seg langt flere næringsstoffer enn andre barn som er vant til loff og yoghurt til frokost.

:eek: Det er langt mellom loff og lavkarbo! Unga mine får stekt egg på vanlig grov hjemmebakt skive til frokost. Ikke helt lavkarbo, men heller ikke det værste av ikke-lavkarbo..

Kanutten 25-03-10 21:04

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 853938)
Lavkarbo handler ikke bare om vekt, men også helse. Vi er jo ikke genetisk tilpasset til sukker og korn, og det er derfor vi har så mye helseplager i dag. Synes det er rart at når man først har oppdaget alle helseeffektene av et lavkarbo-kosthold, ikke ønsker at barna også skal få best mulig mat og grunnlag for god helse i voksen alder.

Skulle virkelig ønske jeg ble foret på LCHF mat som barn. Da ville jeg sikkert ikke behøvd å slite så mange år med overvekt og skikkelig dårlig helse.

Enig med deg, men jeg føler at diskusjonen innen lavkarbo er innsnevret til at man IKKE skal ha verken sukker eller mel.. Jeg kan ikke forstå at så lenge man er innenfor denne grensa på ca 100 karber så skal man IKKE skal kunne bruke litt mel eller sukker??? Så lenge man ikke er diabetiker eller har glutenallergi så bør jo ikke det være noe restriksjoner på mel og sukker annet enn mengden?? Det er i allefall slik tankegang jeg har overfor unga mine og maten de spiser...

mamma87 25-03-10 21:05

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 853937)
signerer denne ja,,lurte også på den at hun ikke visste hvor mye sitt eget barn spiser

herregud da! Hun/jeg vet hvor mye ungen min spiser, men det er forskjell på hvor mye mat man spiser på høykarbo og lavkarbo.

Kanutten 25-03-10 21:15

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 853926)
jeg har ikke sagt at barn ikke kan få lavkarbomat, men det jeg har noe i mot er å kjøre et strikt lavkarboløp hvor barnet får et helt annet kosthold enn de andre barna.
Barna lever ikke på en øy sammen med kun foreldrene sine, de lever i et samfunn som ikke akkurat er lavkarbo- orientert enda. Veldig fort blir de store nok til å ta egne valg i barnehagen, på SFO, i bursdager, på skoleturer, på speideren, på korpstur.........

Jeg trenger ikke lese Barn i balanse, dessuten sier du jo selv at man kan spise noe brød og frukt og sånn. Da er det jo bare å fortsette som du vil hjemme og la barnet få være "normalt" i barnehagen, da!

Og det er slett ikke for sent å gi dem et sunt kosthold når de blir tenåringer, min er faktisk først tilsnakkanes nå i en alder av 16! Nå kommer han å spør om det er sunnere enn det, og om han burde drikke sånn i stede for sånn. Noe har tydeligvis gått inn!

Kunne ha sagt en masse, men tror jeg skal holde munn. Mine barn er så store at de ikke helt er i målgruppen likevel.

:klem: Lure, kloke Kitt! :ja: Ikke fordi at du holder munn, men for alt det andre! :lol:

Kitt 25-03-10 21:15

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamma87 (Innlegg 853946)
herregud da! Hun/jeg vet hvor mye ungen min spiser, men det er forskjell på hvor mye mat man spiser på høykarbo og lavkarbo.

Jammen spiser ikke barnet lavkarbo hjemme i helger og ferier, da? Du har vel aldri foret ungen på høykarbomat?

Det er jo bare å putte mat i matboksen og så finner du jo ut etter en dag eller 3 om du har puttet oppi for mye eller for lite mat!
Dessuten variere dette fra dag til dag, så det er ikke lett å vite akkurat! En viss peiling burde liksom en mor ha!

Kitt 25-03-10 21:16

Sv: Barn på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 853951)
:klem: Lure, kloke Kitt! :ja: Ikke fordi at du holder munn, men for alt det andre! :lol:

Sorry, klarte ikke holde meg!:o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no