Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56609)

Ethereal 21-01-16 12:38

Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Nå som butikkene er fulle av store, fine blomkålhoder til ti kroner stykket, hvordan oppbevarer man dem best for at de skal holde lengst mulig? Bør plasten rundt (importblomkålen er jo plastinnpakket enkeltvis) tas av? Romtemperatur eller kaldere?

TrillTrall 21-01-16 21:56

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Blomkål egner seg ypperlig til forvelling. :) Del i buketter, ha i kokende vann i et visst antall sekunder/minutter (dette finner du på nettet), ha dem så rett over i isvann like lenge, la dem deretter ligge og renne av før du legger dem i poser og putter dem i fryseren. Holder seg lenge, beholder næringsinnholdet og er like gode. :)

Ethereal 22-01-16 05:11

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1518921)
Blomkål egner seg ypperlig til forvelling. :) Del i buketter, ha i kokende vann i et visst antall sekunder/minutter (dette finner du på nettet), ha dem så rett over i isvann like lenge, la dem deretter ligge og renne av før du legger dem i poser og putter dem i fryseren. Holder seg lenge, beholder næringsinnholdet og er like gode. :)

Hva om en har et bitttelite kjøkken med et bittelite kjøleskap uten fryserplass?

(Jeg må finne et sted jeg har plass til å sette en fryseboks- inni klesskapet, muligens.:p)

TrillTrall 22-01-16 18:14

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1518937)
Hva om en har et bitttelite kjøkken med et bittelite kjøleskap uten fryserplass?

(Jeg må finne et sted jeg har plass til å sette en fryseboks- inni klesskapet, muligens.:p)

Da kjøper du ikke større mengder grønnsaker. :) Da jeg var liten, rundt 1970, husker jeg godt at vi leide fryseboks i et lokale ca. 10 min gange hjemmefra, det var helt vanlig. Det var masse bokser i veggen, omtrent som bankbokser, bare at de var en del større da. Den gangen var det ikke vanlig å ha fryseboks hjemme, husker det var stor stas da vi fikk råd til å kjøpe det. :)

Carisma 25-01-16 08:51

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Med plast på i kjøleskap holder blomkålen hvertfall opptil 3 uker. Om den blir litt svart utenpå er det bare å skrape vekk.

sylwester 25-01-16 18:23

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Koster ikke blomkål (og brokkoli) ca en 10-er hele året?

Carisma 26-01-16 10:42

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1519237)
Koster ikke blomkål (og brokkoli) ca en 10-er hele året?

Nei, etter hovedsesongen var over lå det på rundt 23-24,90 hos oss og de var i tillegg bittesmå


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no