Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45414)

Biggie Small 21-06-11 03:06

Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Hei.

Et lite tips som fungerer for meg og godkjent tom. av ikke-lavkarboere;

Hvis du skal bruke Sukrin i noe som ikke skal bakes, kan det ofte bli litt metallisk eller kjølig merkbar smak og gi reaksjoner hos noen.

Jeg har funnet etter testing at et forhold mellom Sukrin og Natreen på 5:1 gjør at kjølingen forsvinner og gjør sukkeret mye nærmere sukker i smak (og dobbelt så søtt som sukker).

Sukrinen trenger å binde seg til noe for ikke å re-krystallisere, og ved å ta f.eks. 80 gr. sukrin sammen med 10-20 gr. natreen, blande det i en kaffekvern til det blir melis, gir så sterk normal søtsmak uten kjøleeffekten at man kan halvere oppskrifter der man med vanlig melis trenger store mengder.

En smørkrem med 100 gr. smør har ofte en melisdel på ca. 300 gr.

Sitat:

Lavkarbo-smørkrem;
100 gr. smør
80 gr. sukrin + 20 gr. natreen (malt sammen i kvern til melis)
1,5 ts. vanilje-essens
-- Piskes hvitt og luftig
3 ss. fløte piskes i tilslutt
1,5 ss. usøtet kakao-pulver for fin lysebrun farge
.
Samme med marsipan ofte brukes minst like mye melis som mandelmasse; Med sukrin+natreen kan du redusere til halve og ikke kjenne sukrin-smaken.

Biggie :)

Gracella 21-06-11 07:59

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Alt hva dere finner ut her inne :)
Takker!!!

Charlott 21-06-11 09:31

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Imponert! :D Tusen takk for et knalltips!

Furine 21-06-11 10:34

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Takk for tipset! :)

Bravo 21-06-11 11:29

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Takk for tipset, skal prøve dette neste gang:)

heidips 21-06-11 12:57

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Lurer på en ting, kan man blade natreen med sukrinmelis i samme enhet (5 : 1) som du beskreiver? Da trenger man vel ikkeå kjøre det i kaffekvern, siden konsitensen allerede er melis i utgangspunktet? Takk for supert tips!

Nerthus 21-06-11 13:01

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Genial tråd - jeg har brukt flytende natreen sammen med sukrin bestandig - siden det gir en helt annen søtsmak enn sukrin alene :)

Melusine 21-06-11 18:14

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Dette må jeg prøve - takk for tips!
Jeg lagde noen oreo kjeks for en stund siden (de var ikke lavkarbo, men gluten- og sukkerfrie) og brukte sukrinmelis i fyllet, noe som ikke ble godt...

Holtappen 21-06-11 21:02

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Takk for tipset Biggie, skal prøve det ut;) bra jobba du :D

caramba 22-06-11 00:16

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Bra tips :)

Jeg blander litt stevia i "sukkerskålen" med sukrin, det virker det også. 2 søtninger med rar ettersmak oppveier på en måte hverandre når de blandes :)

LIBBA 22-06-11 00:20

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Takk for tips
Skal prøves :stortsmil

StineK 22-06-11 23:34

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Takk for tipset, Biggie! :suss:

Biggie Small 23-06-11 01:15

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av heidips (Innlegg 1143972)
Lurer på en ting, kan man blade natreen med sukrinmelis i samme enhet (5 : 1) som du beskreiver? Da trenger man vel ikkeå kjøre det i kaffekvern, siden konsitensen allerede er melis i utgangspunktet? Takk for supert tips!

Natreen-pulver er ikke helt 100% som melis, men prøv med i blande de to sammen i et glass med lokk og rist skikkelig.

Med natreenen i blandingen vil det heller ikke re-krystallisere seg like lett etter avkjøling (hvis man skal koke noe opp i en gryte).

Biggie Small 23-06-11 01:28

Sv: Hvordan få Sukrin til å smake vanlig sukker; eksempel m. smørkrem og marsipan
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av caramba (Innlegg 1144708)
Bra tips :)

Jeg blander litt stevia i "sukkerskålen" med sukrin, det virker det også. 2 søtninger med rar ettersmak oppveier på en måte hverandre når de blandes :)

Nå begynner det å bli interessant mye naturlige sukker-erstatninger, helt ny en fra "funksjonellmat" er Tagatose! http://tagatose.no

En god stevia-konsentrat er kjempefin blandet med andre varianter. Hva med

- sukrin + 1 ts. vanlig melis + litt stevia-pulver?
- xylitol + natreen + 1 ts. vanlig sukker?
- sukrin + vanlig sukker?
- xylitol + inulin + stevia?
- sukrin + stevia = Truvia (fra Coca-Cola)

Her må man prøve og smake seg frem, gjerne med villige ikke-lavkarbo-venner som kan gjøre blindtester :) Barn rundt 10års alder er gull-standarden når det gjelder sukker-tester, hvis de liker muffinsen og vil ha mer da skal man være fornøyd :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no