Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Forstoppelse (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30616)

søt uten sukker 25-01-10 11:01

Forstoppelse
 
Hei
Er det noen som vet noe om Duphalac?? Inneholder lactulose.. på apoteket sa de at det ikke påvirker blodsukker men...det er veeeldig søtt og jeg er usikker...ser ikke ut som om det virker heller på meg...Noen bedre forslag??:confused:

Kitt 25-01-10 11:20

Sv: Forstoppelse
 
Lactulose påvirker ikke blodsukkeret, nei! Seilier bare rett i gjennom. Må ofte brukes over flere dager jevnlig morgen og kveld for full effekt!

Om du scroller heeeelt nederst på siden, finner du mange tråder om samme tema!

Er du sikker på at du er forstoppet og ikke bare har mindre behov for å gå på do? Spiser man mer ren mat, er det mindre som må ut igjen!:p

søt uten sukker 25-01-10 12:31

Sv: Forstoppelse
 
tja...nesten ikke vært på do på 2 uker...vært i ketose i nesten 3 uker og kun 400 gram ned...noe er gæærnt i hvertfall:(:confused:

Kitt 25-01-10 12:43

Sv: Forstoppelse
 
Spiser du nok fett og grønnsaker og drikker nok, da?
Om jeg spiser nok fett, må jeg nesten løpe på do hver dag!
Grønnsakene og væske er også viktige i denne sammenheng!

Hvor lenge har du prøvd laktulosen?

Imse 25-01-10 12:47

Sv: Forstoppelse
 
Får du i deg fett? Prøvd feks en heftig frokost med egg og bacon( og hell stekefettet over maten) og en kopp eggemjølk til? Det pleier å hjelpe meg om jeg en gang i blandt er treg i magen.
Ellers er det ikke unormalt at vekta står stille selv om man er i ketose;)

Imse 25-01-10 12:50

Sv: Forstoppelse
 
ANg. lactulose, det hjelper IKKE Dokka vår om hun er blitt forstoppet, ikke engang massevis av vann og 40-50ml lactulose på ei lita jente på 10kg.. Man MÅ få i seg nok vann om man tar lactulose, for den virker ved at den tar til seg væske for å gjøre avføringen mykere og også mere volumiøs. Lille jenta vår får 20ml daglig om hun ikke er forstoppet, ellers må vi til med mange poser movicol og vt klyster for å få løsna det.

Kitt 25-01-10 13:02

Sv: Forstoppelse
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 821220)
ANg. lactulose, det hjelper IKKE Dokka vår om hun er blitt forstoppet, ikke engang massevis av vann og 40-50ml lactulose på ei lita jente på 10kg.. Man MÅ få i seg nok vann om man tar lactulose, for den virker ved at den tar til seg væske for å gjøre avføringen mykere og også mere volumiøs. Lille jenta vår får 20ml daglig om hun ikke er forstoppet, ellers må vi til med mange poser movicol og vt klyster for å få løsna det.

Det blir ikke riktig å sammenlikne Dokka som ikke spiser noe særlig vanlig mat med et voksent menneske på ketolyse!

Men at man må drikke mye, det gjelder for alle!;)

Areola 25-01-10 13:04

Sv: Forstoppelse
 
Prøv eggemelk og kaffe på tom mage!

Imse 25-01-10 13:08

Sv: Forstoppelse
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 821228)
Det blir ikke riktig å sammenlikne Dokka som ikke spiser noe særlig vanlig mat med et voksent menneske på ketolyse!

Men at man må drikke mye, det gjelder for alle!;)

At det er forskjell på ketogen mat og vanlig mat skal jeg være enig i. Men nå produserer Dokka veldig lite avføring på den maten hun får, og om hun får det gjennom munnen eller knappen har da vel ikke noe å si? Saken er at det kanskje må til store mengder lactulose og store mengder vann før det funker.
Hun får nok ikke så mye protein, men fett får hun mye av siden vi gir ekstra olje til henne;)

Kitt 25-01-10 13:26

Sv: Forstoppelse
 
Fordøyelsen starter allerede i munnhulen og det har mye å si hvordan man får maten inn i kroppen!
Er jo ikke vanlig at man står på store doser laktulose, men jeg vet nesten ikke om noen som får mat på peg som ikke gjør det!

Tror vel egentlig det ikke spiller noen rolle om man spiser ketogent eller ikke heller, du kan ikke sammenlikne fordøyelsen til Dokka med et voksent menneske som spiser vanlig mat gjennom munnen!

Som du sier er fett viktig og nok væske. For de som har mulighet er fysisk aktivitet også viktig for peristaltikken i tarmen.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no