Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lavkarbo på sykehus- forslag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26821)

muskatt 12-07-09 19:28

Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Hei

Jeg har vært på sykehus med datteren min nå i lengre tid og å holde seg til lavkarbo er umulig hvis man skal spise sykehusmaten. Middag er panert fisk, lapskaus, pølser, karbonader, pannekaker, grøt, pasta osv. Gjerne med 4-5 poteter. I salaten er det deilig kinakål(!!) med raspet gulrot og mais.I kantinen ligger det fremme info på alle bord om hvor viktig det er med et sunt kosthold med begrenset kalorier- dvs GR stil. Synes det er så synd at ikke sykehuset kan tilby annet enn høy karbo mat.

Jeg har tatt med eget brød og spiser kun fisk og kylling når det blir servert, ellers dropper jeg middag. Blir mye hjemmelaget brød og knekkebrød(lav karb) selvfølgelig og jeg får ikke i meg fett mengden jeg skal, spesielt de dagene jeg kun spiser kald mat.

Er det noen som har forslag til hva man kan spise får å få opp fettmengden når en ikke har tilgang til komfyr?

Jeg ønsker så veldig å forsette med lavkarbo og har klart å være i ketose hele tiden, men begynner å bli veldig lei av å ikke spise middag.
Erfaringer og forslag tas imot med STOR takk!

Gracella 12-07-09 19:46

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Avokado
Jædersylte med majones

Så kommer jeg ikke på noe mer i farten :o

Imse 12-07-09 19:52

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
De fleste barneavd. har kjøleskap der du kan ha medbragt mat så sant du merker den. Så jeg har med smør,majones, salami el.l. og fet ost som brie el.l.
Men det er en utfordring ja, og jeg har falt av lasset to ganger for 6 mndr eller mere pga elendig mat på sykehus, detter når vi har vært der et par uker eller mere. Når man er inne så lenge mister man litt piffen og viljen til å fortsette kan lett reduseres til null.

Kan man gå en tur på butikk nå og da, så kan man kjøpe litt kylling og ruccola og kanskje litt rømme, så er det lettvint, men når vi er på feks riksen er dette vanskelig, for jeg er ikke kjent i oslo og det er langt ned til butikk med delikatesse...

Muff-muff 12-07-09 20:26

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Kald kylling (kjøpt ferdigstekt på butikken), kokosolje, nøtter, salami, makrell i tomat, en spiseskje olje av høy kvalitet (om du orker).

LenaBeatrice 12-07-09 20:28

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Nå er jeg kanskje helt ute på vidda, for jeg har liten erfaring med sykehusmat, men, fra de få gangene jeg har ligget på sykehus så vil jeg minnes at man må fylle i et slags kort...om man er muslim, vegetarianer osv. Husker jeg feil?
Er det en veldig dårlig løsning å fylle i at du er vegetarianer...og finnes det ikke da en type vegetarmat som inneholder fisk?

Som sagt, mulig dette er et innmari dårlig forsalg....

muskatt 12-07-09 20:41

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 742385)
Nå er jeg kanskje helt ute på vidda, for jeg har liten erfaring med sykehusmat, men, fra de få gangene jeg har ligget på sykehus så vil jeg minnes at man må fylle i et slags kort...om man er muslim, vegetarianer osv. Husker jeg feil?
Er det en veldig dårlig løsning å fylle i at du er vegetarianer...og finnes det ikke da en type vegetarmat som inneholder fisk?

Som sagt, mulig dette er et innmari dårlig forsalg....

Vi får velge mellom 2 retter feks: panert fisk eller pasta. Tror det kun er pasientene som kan få spesialkost, ikke foreldre. Har prøvd innimellom å spørre om å få 2 fiskebiter isteden for 5 poteter- men det blir vanskelig...:(

Trolljenta 13-07-09 00:04

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Jeg tror jeg ville kjøpt en flaske MCT-olje og tatt i tillegg til maten for å få opp fettandelen.

Filakia 13-07-09 13:46

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta (Innlegg 742438)
Jeg tror jeg ville kjøpt en flaske MCT-olje og tatt i tillegg til maten for å få opp fettandelen.

Hva er MCT-olje?

Summer 13-07-09 18:10

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Når jeg har lagt på sykehus, så har jeg krysset av for høyprotein-diett ( i tillegg til at jeg har cøliaki), da har jeg fått gode måltider (ganske lavkarbo, men ikke ketosemat). Når jeg overnattet på barneavd med poden varmet jeg opp egen mat på kjøkkenet der, og oppbevarte egen mat i kjøleskapet.

Trolljenta 14-07-09 01:11

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 742530)
Hva er MCT-olje?

Det er en forkortelse for medium chained triglycerids (mellomkjedete triglyserider eller fettsyrer skulle vel det bli på norsk). Det finnes blant annet mye av MCT i kokosolje, selges på apoteket.

Filakia 14-07-09 10:13

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta (Innlegg 742667)
Det er en forkortelse for medium chained triglycerids (mellomkjedete triglyserider eller fettsyrer skulle vel det bli på norsk). Det finnes blant annet mye av MCT i kokosolje, selges på apoteket.

Takk! :)

Guromor 20-07-09 08:20

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?
 
Som pårørende på SUS, får man matkupong i kantinen som de ansatte bruker. Der kan man finne mye godt å spise, hør om det er samme mulighet der du er?

Dvs, bytte maten du får i dag, med en verdikupong som du kan bruke i kantinen.
Evnt, snakk med sykpleieren som har barnet ditt, kanskje hun kan hjelpe deg med å bestille spesial kost pga din slanking. De sykepleierne pleier å ha god forståelse for slike ting, lykke til:)

Guromor


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no