Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Glutenfritt mel (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7408)

Nette 12-01-06 12:14

Glutenfritt mel
 
Hei,
Jeg er en ganske fersk lavkarbospiser og har i dag tatt steget ut og regristrert meg som medlem her på lavkarbo.no. En super side jeg er innom flere ganger om dagen.
En ting jeg lurer på er om man kan erstatte hvetemel med glutenfritt mel? Noe sier meg at det kan man ikke da jeg har tilgode å se noen oppskrifter på det her i forumet. Noen som vet?
Nette

HP 12-01-06 12:19

Sv: Glutenfritt mel
 
Vi bruker glutenfri havregryn (kjører i foodprosessor), bokhvete (hel og sammalt) og quinoa(frø og malt). Det fungerer glimrende som mel sammen med et lavkarbokosthold. :)

Summer 12-01-06 12:20

Sv: Glutenfritt mel
 
Er det noen grunn til at du ønsker å bruke glutenfritt mel?

Nette 12-01-06 12:42

Sv: Glutenfritt mel
 
Tenkte det kunne være en idé mtp brødbaking, lage paier, pizza etc...

Nette

Nette 12-01-06 12:44

Sv: Glutenfritt mel
 
Mener du at du blander alt dette til én blanding eller hver for seg slik at fungerer det som erstatning for hvetemel?

Nette

Summer 12-01-06 12:52

Sv: Glutenfritt mel
 
Men det er ikke slik at du ikke tåler gluten? For gluten er jo proteinbiten i melet, og i endel lavkarbobrød/produkter, så tilsetter de ekstra gluten for å øke proteinmengden.
Så dersom det er for sunnheten sin del, så er det "mer usunt" med glutenfritt mel fordi de er mer høyglykemiske. (Da mener jeg ikke naturlig glutenfritt mel, men der de har fjernet gluten).

Vi bruker bokhvete, havre og quinoa i feks. frokostpannekake og vafler ol. og da er det somoftest enten eller, for det er ikke så store mengden som skal til. :)

Nette 12-01-06 13:01

Sv: Glutenfritt mel
 
Ok. Jeg tåler gluten så det var bare mtp å erstatte vanlig hvetemel. Men nå vet jeg jo at jeg kan bruke de andre tingene du ramser opp i stedet. Eneste spm jeg stiller igjen er da om man bruker både bokhvete, havre og quinoa (som jeg ikke vet hva er. Fås kjøpt på helsekosten?) i én og samme røre, feks til frokostpannekaker? Ellers takk for svar! :)

HP 12-01-06 13:22

Sv: Glutenfritt mel
 
I frokostpannekaken så bruker vi 1 av disse 3 i røren :)

Summer 12-01-06 13:23

Sv: Glutenfritt mel
 
Det enkleste og greieste er jo å bare bruke glutenfri havre. :)

Nette 12-01-06 14:48

Sv: Glutenfritt mel
 
Prøvde å lete etter oppskrift på forkostpannekaker her på lavkarbo.no, men fant det ikke. Vet du hvor jeg kan finne den?

Nette

Summer 12-01-06 15:08

Sv: Glutenfritt mel
 
Her er en lenke.

Ellers, så bruker jeg tre eller fire egg, med 1-2 ss havregryn, og 1 ss kanel sammen med 1/2 gulrot i kjøkkenmaskinen. Men det er nok klart mye bedre med CC i for de som kan spise melkeprodukter. :)

Nette 12-01-06 16:16

Sv: Glutenfritt mel
 
Tusen takk :)! Ellers så har jeg spist skinke-og soya muffins i dag til lunsj + blomkålstappe, oppskrifter funnet her. Kjempegodt begge deler!!

Mett og fornøyd Nette

lille persille 13-01-06 12:39

Sv: Glutenfritt mel
 
enig med Lise at dersom du taaler gluten bor d nok spise det isdetet for glutenfritt mel , da kan du jo spise fiberrik og saanne ting ;)

jeg spiser ikke gluten fordi det ikke er bra for stoffskifte mitt , men jeg er ikke intolerant ! Det jeg merket det best paa i starten var at det var saa enkel unnskyldning, "jeg taaler det ikke" , men jeg trives mye bedre med en riskjeks enn en kapteinkjeks (med gluten) og disse er jo begge fulle av hoy gi !! saa for mi del ligger det nok mer i det enn bare unnskyldningen.

Haaper du finner ut hva kroppen din har lyst paa , og bra at du er mett og fornoyd :D man blir som regel det med lavkarbo kost :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no