Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42716)

Ju9ta 06-04-11 08:06

Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Blir så grinete når jeg koker egg, å skal skrelle de etterpå så river jeg med meg halve egget..:mad:
Bruker høna å klistre sammen egget eller?:mad:

Rin 06-04-11 08:20

Sv: Aargh!! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Ha eggene under kaldt vann et par minutter før du begynner å skrelle dem. Det hjelper også å ha salt eller bakepulver i kokevannet. :)

Kitt 06-04-11 08:26

Sv: Aargh!! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Det finnes faktisk en tråd om saken. Se om du finner noen tips her!:)

langaard 06-04-11 08:54

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Du må få tak i den tynne hinna under skallet:)
Tror ikke høna limer fast skallet av pur f....nskap:D

Señora 06-04-11 09:53

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Helt ferske egg kan også gjøre det vanskelig å skrelle egget.

Ju9ta 06-04-11 10:01

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1076347)
Du må få tak i den tynne hinna under skallet:)
Tror ikke høna limer fast skallet av pur f....nskap:D

Jooo, er sikker på at den forbaska fine høna sitter om natta på limer fast eggene sine..:D:p hehe

marjusen 06-04-11 10:24

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Señora (Innlegg 1076386)
Helt ferske egg kan også gjøre det vanskelig å skrelle egget.

Dette hørte jeg av svigermor også. Hvis eggetskallet klistrer seg til egget betyr det at egget er helt ferskt:)

Aline 06-04-11 10:53

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
en bekjent av meg har forsket på det og kom frem til at egget måtte ligge minst 90 sek i kaldt vann etter koking :) Jeg har ikke testet det ennå ;)

Furine 06-04-11 12:02

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Kollegaen min har høner. Ho seier at når egga er veldig ferske så er det eit mareritt å få av skalet. Eg brukar å skrelle egga i rennande vatn, men ikkje ein gong det hjelper når dei er "blodferske".

knh 06-04-11 12:27

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Har hørt at eggene skal bli lettere å skrelle hvis man stikker et lite hull med en tynn nål i den ene enden av egget før det kokes :)

Anos 06-04-11 12:51

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Jeg har aldri hatt noe problem med det, jeg skyller alltid egget under kaldt vann i mens jeg skreller det, jeg ville prøvd det.

Furine 06-04-11 12:53

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Stikk forøvrig ALLTID hol i "buttenden" av egget før eg kokar dei.
Anos, har du egg "rett frå høna"?

Engledans 06-04-11 12:57

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Vi har høner, og innimellom er de litt vanskelige å skrelle når de er helt ferske, så jeg prøver å ha litt system på eggene. Men jeg har ikke funnet tomme limtuber i hønsehuset enda:D:D:D

Furine 06-04-11 12:59

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1076564)
Vi har høner, og innimellom er de litt vanskelige å skrelle når de er helt ferske, så jeg prøver å ha litt system på eggene. Men jeg har ikke funnet tomme limtuber i hønsehuset enda:D:D:D

Nettopp! ;)

langaard 06-04-11 13:00

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ju9ta (Innlegg 1076393)
Jooo, er sikker på at den forbaska fine høna sitter om natta på limer fast eggene sine..:D:p hehe

:lol:

Ju9ta 06-04-11 20:33

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Aha, ferske egg ja..
Kjøper jo eggene rett fra hønsegård nesten jeg da.. :)
Å d er jo bra, veldig ferske egg :D

Får forske ut noen av rådene i tråden denne uka ;)

Eller kanskje jeg skal snike meg bort t gården med skjult kamera og få den fina høna på film om at hu limer egga sine.. :p haha

Kanutten 06-04-11 20:38

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Kanskje det er hanefaren som har skylda?? Følg med på hva han spiser før han fyker på høna.. :o

Aline 07-04-11 11:28

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Jeg håper da eggene er ubefruktede? :eek:

Kanutten 07-04-11 19:33

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1077443)
Jeg håper da eggene er ubefruktede? :eek:

:lol:
Butikkegg ble til kylling..

Kanskje hanefaren ikke vet at han skal holde seg unna?

Imp 07-04-11 21:24

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
For en utrolig søt historie Kanutten.

Må begynne med å stikke hull, det er nok trikset ja. Vi sliter også med det her, men jeg har litt vanskelig for å tro at FIrst Priceeggene er blodferske. ;) Men de er vel kanskje det da.

Klara 07-04-11 21:28

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?
 
Det er faktisk en enkel, vitenskaplig grunn til dette problemet. Jeg har stjålet ett av mine gamle innlegg i et annet forum:

Rett før leggetid i går kom jeg på at jeg jo hadde den fantastiske boken "On food and cooking" av Harold McGee. Det er en kjempe av en bok, hvor han skriver om alt mulig man noen gang kunne tenke seg å lure på når det gjelder mat. Så jeg blar litt i boken, og tenkte jeg det ikke! Under overskriften "Easily cracked and not so easily pealed shells" finner jeg svaret.

Han skriver (og jeg oversetter):

Sitat:

(...) den beste garantien for å få et lettskrelt egg er å bruke gamle egg. Vanskeligskrelte egg er karakteristisk for ferske egg med relativ lav pH i eggehviten, som på et eller annet vis får eggehviten til å feste seg sterkere til innerskallets membran enn den henger sammen med seg selv. Når et egg har vært i kjøleskapet i flere dager har eggehviten gjerne en pH på rundt 9.2, og da er det lett å skrelle.
Skulle du ha en kartong med svært ferske egg som du må bruke med en gang, kan du ha i en halv teskje bakepulver per 1 1/ l vann. Det gjør at vannet blir alkalisk (men det gjør sulfursmaken mer intens). Det kan også hjelpe å koke ferske egg noe lenger, og å la eggehviten bli ekstra stiv i kjøleskapet etter koking og før skrelling.



Så der har dere det! Gamle egg er tingen, i følge Harold McGee!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no