Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Psykisk ustabil ved lite karbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54671)

Newstart 29-06-13 13:37

Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Er det flere som blir psykisk ustabil av å gå for lavt i karbo?
Jeg blir... veldig. :o

Señora 29-06-13 14:40

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Tvert i mot, jeg blir mer harmonisk.

Photobscura 29-06-13 16:32

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Opplever ikke det, ikke nå i hvert fall. Jeg var nok ganske gretten og på hugget mens søtsuget herja den første uka eller to, men det er jo lenge siden nå. Jeg er i grunn langt jevnere i humøret enn jeg var før. Kan jeg spørre om du kan utdype hva du mener med psykisk ustabil? :o

FrkMarge 29-06-13 18:57

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg blir definitiv det av for lite kalorier..., men lavkarbo (etter sukkersugfasen er forbi) gjør meg også mer stabil psykisk.

Kristin_B 29-06-13 19:23

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Kan huske jeg var veldig ustabil en periode jeg tullet mye med kostholdet, altså gikk ut av og inn i ketose ofte...

shailene 29-06-13 19:33

Re: Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Señora (Innlegg 1449177)
Tvert i mot, jeg blir mer harmonisk.

Samme her. Men de som er imot lavkarbo påstår jo at det fører til depresjon osv... Sikkert ikke helt ukjent fenomen da.

Hamster59 30-06-13 00:49

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg har hørt om depresjon og mer alvorlige psykiske tilstander, men er usikker på om det nødvendigvis har med lavkarbo-kostholdet å gjøre.

Yrla 30-06-13 12:01

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Tror serotinin øker ved karbo-inntak.

monima 30-06-13 13:47

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg er litt sånn,ikke direkte deprimert mer uengasjert, og litt letargisk kanskje. Men da har jeg jo hatt problemer med det før,men virker litt verre akkurat nå. Lurer på å øke karbene mine litt egentlig. Fikk i meg karber i gå og idag føler jeg meg mye bedre.

Gabi 30-06-13 15:03

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg har en depresjonsdiagnose, og jeg har aldri følt meg bedre enn etter at jeg begynte på ketolyse. Merkelig at det skal være sånn forskjell?

Drømmepie 30-06-13 17:07

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg blir bedre psykisk når jeg spiser lavkarbo :ja:

nellie 30-06-13 17:16

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Det er ikke noe merkelig med at noen får det verre psykisk med veldig lavt karbohydrat. Like lite rart som at noen blir bedre.:)

Fedon Lindberg bl.a anbefaler at depressive mennesker spiser litt karbohydrat til hvert måltid, for å holde seratoninnivået oppe igjennom dagen.:)

Newstart 01-07-13 01:17

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1449183)
Opplever ikke det, ikke nå i hvert fall. Jeg var nok ganske gretten og på hugget mens søtsuget herja den første uka eller to, men det er jo lenge siden nå. Jeg er i grunn langt jevnere i humøret enn jeg var før. Kan jeg spørre om du kan utdype hva du mener med psykisk ustabil? :o

Det kan jo kanskje være hvis kroppen går inn og ut av ketose da. Det er jo en mulighet.
Når jeg går på lavkarbo så er humøret stabilt og alt er supert. La meg få presisere at jeg aldri har hatt angst - depresjon problematikk.
Så for meg er dette ganske rart og litt ekkelt. Når jeg går helt ned på karbo så får jeg gråten i halsen og ser ganske mørkt på alt. Det er så forferdelig for alt er bare trist. Øker jeg litt på karbo så forsvinner det. Og jeg kan heller ikke skylde på den 'uken' i mnd heller. :rolleyes:

Photobscura 01-07-13 09:10

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1449341)
Det kan jo kanskje være hvis kroppen går inn og ut av ketose da. Det er jo en mulighet.
Når jeg går på lavkarbo så er humøret stabilt og alt er supert. La meg få presisere at jeg aldri har hatt angst - depresjon problematikk.
Så for meg er dette ganske rart og litt ekkelt. Når jeg går helt ned på karbo så får jeg gråten i halsen og ser ganske mørkt på alt. Det er så forferdelig for alt er bare trist. Øker jeg litt på karbo så forsvinner det. Og jeg kan heller ikke skylde på den 'uken' i mnd heller. :rolleyes:

Hvis det er så ille så synes jeg du skal legge deg på et nivå hvor du ikke er i ketose. Typ 50-70 gram kh om dagen. Sånn skal du ikke behøve å gå, altså! Ketose er jo ikke det riktige for absolutt alle heller!

Storemy 01-07-13 12:40

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Det er nok serotonin som blir litt lavt, ja, med lite karbohydrater. Det står mye om serotonin på nettet, så det går an å lese seg opp og prøve seg litt fram. Det økes av dagslys og solskinn, det økes av trening, holde en døgnrytme med nok søvn, og av kosthold. Og noen noen kan ha nytte av medisin. Forstadiet til serotonin er aminosyra tryptofan, som finnes i det meste av proteinholdig mat. Kanskje bytte litt på matvarene du bruker oftest, f.eks velge kalkun istedet for svin? Kvinnetrening.no har en tabell over tryptofaninnholdet i matvarer.

Carisma 01-07-13 23:34

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Du sier det hjelper når du øker på karbene. Hvilket nivå ligger du på? Hvor lenge venter du får du øker? Får du nok fett?
Det høres ut som avgiftningsfasen, den kan jo vare i et par uker.

Yrla 02-07-13 15:31

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Sikker på at du ikke har søvnmangel, eller bare føler deg dårlig i tilpasningsfasen? Jeg får jevnere humør av lavkarbo. Da jeg inntok en del blåbær et par dager til frokost merket jeg at energinivået spratt i været av all karbo'n. (Er bare vant til grønnsaker som karbokilde.) Rart å føle seg propell når jeg ikke er vant til det.

Nikitaspin 03-07-13 21:51

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo
 
Jeg ble deprimert i begynnelsen da jeg gikk på ketogen diett. Har nå funnet at moderat lavkarbo er best for meg, spiser 50-80 g karbohydrater om dagen, men kun langsomme karbohydrater samt litt frukt.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no