Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Rakfisk-tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2711)

smosje 09-12-04 03:43

Rakfisk-tråden
 
Da slenger jeg inn en tråd i disse førjulstider. Der er vel noen rakfisk-elskere her vel, utenom oss natteranglere?!! :lol:
Saken er den, at denne fisken kommer jo med no tilbehør da....
Hos oss er det mandelpoteter, lefser og meierismør som gjelder. Hva bruker dere til?
Rakfisken kommer hvert år så sikkert som julenissen. Men - i år da; hvordan lager man rakfiskmåltidet lavkarbo??? Noen tips fra kloke hoder??

Ingo 09-12-04 03:59

Skal feire jul til svigermor i Nord jeg i år, så da blir det lutefisk....
Aner ikke engang hva man skal ha til jeg bortsett fra at poteter angivelig er et sikkerstikk. :)
Men det da bare å gi henne en maks karbo-grense for måltidet og noen korte rettningslinjer for hva vi ikke spiser så ordner hun opp vel? :krangle: Hmmm, ikke det nei... ;)

Men tror nok det der kan bli et problem med de fleste variantene av julemat, så det blir å improvisere med andre grønnsaker mest vel? Blomkål, brokkoli, sopp (til ribbe og pinnekjøtt kanskje?), tomat, salater... Hmmm, mye av det hørtes feil ut, men... fantasien er den eneste grensen.

Trøtt nå. Jobb senere i dag. Sove nå. ;)

smosje 09-12-04 04:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ingo
Men det da bare å gi henne en maks karbo-grense for måltidet og noen korte rettningslinjer for hva vi ikke spiser så ordner hun opp vel? :krangle: Hmmm, ikke det nei... ;)

:lol: :stuart: :lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ingo
Men tror nok det der kan bli et problem med de fleste variantene av julemat, så det blir å improvisere med andre grønnsaker mest vel? Blomkål, brokkoli, sopp (til ribbe og pinnekjøtt kanskje?), tomat, salater... Hmmm, mye av det hørtes feil ut, men... fantasien er den eneste grensen.

Rosenkål til pinnekjøtt er superdigg! 50% av familien spiser det (meg og pappa). 50% spiser kålrabistappe (brorsan og mutters). Men har lurt litt på kålrabi - åssen er det på lavkarbo da? Like ille som andre rotfrukter?
Men du Ingo - hører jo rykter om dine kokkekunster, kunne ikke du laget et gastronomisk forslag til oss her da?? :)

LA8PV kaller - over til rakfisken igjen :rulleøyne:

(nei nå MÅ jeg legge meg - snakk om å være overtrøtt da...)

Ingo 09-12-04 04:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smosje
Rosenkål til pinnekjøtt er superdigg! 50% av familien spiser det (meg og pappa). 50% spiser kålrabistappe (brorsan og mutters). Men har lurt litt på kålrabi - åssen er det på lavkarbo da? Like ille som andre rotfrukter?

Er litt på gyngende grunn her, men vet at kålrot har mye mindre karbo, og mere fiber, og null stivelse... Men det er en del karbo (6.4 pr 100g), så man må moderere seg uansett. Men ren kålrabi ble litt vondt når vi testet det, så neste gang lagde vi med most blomkål oppi, og da ble det mildere og bedre. Lett å lage selv da, og det må man, for butikk-versjonen er ikke bra (potet oppi...).

Sitat:

Men du Ingo - hører jo rykter om dine kokkekunster, kunne ikke du laget et gastronomisk forslag til oss her da?? :)
Skal se om jeg lager noe spennende i morra... Når du nevnte det, har jeg lyst til å lage en innpakket, urtemarinert kylling... Får se om jeg finner ingrediensene og får tid. Skal skrive ned så fort jeg leger det i alle fall. (Hvis det funker da... ;))

natta........... :sove:

elian 09-12-04 11:42

Vi bruker mandelpotet, hjemmebaket lefse, rødbeter og rå løk til rakfisken vi.... Også RØMME da!!!!! :D


jeg tror jeg skal spise rakfisken som vanlig i jula i år også, til tross for lavkarbokosthold! Vi har bare EN dag i løpet av desember hvor vi spiser dette, så da synes jeg ikke det er såååå farlig.... :cool: Får heller ta en ekstra skitur med familien..... :p

Nille 09-12-04 12:15

Info: NORSK KÅLRABI i.h.t. Matvaretabellen:

Total: 30 Fat:0 1 3% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:9 26 85% Fiber:3 0 0%Protein:1 4 12%Alcohol:0 0 0%

pr 100 gram kålrabi (råder dere til å veie, kålrabi er TUNGT - 100 gram går IKKE langt når du lager stappe !!)

30 kalorier, 6 netto karbohydrater, 1 gram protein, 1 gram fett

Anne 09-12-04 13:50

Jeg spiser Rakfisk med :

Lefse, løk og rømme hvis det er et "småmåltid" ellers så har jeg spist det med mandelpoteter til i stedenfor lefse hvis det er middag:cool:
Blir vel bare en smak med lefse i år da....Greit nok.

Huldr 09-12-04 13:56

Vi har lefse (ikke hjemmebakt :( ), hjemmelagd potetstappe, purreringer, rømme og kapers!

Må ha med alt dette jeg, bortsett fra potetstappa. Og så må jeg nok ha en juleøl eller kanskje heller en pils (mindre karbo??), og en akevitt til... ;)

Man kunne jo forsåvidt kutte ut lefsa også... og ølet... DA blir det lavkarbo vel! :)

mofe 27-12-04 23:00

Idag har jeg spist rakfisk sammen med rømme, potetstappe og purre! Og dæven det smakte!


*trille videre til neste tråd*

:o

pernilla12 22-10-15 21:40

Sv: Rakfisk-tråden
 
Jeg er så glad i rakfisk at jeg kan spise det uten tilbehør.... Nam nam!!! Faller ikke ut av ketose sel om jeg spiser moderate mengder rakfisk. Ser at det har vært spørsmål rundt hvor mange karbohydrater rakfisk inneholder. Noen som vet? :-)

Gerd 22-10-15 22:10

Sv: Rakfisk-tråden
 
2,8 pr 100g

TrillTrall 23-10-15 12:29

Sv: Rakfisk-tråden
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 32029)
pr 100 gram kålrabi (råder dere til å veie, kålrabi er TUNGT - 100 gram går IKKE langt når du lager stappe !!)

Vi lager kålstappe av en middels stor kål når vi har det, aner ikke hva den veier jeg, med sikkert en kilo. Vi eter til vi ser fanden på veggen... Det går med over halvparten det er jeg sikker på. :lol: Saltkjøtt og kålstappe! :sikle:

Photobscura 23-10-15 12:45

Sv: Rakfisk-tråden
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1515702)

Dette er fisk fra mine hjemtrakter. :D
Faren min legger kilovis med rakfisk hvert år og selger lokalt (fisket i samme sjø). Så det blir følgelig en del rakfisk. Jeg spiser med rød- og purreløk og rømme. Jeg spiser det gjerne på papa dums som bare er krydret med salt og pepper, og aller helst med rørossmør til. Mhm! Gleder meg til rakfisk-sesongen er i gang!

pernilla12 23-10-15 22:03

Sv: Rakfisk-tråden
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1515702)

Tusen takk!!:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no