Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Tips til 17. mai-kake (bilde) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43480)

Imp 30-04-11 20:33

Tips til 17. mai-kake (bilde)
 
Da har jeg bakt NY kake, lavkarbo, og den ble god i følge mannen, som slett ikke er noen fan av lavkarbokaker i utgangspunktet.

Her er oppskrift:

Bunn:

5 dl malte mandler
100 g smeltet smør

Blandes og trykkes ut i en rund form.

Fyll 1:

2,5 dl kremfløte
2,5 dl seterrømme
1 philadelphia naturell kremost
3-4 store ss sitronsaft
1/2 dl søtningsmiddel

Visp kremfløten til krem. Bland den med kremosten og rømmen, kjør røren til den er glatt og uten klumper. Ha i sitronsaft og søtningsmiddel. Smak deg litt frem, hvor mye du trenger kan avhenge av hvilken type søtningsmiddel du bruker. (Jeg brukte Splenda.)

Fyll 2:

1 pk eldorado sukkerfri gelè (en smak du liker, jeg brukte bringebær)
3 dl kremfløte
1 philadelphia naturell kremost

Gelèen lager du før du begynner å lage hele kaka, slik at den er avkjølt når du kommer til dette punktet. Lag den med 4 dl vann.
Visp kremfløten til krem. Bland med kremost og avkjølt gelè. Hell oppå fyll 1.

Lokk:

1 pk eldorado sukkerfri gelè

Også denne gelèen kan du lage før du begynner med kaken. Den stivner ikke på lang tid i romtemperatur.
Lag den med vanlig mengde vann. Hell så mye som du vil ha på toppen. (Det er penest med et ikke for tykt lag.) Resten kan du ha i en skål og kose deg med en annen gang!
Pynt kaken med blåbær, jordbær eller annet, eller ingenting!

Velbekomme!

Tips til variasjon: Lag bunn av stivpiskede eggehviter, søtningsmiddel og malte nøtter. Det blir en tykkere bunn som ofte er mer godkjent av de som ikke spiser lavkarbo.

Har feiret barnebursdag i dag! Prøvde meg på en ny variant. Dette er nok ikke en fullstendig lavkarbokake, men delvis, da jeg brukte litt fruktose og Fiberrik i bakingen. Men lag nøttebunn og bytt ut fruktosen med noe annet, så er du der!

Slik ser de ut! Med ei lita snupp kan det å pynte kaker!

http://img852.imageshack.us/img852/1130/dsc0456e.jpg

http://img814.imageshack.us/img814/9949/dsc0458c.jpg

Du kan fint lage kaken i en stor rund form. Jeg hadde bare lyst til å være litt kreativ og gjøre noe uvanlig. :p

Slik gjorde jeg:

Knuste en pk Fiberrik, sammen med litt mandler og valnøtter. Hadde i to ss fruktose og ca 50 g smør. (Trenger mye mer smør, da bunnen ble ganske løs.) Ha i bunnen av formen(e).

(Alternativ: Finmal 350 g mandler/valnøtter, tilsett 100 g smeltet smør, bland og ha i bunnen av formen. ELler lag bunn med 350 g malte valnøtter/mandler som du steker i en stekepanne tilsatt 1 ss olje. Visp 6 eggehviter, ha i søtningsmiddel litt og litt. Smak deg frem, bland med nøttene, stek i en halvtime på 160 grader, og smør ut i bunnen av formen. Avkjøl.)

SÅ lagde jeg ostekrem. Elsker ostekake med sitrongele..men jeg hadde ikke sukkerfri sitrongele. Så jeg blandet 2 pk Philadelphia med 2 ss fruktose. Vispet 1 pk kremfløte, og blandet med osten. Måtte ha i 2 ss fruktose til. Hadde i 3 eggeplommer, for gul farge. Hadde i ca 2 ss sitronsaft (den på grønn flaske), kan godt ha i litt mer tror jeg. Det var veldig likt ostekake med sitrongele!!
Smør så dette over kakebunnen.

De to øverste lagene er som Gerds ostekake. To pk Eldorado gele, den ene lager du med 4 dl vann, visper en boks kremfløte og blander med gelèen. Den andre pakka lager du med vanlig mengde vann. Hell fromasjen over ostekremen. La den stivne, og hell så over den siste gelèen. Du trenger ikke bruke alt om du syns det blir veldig mye.

Jeg har pyntet med blåbær, det funket bra! Jordbær, rips og bringebær blir sikkert også bra. :)

Denne smakte himmelsk syns jeg...

Hvis noen vil ha en mer oversiktlig oppskrift, kan jeg sikkert fikse det. :)

Shamu 30-04-11 20:38

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
Det så kjempegodt ut!
Vil gjerne ha en oversiktlig oppskrift i lavkarboformat. :)

Imp 30-04-11 20:49

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
Den er grei! Da prøver jeg ut en ordentlig lavkarbovariant til 17. mai, og så kommer jeg tilbake hit. :) Kanskje flere har lyst til å prøve seg, så kan vi dele erfaringene?

Livsglede 30-04-11 21:50

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
Jummi det så godt ut og den nydelige lille prinsessa da:p:p:p gjorde jo ikke kakene mindre smakfulle med en slik liten nydelige prinsdesse som pynter så ivrig:D

Her er min 17 mai kake, eller til andre anledninger:D

Rullekake
5-6 eggehviter
sukrin etter smak ca 4-5 ss tror jeg at jeg bruker
1 pk sukkerfri vaniljesaus fra eldorado
mandler

175 grader nederst i ovnen 20 min.

1 pk fløte
vaniljepulver
sukrin
bringebær
blåbær
mørk sukkerfri sjokolade

Stivpisk eggehvitene med sukrin, må smakes til hvor søt du vil ha den, rør så inn vaniljesauspulveret.
Fordel røren på en bakepapirkledd langpanne, dryss på hakka mandler og stek.

Etter 20 min. tas kaka utav ovnen, legg et bakepapi på en annen stekeplate og snu lanpanna over den, la ligge slik og avkjøle.

Når kaka er avkjølt. piskes kremen, ha den over kaka, på motsatt side av mandlene, ha på de bærene en måtte ønske evt, litt hakka sjokolade er godt inni synes vi, men god uten også. Rull sammen og sett kaldt.

Nå kan kaken nytes eller du kan putte den i fryseren og ta frem ved en senere anledning.

S@nne 04-05-11 20:10

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
For en noen søte kaker og en kjempe søt prinsesse!! :) Kakene ser utrolig gode ut. Må nok teste denne oppskriften. :)

sunnyen 19-05-11 11:45

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
IMP:
PCOS... hva er det? ble litt nyskjerrig :D

lifejack 19-05-11 11:49

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*
 
Nam, den kaken så skikkelig god ut:sikle:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sunnyen (Innlegg 1110234)
IMP:
PCOS... hva er det? ble litt nyskjerrig :D

Polycystisk ovariesyndrom


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no