Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Farlig å kjøpe rødvin ute ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30956)

Poca 07-02-10 15:28

Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Var en tur ute i går og spurte bartenderen om han hadde en rødvin med lite sukker i. Han syntes det var et rart spm så forklarte at jeg går på Atkins og må passe meg for sukker. Han sa han ville spørre sin kvinnelige kollega. Hun virket veldig målbestemt når hun valgte vin og helte i glasset så jeg følte meg trygg på at hun hadde peiling.. Dvs helt til jeg så at hun hadde noe annet oppi glasset mitt og rørte rundt. Jeg spurte henne hva hun hadde hatt oppi vinen min og fikk til svar et par skjeer med sukker!!:eek:

Hun var svensk og hadde bare fått med seg at kollegaen sa lite sukker og trodd jeg ville ha litt sukker i rødvinen!?:confused: Heldigvis fulgte jeg med og unngikk å få i meg sukkebomben....

Men hva gjør dere andre når dere skal kjøpe vin ute? Finnes det noen safe viner som er gjenganger på de fleste steder?

nomma 07-02-10 15:41

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Poca (Innlegg 828135)
Var en tur ute i går og spurte bartenderen om han hadde en rødvin med lite sukker i. Han syntes det var et rart spm så forklarte at jeg går på Atkins og må passe meg for sukker. Han sa han ville spørre sin kvinnelige kollega. Hun virket veldig målbestemt når hun valgte vin og helte i glasset så jeg følte meg trygg på at hun hadde peiling.. Dvs helt til jeg så at hun hadde noe annet oppi glasset mitt og rørte rundt. Jeg spurte henne hva hun hadde hatt oppi vinen min og fikk til svar et par skjeer med sukker!!:eek:

Hun var svensk og hadde bare fått med seg at kollegaen sa lite sukker og trodd jeg ville ha litt sukker i rødvinen!?:confused: Heldigvis fulgte jeg med og unngikk å få i meg sukkebomben....

Men hva gjør dere andre når dere skal kjøpe vin ute? Finnes det noen safe viner som er gjenganger på de fleste steder?

HA-HA, måtte bare le av denne: språk missforståelser, hvis du hadde vært svensk og virkelig ønsket sukker i din så hadde du kommet til å bedt om; "ett glass Rødvin med lite sukker, takk".
(oversatt til norsk: "ett glass rødvin med litt sukker takk!. )

så pass dere for svenske servitører :):D:D

Tulip73 07-02-10 15:48

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Hvis jeg har forstått det riktig så skal vi be om en tørr rødvin, eller en med liten sødme. Altså en rødvin som er lite søt.

Men hvis man er ute på byen og bare skal ha ett glass, får man gjerne husets rødvin, og det kan være hva som helst. :confused:

Areola 07-02-10 15:52

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Ja, tørre rødviner er som regel safe :)
Thihi, vin med sukker... Må jo bli som saft!

Alkazelters 07-02-10 16:29

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Jeg vet ikke hvor mange glass vin dere pleier å helle i dere på byen (er det snakk om veldig mange, så er det greit å være på vakt), men i den store sammenheng mener jeg det har lite å si om du av og til tilfeldigvis drikker en rødvin med et litt høyere sukkerinnhold enn vanlig.

Photobscura 07-02-10 16:46

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Enig med mannen over. Jeg bryr meg ikke om det når jeg kjøper vin når jeg er på byen. Nå drikker jeg kun rødvin ute, og det er svært sjelden at rødviner har noe mer enn fem seks gram restsukker i seg.

Carisma 07-02-10 16:53

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 828180)
det er svært sjelden at rødviner har noe mer enn fem seks gram restsukker i seg.

Med mindre de serveres av svenske bartendere obviosly! :eek: :D

Men jeg har faktisk kommet over viner med opp til 12-13g på polets lister. Men de er som regel så søte at man ikke orker mer enn ett glass uansett.

Bolletryne 07-02-10 17:24

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 828185)
Men jeg har faktisk kommet over viner med opp til 12-13g på polets lister. Men de er som regel så søte at man ikke orker mer enn ett glass uansett.

Vet ikke om jeg kan være helt enig med deg her. Finnes en veeeldig god spanjol som ikke er spesielt fyldig eller fruktig etter merkingen fra polet, men som inneholder 18 g/l... Ikke noe problem å drikke en liter av denne :p

Carisma 07-02-10 17:28

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bolletryne (Innlegg 828218)
Vet ikke om jeg kan være helt enig med deg her. Finnes en veeeldig god spanjol som ikke er spesielt fyldig eller fruktig etter merkingen fra polet, men som inneholder 18 g/l... Ikke noe problem å drikke en liter av denne :p

Da har vi nok veldig forskjellig smak i vin ;) Men hva er navnet på denne?

Kanutten 07-02-10 17:48

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Tyske viner inneholder ofte mer sukker enn vin fra andre land. Holder meg konsekvent unna dem. Jeg drikker stort sett bare italienske viner når jeg er på byen, da vet jeg at sukkernivået er stort sett lavt. Men som photo og en herremann sier, det er snakk om sååå lite sukker at det spiller ingen rolle, men mindre det er El Copero som er spansk og inneholder 18 gram sukker/liter.

Jeg snakket forresten i går med en mann på polet om restsukker i vin. Han sa at uansett hvom mye sukkerinnhold de fikk oppgitt på varedeklarasjonen kunne det likavel variere mellom 1-omtrent 15 gram... Selv om det eksempelvis stod 4 gram på deklarasjonen..

Kanutten 07-02-10 17:49

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 828222)
Da har vi nok veldig forskjellig smak i vin ;) Men hva er navnet på denne?


Sikkert El Copero :o

Carisma 07-02-10 17:52

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 828239)
Sikkert El Copero :o

OK, i følge aperitif.no har den "syltetøyaktig duft", så da må man bare ligge unna viner som lukter syltetøy :D

http://www.aperitif.no/index.db2?id=2970

Kanutten 07-02-10 17:56

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 828241)
OK, i følge aperitif.no har den "syltetøyaktig duft", så da må man bare ligge unna viner som lukter syltetøy :D

http://www.aperitif.no/index.db2?id=2970

:lol:

A-p-o-c 07-02-10 19:39

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Hi hi, med svensk som morsmål selv, skjønner jeg godt at servitrisen trodde du ville ha "lite socker" i vinen din! :D "Litt" og "lite" er vanskelig i begynnelsen, detsamme med ordet "rar" - der kan det også bli mange misforståelser! :D

nellie 07-02-10 20:14

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Hmmm. Hva om du hadde hatt diabetes eller noe?

Poca 07-02-10 20:15

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Er det vanlig å ha sukker i rødvin i sverige da kanskje? Hehe.. Har hørt at noen bruker sukker i hvitvin, men aldri i rød...

Er nå bare glad jeg bestilte i baren og fulgte litt med i stedet for å bestille hos servitør.. Men jeg våget ikke kjøpe mer etterpå:eek:

Så Italiensk kan være veien å gå når man er ute da altså.. Tar også med meg tipset om tørr og sødme:p

linesol 13-02-10 18:43

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Kjøper som regel tørr hvitvin, så er jeg på den sikre siden.

Krizzi 13-02-10 19:41

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 828237)
Jeg snakket forresten i går med en mann på polet om restsukker i vin. Han sa at uansett hvom mye sukkerinnhold de fikk oppgitt på varedeklarasjonen kunne det likavel variere mellom 1-omtrent 15 gram... Selv om det eksempelvis stod 4 gram på deklarasjonen..

Merkelige greier, det du har fått opplyst.
Jeg har spurt ansatte på polet flere steder i landet.(reiser en del) Ingen hadde hørt om så store variasjoner som du har fått opplyst.
Flere nevnte at for personer med diabetes var det viktig å få rett informasjon ang sukkerinnholdet.
Kan det være noen misforståelser her:rolleyes: ?

SuperMamma 14-02-10 00:02

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Jeg TROR Lindeman Early Harvest vinene skal ha ganske lite sukker.
De markedsføres i utlandet som kalorisvake viner pga lavt sukker.

Krizzi 14-02-10 00:50

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SuperMamma (Innlegg 831824)
Jeg TROR Lindeman Early Harvest vinene skal ha ganske lite sukker.
De markedsføres i utlandet som kalorisvake viner pga lavt sukker.

Ifølge vinmonopolet har den rødvinen de har et sukkerinnhold på 2,10 g/l :)
mens hvitvinen har et sukkerinnhold på 6,80 g/l :(


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no