Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53447)

FrkMarge 19-11-12 16:49

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1404027)
En ting jeg lurer på; vi vet jo at karbohydrater binder vann, er det derfor lurt å tenke karbofattig kost pga dette? :confused:

Med tanke på diareen, har du prøvd probiotika, eller Immodium?
http://www.apotek1.no/mage-tarm/diar...FSbMtAodaC8A9Q

Vi har aldri tenkt karbofattig kost for ham. Problemet er at han foretrekkerKUN KH om han får velge selv... Han vil altså helst spise bare melkeprodukter, brød, frukt, frokostbanding, honning, grøt osv... han liker veldig godt pølser og ost, men utenom det er alt kjøtt æsj eller iallefall bare noe han tvinger i seg for at jeg skal bli glad.
Han er litt bedre på fisk, men bare dersom det er most, kværnet og oppblandet.

Imodium er vel ikke anbefalt til barn under 12 i allefall???
Probiotika har vi ikke prøvd nei og det er vel noe vi vil forsøke om ingenting annet viser seg å fungere.

Kitt 19-11-12 17:14

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1404034)
Imodium er vel ikke anbefalt til barn under 12 i allefall???
Probiotika har vi ikke prøvd nei og det er vel noe vi vil forsøke om ingenting annet viser seg å fungere.

Imudium skal IKKE gis til barn under 2 år, men det heter seg at man ikke BØR gi det til barn under 12. MEN dersom effekten langt på vei oppveier risikoen, han er jo ikke så liten lenger, kan det nok med fordel forsøkes en kort periode, dvs 2 dager. Dette bør da evnt være i samarbeid med legen.

Probiotika finnes i mange former. Jeg ville vel ha innført melkeprodukter igjen, men da i form av slike som har god effekt på magen. Tilsett gjerne bittelitt salt i slik at kroppen holder på mer væske!

Husker ikke om du har sagt det, men er det tatt blodprøver av han? Altså sånne som viser om alt er som det skal? Ernæringsstatus, jernlager, elektrolytter, forbrenning osv. Regner med at det er tatt alle slags allergi/intoleransetester siden han er satt på melkefritt!

FrkMarge 19-11-12 20:31

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1404038)
Imudium skal IKKE gis til barn under 2 år, men det heter seg at man ikke BØR gi det til barn under 12. MEN dersom effekten langt på vei oppveier risikoen, han er jo ikke så liten lenger, kan det nok med fordel forsøkes en kort periode, dvs 2 dager. Dette bør da evnt være i samarbeid med legen.

Probiotika finnes i mange former. Jeg ville vel ha innført melkeprodukter igjen, men da i form av slike som har god effekt på magen. Tilsett gjerne bittelitt salt i slik at kroppen holder på mer væske!

Husker ikke om du har sagt det, men er det tatt blodprøver av han? Altså sånne som viser om alt er som det skal? Ernæringsstatus, jernlager, elektrolytter, forbrenning osv. Regner med at det er tatt alle slags allergi/intoleransetester siden han er satt på melkefritt!

Tja, jeg håper jo det iallefall???:confused:
Han ble tappet for 3-4 glass med blod + at vi leverte avføringsprøve. Men jeg leste jo ikke på prøverekvisisjonen og vi kom jo aldri inn til oppfølging igjen, så jeg har ikke fått noen tilbakemelding på om hva de tok. Jeg vet de tok prøver for cøliaki og laktoseintoleranse, men ikke hvilke andre ting de tok.
Jeg vet det ble tatt vitaminstatus for et års tid siden av fastlegen og da var alt "normalt" men jernlageret var i nedre normalnivå (ikke så rart når han nesten ikke spiser kjøtt). Vi fikk beskjed om å bare vente og se, vi skulle ikke begynne med jerntilskudd eller noe annet.
Jeg lager så mye mat som mulig helt fra bunnen av. Hovedsaklig gode gammeldagse norske middager med et minimum eller uten poter pasta osv og masse grønnsaker til. Vi spiser nesten aldri ferdigmat eller halvfabrikata til middag bortsett fra pølser, fiskepinner og lignende innimellom. Jeg håper kostholdet iallefall forebygger noe.

Jeg har forsøkt å få time hos fastlegen nå, men det er vist ikke så lett. Han var ikke på kontoret i dag og i morgen var umulig. Onsdag og torsdag er det umulig for meg og fredag vet jeg ikke enda :(
De har innført et system som skal være så bra... man skal få time "på dagen", men da må man sende sms eller ringe samme morgen for å få timen den dagen. Man kan IKKE be om å få time dagen etter eller 2 dager etter. Da må man bestille time lang tid i forvegen og da snakker vi mange uker. Må si jeg synes det fungerte bedre når man måtte vente en uke for å få time jeg, fremfor å sende sms hver eneste dag og bare få avslag allikevel og ikke få time i det hele tatt...

FrkMarge 21-11-12 20:45

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
I dag fikk vi brev fra Haukeland om innleggelse i 4-5 dager for "tømming og dotrening"???
jeg skjønner ikke helt hvordan legen på kveldspoliklinikken kan ha konkludert at gutten skal ha enda en klyster etter den historien jeg fortalte henne? I mitt hode bekrefter det bare det jeg trodde - at hun ikke hørte etter hva jeg sa i det hele tatt!
Jeg ringte til avdelingen og fikk bekreftet at overlegen hadde besluttet dette utifra opplysninger fra legen på kveldspoliklinikken, men har han lest journalen da tro?
Jeg fikk fortalt historien om igjen på tlf, og sykepleieren jeg snakket med syntes også det var rart og skulle bringe beskjeden videre.

Nå er jeg jo redd for at de virkelig skal fucke opp tarmsystemet hans.

Vettel 21-11-12 20:53

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Frk. marge: ang. jern: Det er mer jern i alle grønne grønnsaker enn kjøtt (spinat og brokkoli, feks). Som et tips om han ligger i nedre verdier for jern.
Og ja, kosthold er alltid bra å ha "på topp". :)

FrkMarge 21-11-12 21:07

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 1404648)
Frk. marge: ang. jern: Det er mer jern i alle grønne grønnsaker enn kjøtt (spinat og brokkoli, feks). Som et tips om han ligger i nedre verdier for jern.
Og ja, kosthold er alltid bra å ha "på topp". :)

Han spiser grønnsaker heldigvis, både brokkoli, gulrøtter, blomkål, brekkbønner, paprika, mais (om det kan kalles grønnsak) m.m. Jeg tror han får i seg det han trenger av sånt. Proteiner derimot er det nok verre med.

smgj 21-11-12 21:22

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 1404648)
Frk. marge: ang. jern: Det er mer jern i alle grønne grønnsaker enn kjøtt (spinat og brokkoli, feks). Som et tips om han ligger i nedre verdier for jern.
Og ja, kosthold er alltid bra å ha "på topp". :)

... men biotilgjengeligheten til jern bør også være en faktor. Og jern fra kjøtt er mye mer biotilgjengelig enn jern fra grønnsaker. Hjelper ikke at man spiser mye (brutto-)jern dersom kroppen ikke klarer å ta det opp. Visstnok tas opptil 25% av tilgjengelig heme-jern opp (fra dyr), mens kun mellom 3 og 8% av jern fra plantemateriale. Her varierer tallene mye på grunn av at noen plantetyper inneholder mer fytater som binder seg til sporstoffer og fører dem ut.
Uansett type jern vil absorbsjonen øke MASSE dersom jernet serveres med vitamin c i en eller annen form. Som den blodfattige venninna mi fikk beskjed om i puberteten - spis leverpostei og drikk appelsinjuice.

Men... dersom magen kommer under kontroll så vil nok også opptaket gå opp. Tarmen tar opp lite av det som går gjennom i høy hastighet.

http://www.livestrong.com/article/27...ource-of-iron/
http://www.whfoods.com/genpage.php?t...eorge&dbid=217

bligravid? 21-11-12 23:09

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Krysse fingrrene for trådstarter!!

Vil også si at dersom du ikke får gehør hos fastlegen, så gjør som andre har nevnt før, BYTT!! Trengte hjelp tidligere, og det eneste som virket var å bytte fastlege. Han nye kunne for eksemple gi meg navn på personer som var hyggelig nok til å ta kontakt dersom det skulle komme avbestillinger i siste liten, slik at man kunne ta litt snarveier. Det er ikke å utnytte systemet, men benytte ledig tid.

Det er også så sant som legene selv gikk ut i avisene å sa, de som roper høyest for hurtigst hjelp.

NB: Har brukt xenical (fettfordriver fra kosten med kjipe bivirkninger) og kan skrive under på at enkelte truser hiver man!! Beklager om det ble litt vel mye info.

Vibeke-67 07-12-12 10:42

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Hei, hvordan går det med dere? Har dere fått hjelp? :klem:

FrkMarge 08-12-12 02:52

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1408935)
Hei, hvordan går det med dere? Har dere fått hjelp? :klem:

Vi har iallefall blitt henvist til rett sted...
Vi fikk omsider time hos fastlegen som var helt enig med meg i at gutten IKKE skulle ha noen tømming. Han skrev ny henvisning og en uke etter kom det brev om at innleggelsen var blitt endret til en time på poliklinikken for vurdering. Jeg håper ikke det betyr at de skal vurdere OM han trenger hjelp, men at de skal vurdere HVA de skal gjøre for å hjelpe?

Håper bare ikke at vi må begynne helt på bunnen med melkefri diett og hele pakka igjen:(


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no