Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53751)

Grobegni 17-01-13 09:59

PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Nå trenger jeg virkelig hjelp!

Min datter har PCOs med plager som overvekt, mageproblemer, trøtthet/sliten, angst og depresjon. Etter to uker på lavkarbo har mageproblemene blitt mye bedre, og aller best energinivået og stemningsleiet har blitt bedre.:)

I går fikk vi imidlertid en "nedtur"da blodrøvesvar fra Hexeberg ble gjennomgått: intoleranse mot egg, kumelk og gluten, i tillegg til at det er er behov for tilførsel av D-, og B-vitaminer, multivitaminer og probiotika. Nå må vi plutselig tenke helt nytt, i forhold til at vi har brukt mye egg og fløte/ost i de to ukene på lavkarbo...:confused:

Vi tar veldig gjerne imot tips og innspill om bøker/oppskrifter, spesielt om matpakke. Råd om hvilke kosttilskudd som er gode er også fint å vite. Er dette lønnsomt å handle i Sverige?

Takknemlig for svar

Rin 17-01-13 10:09

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Det er definitivt lønnsomt å handle kosttilskudd i sverige, samt at man får langt større doser d-vitamin der enn i norge. :)

Det finnes en lavkarbokokebok som heter "Friskere fremtid" som i alle fall har bare melke- og glutenfrie oppskrifter - kan være verd å se nærmere på, kanskje.


Ellers finnes det mange fine oppskrifter både her på forumet og rundtomkring i forskjellige blogger som passer overens med spesielle behov. Til matpakka kan det kanskje fungere med hjemmelagede frøknekkebrød (Nannahs oppskrift er veldig fin, og det er lett å bytte ut kruskakli med feks malte mandler) og egnet pålegg?

Grobegni 17-01-13 12:51

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Takk for tipset!:)

Jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i det, for jeg tenkte ikke helt på at jeg ikke kunne bruke kruskakli, lenger heller..:rodme:

Dette blir visst gymnastikk for hjernen min, men det har den sikkert ikke vondt av:p

smgj 17-01-13 12:58

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Hei

Du vil finne veldig mye i de lange trådene om "hva har du spist til frokost i dag" og den samme for lunch som kan fungere også for dere.

Det tar litt tid, men etterhvert ser man mulighetene. Det jeg vil anbefale dere er å sette opp lister over matvarer hun KAN spise i stedet for hva hun ikke kan. Det gjorde det lettere å fokusere for min del iallfall. Og ikke bruk så mye tid på å lete etter brøderstatninger eller liknende. Tenk heller at varm mat eller middagsrester/salat kan spises til alle døgnets tider. (Sånn som asiatene gjør.)

(Lunchen min i dag har vært kjøttpudding og noen druer. Hadde jeg vært god i magen hadde det vært litt grønnsaker til også. )

Husk at også en del intoleranser kan snu etter at man har jobbet med saken og hold seg unna over lengre tid. Mens andre er livslange.

Grobegni 17-01-13 13:15

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Ja, må nok tenke annerledes! Spesielt i forhold til brøderstatning.

Nytt fokus: hva KAN hun spise? Takk:)

Rin 17-01-13 13:26

Sv: PCOs med intoleranse mot egg, melk, og gluten
 
Det kjedelige svaret er "Grønnsaker og kjøtt". :p Kokosmelk er fint til gryteretter/woker (og til å lage kakao av!), og andre greie fettkilder, foruten naturlig fete kjøttstykker/fisk, kan være nøtter, forskjellige oljer, avocado og frø.

Jeg spiser mye wokretter med kokosmelk-currysaus selv, typisk thai-mat. Eller klassiske kjøttsupper laget på feks oksebog (eller sikkert også svineknoke osv) med grønnsaker. Pestoer og tomatsalsaer er med på å live opp "kjedelige" måltider.


Litt avhengig av hvordan kostholdet er, så kan feks kikertmel-pannekaker være fint som "wrap"/tortilla-erstatning.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no