Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49125)

Photobscura 02-11-11 17:45

Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Jeg må bare poste denne! Så et av programmene hans på nett-tv hvor denne ble laget til en ung jente med diabetes, og jeg måtte bare prøve. Ikke hadde jeg trodd man kunne lage så vanvittig god blomkålsuppe uten fløte/rømme!

Som en personlig alterering så hadde jeg i både olivenolje, og en BRÅTA meierismør, for å gjøre suppa mer mettende og lchf-vennlig. Jeg fant ikke reker, så jeg kjøpte krepsehaler, og jeg droppa brokkolien av ren latskap ... Men fy flate! Den ble helt utrolig! :sikle:
Kan forresten også si at det kan være en fordel å koke suppa med lokk på. Men hey, tjukk suppe er godt det også! :D

  • 1 blomkål
  • 1 løk
  • 1 purre
  • 6 dl vann eller grønnsakskraft
  • Olivenolje
  • 1 brokkoli, lag små buketter
  • 2 ss gressløk, finhakket
  • 200 gr pillede reker
  • 1 ts Curry
  • Salt og pepper
Kutt blomkål i biter. Hakk løken og purreløken(bruk bare det hvite på purreløken). Fres alt i en kjele med litt olivenolje. Tilsett kraft eller vann. La det koke til blomkålen er mør. Kjør så suppen i en blender eller bruk en stavmikser til suppen er helt glatt. Du kan eventuelt sile den. Smak til med salt og pepper.
Stek rekene raskt i en varm panne med litt olivenolje og krydre med salt, pepper og curry, gjør det samme med brokkoli.
Anrett på tallerken med reker og brokkoli og hakket gressløk.

Kanutten 02-11-11 18:04

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1243960)
Jeg må bare poste denne! Så et av programmene hans på nett-tv hvor denne ble laget til en ung jente med diabetes, og jeg måtte bare prøve. Ikke hadde jeg trodd man kunne lage så vanvittig god blomkålsuppe uten fløte/rømme!

Som en personlig alterering så hadde jeg i både olivenolje, og en BRÅTA meierismør, for å gjøre suppa mer mettende og lchf-vennlig. Jeg fant ikke reker, så jeg kjøpte krepsehaler, og jeg droppa brokkolien av ren latskap ... Men fy flate! Den ble helt utrolig! :sikle:
Kan forresten også si at det kan være en fordel å koke suppa med lokk på. Men hey, tjukk suppe er godt det også! :D

  • 1 blomkål
  • 1 løk
  • 1 purre
  • 6 dl vann eller grønnsakskraft
  • Olivenolje
  • 1 brokkoli, lag små buketter
  • 2 ss gressløk, finhakket
  • 200 gr pillede reker
  • 1 ts Curry
  • Salt og pepper
Kutt blomkål i biter. Hakk løken og purreløken(bruk bare det hvite på purreløken). Fres alt i en kjele med litt olivenolje. Tilsett kraft eller vann. La det koke til blomkålen er mør. Kjør så suppen i en blender eller bruk en stavmikser til suppen er helt glatt. Du kan eventuelt sile den. Smak til med salt og pepper.
Stek rekene raskt i en varm panne med litt olivenolje og krydre med salt, pepper og curry, gjør det samme med brokkoli.
Anrett på tallerken med reker og brokkoli og hakket gressløk.

:sikle: I Irland spiste jeg suppe ørten ganger hver dag. Suppe der er noe annet enn suppe her til lands. ALL suppe, selv om det var kremet suppe inneholdt ikke melk/fløte. All suppe var laget på grønnsaker og kraft ++ for deretter bli most. Nyyyydelige supper!

Dietta 02-11-11 18:09

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Hvis jeg ikke allerede hadde spist så hadde det blitt denne i dag altså :ja:

Photobscura 02-11-11 18:19

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Og jeg er nesten bitter for at jeg er mett! :D

Kanutten 02-11-11 18:20

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Skal prøve denne i morgen! Og btw; krepsehaler har mer smak enn reker så jeg skal ha krepsehaler jeg også!

Bønna200 02-11-11 18:29

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Kan det funke med kylling istedenfor reker/kreps? Jeg er allergisk... Men suppa hørtes så god ut:)

Alynna 02-11-11 18:43

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Vil da tro at det skulle gå bra. Forresten, breiflabb er den fisken som minner mest om skalldyr i smak og konsistens. Dyr, men noen små biter breiflabb lett grillet eller frest kjapt i smør er ordentlig gourmetmat om man skal kose seg :) Skulle tro det også ville fungert.

Bønna200 02-11-11 18:53

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1243998)
Vil da tro at det skulle gå bra. Forresten, breiflabb er den fisken som minner mest om skalldyr i smak og konsistens. Dyr, men noen små biter breiflabb lett grillet eller frest kjapt i smør er ordentlig gourmetmat om man skal kose seg :) Skulle tro det også ville fungert.

Takk for tips! Men jeg tåler ikke noe som lever i vannet... Så jeg får prøve meg med kylling, selv om det blir en helt annen smak:)

Photobscura 02-11-11 18:56

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Jeg tror i grunn det meste kan funke. Sikkert sprøstekt bacon i biter også. Men jeg må si at curry- og chillystekt krepsehale var nydelig!
Bare pass på å ha kjelen i f.eks. utslagsvasken eller et sted hvor det går an at det spruter litt om dere bruker stavmikser. ;) Jeg burde seriøst skaffe meg noe slag plastlokk med hull i jeg som lager så mye pureer o.l., og nå tydeligvis melkefrie, men kremete supper! :D

Alynna 02-11-11 18:57

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Ja, sprøstekt bacon må være kjempegodt :) Bacon og blomkål er jo såååå godt sammen :)

Bønna200 02-11-11 19:35

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Curry er jo kjempegodt til kylling:) Skal prøve meg på denne i morgen.

Tror jeg bruker blender, så slipper jeg søl;)

Photobscura 02-11-11 19:42

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
I want Kitchen Aid!

Carisma 02-11-11 19:49

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1243998)
Vil da tro at det skulle gå bra. Forresten, breiflabb er den fisken som minner mest om skalldyr i smak og konsistens. Dyr, men noen små biter breiflabb lett grillet eller frest kjapt i smør er ordentlig gourmetmat om man skal kose seg :) Skulle tro det også ville fungert.

Jeg trodde det var isgalt som lignet mest? Den spiser det samme som endel skalldyr, og tar smak av det.

Alynna 02-11-11 20:30

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1244043)
Jeg trodde det var isgalt som lignet mest? Den spiser det samme som endel skalldyr, og tar smak av det.

Det stemmer, men det er vanskeligere å oppdrive her i Osloområdet i alle fall :rolleyes:

Uer smaker litt slik også, dypvannsfisk, men er mer flakete og mindre spenstig i konsistens. Ikke at det er feil igrunn.

Skulle ønske fisk var billigere :( Hadde prøvd ut mye mer da.

Kanutten 02-11-11 20:33

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1244097)
Det stemmer, men det er vanskeligere å oppdrive her i Osloområdet i alle fall :rolleyes:

Uer smaker litt slik også, dypvannsfisk, men er mer flakete og mindre spenstig i konsistens. Ikke at det er feil igrunn.

Skulle ønske fisk var billigere :( Hadde prøvd ut mye mer da.

Uer?? Smaker ala reker??? Overhodet ikke enig! Uer har egen nyyydelig god smak. :ja: Rundstekt uer er nydelig, det samme er nystråla uer. :sikle: Fikk lyst på...

Carisma 02-11-11 21:10

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1244097)
Det stemmer, men det er vanskeligere å oppdrive her i Osloområdet i alle fall :rolleyes:

Jeg har kjøpt det på ultra på brynsenteret. Vil tro fiskeriet på youngstorget har også.

Holtappen 02-11-11 22:28

Re: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Denne så god ut :D skal prøves, og er lagret. Takk for at du deler :D

nellie 05-11-11 10:33

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Blir lunch i heimen i dag:) Til store og små.
Gleder meg for I :hearts: blomkålsuppe!

Photobscura 05-11-11 10:36

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Herlig! :D

nellie 05-11-11 10:42

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Har selvfølgelig glemt purre da.. Får bruke vårløk, selvom det ikke helt blir det samma.

nellie 05-11-11 16:21

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Maaan den var god!:sikle:

Photobscura 05-11-11 16:32

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1245805)
Maaan den var god!:sikle:

Ja, ikke sant! Ååååh, jeg vil også ha!

nellie 05-11-11 16:46

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Ja, fy søren. Ble veldig overrasket. Synes jo blomkålsuppe er veldig godt generellt, men denne var jo helt fantastisk.

mysil 08-11-11 20:59

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Dæven døtte, denna suppa var sjukt god!! Også så mektig da, men det er vel min skyld som slang oppi en skvett med fløte og kutta litt ned på krafta :)
Skal garantert lages mange ganger :)

Photobscura 08-11-11 21:01

Sv: Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)
 
Så bra! Jeg pøser på med massssse smør! Mettes skal det. ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no