Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hva kan jeg ha istedet for paibunn? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48149)

loseit 26-09-11 02:12

Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Jeg har en oppskrift som er helt fantastisk. Den blir vanligvis laget ved å ha en paibunn helt opp til toppen av kantene i en paiform. Deretter tilsettes en hel boks (3dl) creme fraise og oppå der er en pakke kjøttdeig (400g) som så toppes med revet ost.

Som vi vet kan man ikke bruke en paibunn. Skal jeg prøve å "kutte ut" paibunnen og bare steke i ildfast form? Hva med å lage en "lavkarbo paibunn"? Noen som har noen andre forslag?:D

Life_Tone 26-09-11 08:21

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Denne bruker vi alltid når vi lager pai :)
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

komatøs 26-09-11 16:14

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Etter noen mislykkede forsøk på bunn (vi går bare ikke sammen, satte nesten fyr på begge to), lager jeg nå pai uten bunn! Og det går helt fint siden det som binder innholdet sammen er jo eggeblandingen:D

knh 26-09-11 19:30

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Jeg bruker denne paibunnen, og synes den blir veldig god :)

125 g smør
1 dl mandelmel
2 dl pofiber
1 egg
Salt

Ikke så veldig ulik life_tone sin :)

Moogie 19-10-12 23:00

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Takk for oppskriftene! Hadde akkurat tenkt at jeg trenger en paibunnoppskrift! og her var det to oppskrifter :)

FrkMarge 20-10-12 00:07

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Denne fungerer kjempefint :D

Ziltoidia 20-10-12 00:22

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Jeg fant opp denne en gang, og den er veldig veldig veldig god. Ikkelavkarbere elsker den også. :D
Sitat:

50 g mandelmel
24 g kokosmel
18 g glutenmel (IKKE glutenfritt mel)
20 g hakkede valnøtter
120 g smeltet meierismør
1/2 dl sukrin
http://img.photobucket.com/albums/v4...Untitled-4.jpg

Becky 20-10-12 11:39

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Jeg bruker denne oppskriften på paibunn, er ikke så glad i hverken konsistensen eller smaken av kokosmel. Denne synes jeg smaker nesten som vanlig paibunn!:)


3 dl mandelmel (jeg bruker skoldede, finmalte mandler)
0.5 dl sesamfrø
1 ss fiberhusk
1 ts salt
50 g smør
1 egg


Kvern sesamfrøene med stavmikser eller lignende, og bland med mandelmel og fiberhusk. Ha i resten og bland til en deig. Klem ut i en paiform, la stå i kjøleskapet i en halvtime.
Forstek skallet på 200 grader i 8 min.

Becky 20-10-12 11:41

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av loseit (Innlegg 1216141)
Jeg har en oppskrift som er helt fantastisk. Den blir vanligvis laget ved å ha en paibunn helt opp til toppen av kantene i en paiform. Deretter tilsettes en hel boks (3dl) creme fraise og oppå der er en pakke kjøttdeig (400g) som så toppes med revet ost.

Som vi vet kan man ikke bruke en paibunn. Skal jeg prøve å "kutte ut" paibunnen og bare steke i ildfast form? Hva med å lage en "lavkarbo paibunn"? Noen som har noen andre forslag?:D

Steker du kjøttdeigen på forhånd ja? Krydrer med noe? Kanskje jeg må prøve denne?:)

Moogie 11-05-13 13:26

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Skal paibunn virkelig være så smuldrete at det nesten ikke går an å ta i den? Eller bør den holde litt sammen? Brukte flere av disse oppskrifte her i tråden med samme resultat. Smuldrer ifra... Likte oppskrifta Ziltoidia lagt inn her, smakte veldig godt, men jeg brukte ikke glutenmel. Kanskje det er den som skulle holde alt sammen?

Ziltoidia 11-05-13 13:57

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1442209)
Skal paibunn virkelig være så smuldrete at det nesten ikke går an å ta i den? Eller bør den holde litt sammen? Brukte flere av disse oppskrifte her i tråden med samme resultat. Smuldrer ifra... Likte oppskrifta Ziltoidia lagt inn her, smakte veldig godt, men jeg brukte ikke glutenmel. Kanskje det er den som skulle holde alt sammen?

Jeg husker faktisk ikke om min pai smuldrer sammen, men jeg tror ikke det. Skyldes nok glutenmelet ja. Istedenfor kan du kanskje bruke eggehvite? Krasekaker henger jo sammen, så det burde jo gå an.

Moogie 11-05-13 16:54

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1442213)
Jeg husker faktisk ikke om min pai smuldrer sammen, men jeg tror ikke det. Skyldes nok glutenmelet ja. Istedenfor kan du kanskje bruke eggehvite? Krasekaker henger jo sammen, så det burde jo gå an.

Ja, jeg tenkte å prøve med egg oppi. Har ingen problem med gluten selv så kunne jo ta det oppi, men skal lage pai for venninner og ei av dem tåler ikke gluten

halkatlala 02-02-14 11:11

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Life_Tone (Innlegg 1216177)
Denne bruker vi alltid når vi lager pai :)
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

Helt perfekt :) Lett og jobbe med og lett å trykke ut i paiforma. står i ovnen nå med masse godt oppi :)

Ninasju 12-06-14 15:56

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Life_Tone (Innlegg 1216177)
Denne bruker vi alltid når vi lager pai :)
God lavkarbo paibunn:
2 dl pofiber
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g rumstemperert smör
2 eggeplommer

Bland de törre ingrediensene. Kna inn d myke smöret med fingrene (eller sleng allt i en foodprocessor hvis du har d). Arbeid inn eggeplommene. Klem ut deigen i en smurt paiform. Forstek 5min på 200 grader, midt i ovnen.

Dytter på denne. Kjempegod erstatning for vanlig bunn. Kylling og broccolipai blir middagen i dag.

Butterfly83 12-06-14 16:48

Sv: Hva kan jeg ha istedet for paibunn?
 
Jeg har brukt denne paideigen fra 56kilo.se:

"Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme
Tryck ut i form (jag har en 20 cm form med löstagbar botten), det kan kräva lite tålamod, men går! Använd smörkniv för att platta ut det sista.
Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader."


Men jeg lager 1.5 porsjon til en 24 cm springform. Den passer hvertfall veldig godt til tacopaien fra samme nettsted, hvor det er mye smak i fyllet :)

EDIT: Ser jeg la ut nesten samme oppskrift som Becky.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no