Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kosttilskudd (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Hvilken probiotika anbefaler dere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21031)

dingpot 24-08-08 13:56

Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Det er jo en jungel av produkter der ute, og det er vanskelig å vite hva og hvem man skal stole på. Er det noen produsenter/merker man absolutt bør styre unna, og noen man man stort sett kan stole på? Hvilket produkt er DIN favoritt/har du hatt best erfaring/effekt med?

Og: kan noen anbefale en variant som er stabil utenfor kjøleskap, til å ha med på reise? Skal nemlig reise til Japan, og vil gjerne forebygge både før og under reisen, bare sånn for sikkerhets skyld. På helsekosten anbefalte de Solaray sin Multidophilus. Synspunkter?

Runegutt 24-08-08 14:43

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Føler meg kjempeblond, men hva er ProBiotica?

Distrea 24-08-08 14:57

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
jeg var like blond :D

Sitat:

Probiotika er kosttilskudd som inneholder «gode» bakterier. Folk tar disse tilskuddene i håp om å forbedre sin fordøyelse.
men letet frem dette ;)

mofe 24-08-08 15:26

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Jeg er ingen probiotika-ekspert, men man kan vel si at det er en "bakteriedrikk".. F.eks lurt å ta når man går på antibiotika, da ødelegges jo også kroppens "snille" bakterier. Biola er en type probiotika.

Dingpot; har du sjekket ut hvordan Biosa er i forhold?

Eirian 24-08-08 17:51

Re: Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=11578

Det er en stund siden jeg sist tok probiotika, så nå husker jeg selvsagt ikke hva den jeg brukte het desverre.
Men du kan nok få hjelp på helsekosten.

dingpot 24-08-08 18:28

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Den kan ikke være flytende, for da blir det et problem å få det med seg i bagasjen, og den vil ikke stå seg mens vi reiser. Selv om det er kapsler/tabletter, så er den også nødt til å være stabil utenfor kjøleskap. Har tidligere lest at Vita Biosa er bra, ja. Men den smager gøgge og er flytende. Enklere med kapsler da :o

Zincite 24-08-08 18:51

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Denne artikkelen i Mat&helse gir litt informasjon om forskjellige bakteriekulturer. Har ikke så mye erfaring selv, men er blitt anbefalt denne av flere. Den roet magen min en del før jeg begynte på lavkarbo. Hun ene sa at den her gjort det veldig godt i noen tester - uten at jeg vet mere om det. De har også en intensiv for bruk etter antibiotika.

Bare for å gi et alternativ til :) har du tenkt på prebiotika? Dvs "mat" til de probiotiske bakteriene - som denne. Ellers vet jeg noen som har hatt god effekt på magen av å bruke jordskokk jevnlig. Men det er jo noen karber i den. Lommelegen nevner mere mat i denne sammenhengen.

Paradis-Oscar 24-08-08 19:33

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Ja, det kan jeg - de følgende tipsene har jeg fått av lege selv:

Alle de som står i kjøleskapet på helsekosten/butikken er godkjent.

Nå det gjelder disse her: Jo dyrere, jo bedre.

Min egen erfaring: jo dyrere, jo bedre :p Solaray sin er helt ok, men etter å ha prøvd den som Zincite linker til lenger opp her, fra Bio Care, så skjønner jeg virkelig poenget med dette (jeg har ikke tatt på eget initiativ, men etter legeråd). Så kan du spandere på den, anbefaler jeg virkelig det :)

For dere noviser: Probiotika er bakterier som finnes naturlig i tarmen hos mennesker. Antibiotika (Penicilin etc) kan drepe de gode bakteriene i tarmen når man tar det (ikke bare de slemme som den er ment å ta...), derfor trenger man å tilføre disse bakteriene igjen etter antibiotikakurer for å opprettholde en normal tarmflora. Andre sykdomstilstander kan selvsagt også skape ubalanse i tarmfloraen, slik at man kan ha god nytte av probiotika. Har man tatt flere antibiotikakurer, eller tatt flerspektret antibiotika (som dreper flere typer), så bør man ta probiotika over lengre tid.

Alle bør ta probiotika etter en antibiotikakur! (Heldigvis har flere og flere leger begynt å si fra til pasientene sine om dette, men ikke alle, dessverre)

dingpot 24-08-08 22:43

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Tusen takk for god hjelp!

Da satser jeg på Biocare sin variant :) Ang. prebiotika så prøver jeg allerede så godt jeg kan å få i meg det som gagner floraen i tarmen, med stevia og vannløselige fibre. Men det kan kanskje være en ide og ta litt ekstra i forbindelse med opp- og forebygging før reisen? Takk for tips :blomster:

Paradis-Oscar 24-08-08 23:47

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Så spennende med Japan-tur! :)

Jeg mener å huske at homeopaten min snakket om å bygge opp og ta før en reise, men er ikke bombesikker på dette. Kan i alle fall ikke skade.

Jeg har mange ganger tatt med meg et glass som jeg har i kjøleskapet helt til jeg drar, og setter i kjøleskap med en gang jeg kommer frem, det har gått fint. De kan visst klare seg en stund utenfor kjøleskap, men ikke sikker på akkurat hvor lenge. Hvor lang tid ta det å reise til Japan egentlig? *dum* :p
Kan jo ev. bruke minibaren på hotellrommet når du er fremme?

Fedonisten 25-08-08 09:02

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
"Super 7" fra Udo's Choice (tror den heter det) er i pilleform (sugetabletter) og smaker OK. Og fungerer veldig bra på reise. Vi har brukt den flere ganger da vi har vært i Egypt - og reddet oss fantastisk bra på den. Ikke noe jalla-mage her i gården nei :lol:

Anbefales!

themonk 25-08-08 10:49

Sv: Hvilken probiotika anbefaler dere?
 
Min all time favourite er NDS Probiotic 500. Bruker denne daglig. Fåes kjøpt i stort sett alle helsekostbutikker. Koster skjorta, men det er det eneste produktet jeg har prøvd som faktisk virker.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no