Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=136)
-   -   Gravid og usikker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39121)

Ravna 04-01-11 10:34

Gravid og usikker
 
I sommer gikk jeg på ketolyse og laget denne diskusjonen, det viste seg at jeg alt var blitt gravid og jeg testet positivt ett par dager etterpå. Jeg må innrømme at jeg ble livredd da jeg fant ut jeg var gravid pga den diskusjonen og jeg hadde ikke gått lenge nok på lavkarbo til at jeg klarte å tenke i lavkarbo baner når det kom til mat, jeg gjorde det jeg har gjort omtrent hele livet, hev meg på kaloritelle metoden (grete rode), vekta begynte å gå oppover, karbohydrat suget alt for stort, søtsakene alt for lett tilgjengelig.... og vekta gikk en vei, rett opp :o

Nå er jeg snart 26 uker på vei, fikk beskjed i går om at jeg er i faresonen for svangerskap diabetes og at babyen alt er større enn normalt. Jeg må nå ta meg virkelig sammen og stoppe den enorme vektoppgangen, både for meg og den lille jenta mi i magen.
Første grep er å kutte ut pasta/poteter/ris til middagsmåltidet. Og innføre lavkarbo knekkebrød som kveldsmat.
Jeg er avhengig av brød mat til frokost, det er det eneste som hjelper meg fra å kaste opp, spiser jeg ikke dette, får det konsekvenser for hele dagen. Men siden jeg ikke skal slanke meg, håper jeg det er greit. Evnt lavkarbo brød, eller hva tror dere?

Jeg jobber med å få cravingsene mine under kontroll, og har jobbet med dette en stund, og klarer nå å kontrollere den verste søt hungeren, men jeg er avhengig av mandariner, frukt er jo egentlig fy fy, men kan jeg unne meg litt mandariner siden jeg er gravid?

Og er det noen som har artikler eller annen info om lavkarbo og graviditet?
Er så usikker på alt...

Megvel 04-01-11 10:38

Sv: Gravid og usikker
 
Hei!
Jeg spiste som ketolyse m ekstra frukt i slutten av mitt svsk. Det hjalp! Bruk sticks for å unngå ketose.

Photobscura 04-01-11 11:06

Sv: Gravid og usikker
 
På meg høres det ut som du er klar for et Lindberg-opplegg med c-måltider :).

Kitt 04-01-11 11:33

Sv: Gravid og usikker
 
Om du scroller heeeelt nederst på denne siden finner du flere tråder om temaet. Mange som gjerne vil leve så lavkarbo som mulig når de er gravide.
Det er også laget en egen del av forum for de som er gravide/prøver å bli!

Lykke til med resten av svangerskapet!:)

Cherry 04-01-11 12:07

Sv: Gravid og usikker
 
Du kan spise frukt, men må bare påpeke at mandariner spiser du nok ikke da det ikke selges i Norge:p. Du kan spise klementiner, men de får du snart ikke kjøpt og de du får kjøpt er jo vederstyggelige. Spis gjerne frukt, men spis gjerne en nøtt eller to sammen med frukten :)

Ravna 04-01-11 14:57

Sv: Gravid og usikker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 992749)
Du kan spise frukt, men må bare påpeke at mandariner spiser du nok ikke da det ikke selges i Norge:p. Du kan spise klementiner, men de får du snart ikke kjøpt og de du får kjøpt er jo vederstyggelige. Spis gjerne frukt, men spis gjerne en nøtt eller to sammen med frukten :)

Hehe, jeg vet veldig godt at det ikke heter mandariner, jeg er faktisk veldig flink å påpeke det når andre sier mandariner, men det har vist gått litt fort i svingene her ja:p:o

Carisma 04-01-11 14:59

Sv: Gravid og usikker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 992749)
Du kan spise frukt, men må bare påpeke at mandariner spiser du nok ikke da det ikke selges i Norge:p.

Det er fakitsk ikke helt sant, for på mine lokale innvandrersjapper har de både klementiner og mandariner :ja:

nellie 04-01-11 15:03

Sv: Gravid og usikker
 
Har du tatt glukosebelastning for å kartlegge om du har svangerskapsdiabetes, eller har de bare sagt at du er i faresonen pga vekt, alder eller lignende? Og har du tatt ultralyd/vekstestimering for å finne ut at babyen er større enn normalt?

Ravna 04-01-11 15:44

Sv: Gravid og usikker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 992889)
Har du tatt glukosebelastning for å kartlegge om du har svangerskapsdiabetes, eller har de bare sagt at du er i faresonen pga vekt, alder eller lignende? Og har du tatt ultralyd/vekstestimering for å finne ut at babyen er større enn normalt?

Ja jeg har det, i uke 23 var jenta ca nesten 20% større enn normalt, jeg får ekstra oppfølging med ul pga at storebror var nesten 5 kg på termin dato, selv om vi begge er høge (jeg 180 og han 189) så er det stort.
Blodsukkeret mitt ligger innenfor normalen, men litt for nærme grensa til at legen er fornøyd. Siden det var lavere sist og gutten ble så stor.

Ravna 10-01-11 14:02

Sv: Gravid og usikker
 
Kan denne flyttes inn på gravid og amming delen?

Ellers så har jeg spist relativt lavkarbo 1 uke nå, har gått ned 1 kg, får på meg ringen igjen har ikke merker etter sokkene og stive vonde føtter lenger :D Føles deilig å ha slept litt vann!
Ellers så har jeg slitt litt med å holde meg ute av ketose i følge sticksene, men har de to siste dagene klart det:)

Photobscura 10-01-11 14:04

Sv: Gravid og usikker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ravna (Innlegg 997552)
Kan denne flyttes inn på gravid og amming delen?

Done! :)

Ravna 10-01-11 14:04

Sv: Gravid og usikker
 
Tusen takk :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no