Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Påskekake- suksessterte! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43216)

Nunne Mor 22-04-11 20:20

Påskekake- suksessterte!
 
Jeg baket denne i dag! Nam!!!

Bunn:
- 250 g. nøttemasse (vi bruker ofte paranøtter)
-5 eggehvitter
- 2 ss sukrinmelis
Bland eggehvitter og melis lett sammen og ha i nøttemassen. Ha alt over i en form og stek det i bunnen av ovnen på 180 grader i 15 min.

Gul krem:
- 5 eggeplummer
- 1 dl fløte
- 1 ss sukrinmelis
- 75 g. usaltet smør
- 75 g. meierismør
- 1 ts vaniljepulver
Bland plummer og fløte i en kjele og varm til det blir en tykk røre. Rør hele tiden og ikke la det koke, da vil det dele seg. La røren stå å hvile et par minutter på benken. Bland inn smør og vaniljepulver tilslutt.

Når bunnen og eggekremen har blitt kalde har man kremen over bunnen og vips så er man ferdig!

ca 12 karbs i hele kaka.

Jeg brukte litt mer vaniljesukker og sukrinmelis i kremen.

Regret 22-04-11 21:13

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
mmm denne må jeg prøve, ser ut til at jeg har alt liggende allerede :D Men det går vel greit å bruke mandler eller hasselnøtter i bunnen? har ikke paranøtter enest.
Og det går greit å bruke sukrin i stedenfor sukrinmelis? evt "kverne" det..

Jeg laget 'gulkake' med sukker 1 gang for lenge siden og den ble så failed at jeg er litt flau :P Håper det går bedre med denne og 12 karbo er jo ingenting på ei hel kake!

Nerthus 22-04-11 21:24

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Av erfaring anbefaler jeg litt flytende natreen for å balansere den litt "kalde" sukrinsmaken :)

Nunne Mor 22-04-11 22:50

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg brukte mandler, kjempe godt! Sukrin blander seg ikke like godt som melisen, jeg ville nok holdt meg til melis vs sukker.

Regret 22-04-11 23:24

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg brukte en blanding mellom mandler og hasselnøtt jeg, og jeg blendet sukrin til det ble melis, fungerte kjempebra og kaka ble kjempegod. Litt mild smak for samboer som er høykarbospiser.

http://i231.photobucket.com/albums/e...a/IMG_7930.jpg

maynard 23-04-11 13:24

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg lager "ofte" suksessterte. Men er det ikke vel lite søtning?
Bruker en blanding av sukrin (melis) og splenda. I orginale oppskrifter er det ofte 125-150g sukker i bunnen, og det samme i kremen.

frøken 23-04-11 16:11

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maynard (Innlegg 1088309)
Jeg lager "ofte" suksessterte. Men er det ikke vel lite søtning?
Bruker en blanding av sukrin (melis) og splenda. I orginale oppskrifter er det ofte 125-150g sukker i bunnen, og det samme i kremen.

Skulle akkurat til å spørre om det samme. Ser andre oppskrifter med mye mer søtning.

Nerthus 23-04-11 16:30

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøken (Innlegg 1088342)
Skulle akkurat til å spørre om det samme. Ser andre oppskrifter med mye mer søtning.

Man kan kanskje smake seg fram? Det gjør ihvertfall jeg ;) Smaker hele tiden jeg! *ler*

frøken 23-04-11 16:32

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1088346)
Man kan kanskje smake seg fram? Det gjør ihvertfall jeg ;) Smaker hele tiden jeg! *ler*

God idè:)

Saphire 23-04-11 17:56

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Spør det samme her som i to andre tråder. Kan sukrin byttes ut med stevia?? Har overhode ikke sukrin og jeg skal lage en kake til i kveld.

Jabba 23-04-11 19:25

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Denne kaka i høykarbo versjon er en av mine absolutte favorittkaker!!! Har prøvd å lage den lavkarbo m Splenda en gang og det bli IKKE bra...Kanskje jeg skal prøve på nytt nå som jeg har Sukrin / Sukrinmelis....

BenteR 24-04-11 01:57

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg laga denne i kveld, men jeg ble skuffa. Lett å lage og grei på alle måter men den ble for tam for meg, dessverre.
Enstemmig dom fra gjengen min var at det er for lite smak
Neste gang går jeg tibake til mi oppskrift selv om det er mer karber der. Vil heller ha et stykke som smaker mye enn flere som smaker lite.

I min variant bruker jeg 1/2 dl sukrin, 1 knivsodd stevia og 1 strøken ss sukker både i bunnen og i kremen og da smaker den som suksessterte pleier.

Regret 24-04-11 02:03

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg tror min kake ble god fordi jeg brukte søte nøtter, som hasselnøtter og mandler i bunn og som topping. Jeg pyntet også med litt sjokolade som dere ser på bildet lengere oppe, og det hevet smaken mye!
Men som sagt, for de som er vandt til sukker, så blir den nok ganske tam.

Randy69 08-04-12 23:39

Sv: Påskekake- suksessterte!
 
Jeg brukte Tagatesse som har ikke samme rare ettersmak som andre sukkererstatninger- Dessuten brukte jeg gresskarkjerner pga mandelallergi og soyafløte pga melke allergi. Synes at kaken smaker utrolig godt
Min oppskrift

Mandelbunn (ref.mat.no)
5 eggehviter
75 g tagatesse
150 g gresskarkjerner (madel eller andre nøtter er ok)

Suksesskrem (uten melk)
5 stk Eggeplommer
50 g Tagatesse
1 dl kremfløte/aprosoya (mindre karbo!)
1-2 ts Vaniljesukker ev frø fra vanilje stang
100 g melkefri margarin
opprinellig oppskrift: http://www.allergikokken.no/oppskrif...zFa1c.facebook


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no