Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Thai-kalkungryte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22273)

Enid 17-11-08 16:16

Thai-kalkungryte
 
Tidsforbruk: under 20 min
Vanskelighetsgrad: lett
Porsjoner: 3


Ingredienser:

400 g kalkunfilét
2 ss smør
2 ts paprikapulver
1 boks kokosmelk
2 båt finhakket hvitløk
2 ss karripasta (jeg brukte den fra Patak's som heter "Korma Curry Paste with cocnut and koriander")
4 stk. strimlet vårløk
2 stk. strimlet gul paprika
200 g skivet østerssopp (jeg brukte champignon, smakte godt det også!)
½ stk. lime
1 stk squash i terninger
salt og kvernet pepper
frisk koriander (viktig!)

Fremgangsmåte:

Skjær kalkunfileten først i skiver og så i strimler. Stek dem gylne i smøret og dryss over paprikapulver. Tilsett hvitløk, kokosmelk og karripasta. Senk varmen og la det hele småkoke i ca 8-10 minutter.

Fres grønnsaker og sopp raskt i litt olje og tilsett dem så i gryten. Smak til med litt limesaft, salt og pepper.

Dryss over frisk koriander.

Opskriften er hentet fra kvinneguiden.no, den er rett og slett nydelig!
Squash er ikke med i originaloppskriften, men jeg la den til for å få litt mer mat (i stedet for ris, som er med i originaloppskriften). Jeg brukte 2 ss currypaste, i stedet for 2ts som står i originalen.

Impulsiw 17-11-08 19:32

Sv: Thai-kalkungryte
 
Denne så nyyydelig ut :sikle: Kan vel brukes til svin også? Da mangler jeg bare paprikapulver og vårløk :D

Enid 17-11-08 21:19

Sv: Thai-kalkungryte
 
Går sikkert an å brukes svin ja, og sikkert kylling eller scampi også :)

Anitra 17-11-08 21:25

Sv: Thai-kalkungryte
 
Dette hørtes nydelig ut, jeg liker mat med smak :)

Jabba 17-11-08 22:11

Sv: Thai-kalkungryte
 
Har du regna karber på denne?

Enid 17-11-08 23:18

Sv: Thai-kalkungryte
 
Jeg regner ikke karber, beklager!
Har brukt kokosmelk med 1.5 karber, ellers så vet jeg lite om karbeinnholdet... Skal ikke være vanskelig å regne ut, dog!

Photobscura 17-11-08 23:58

Sv: Thai-kalkungryte
 
Åh! Herlighet! Minner meg om torfinn-gryta mi, jo! Kalkun har jeg ikke spist siden nyttårsaåften -91, tror jeg :)

Noteres! :sikle:

magdalena 18-11-08 14:49

Sv: Thai-kalkungryte
 
Hørtes veldig god ut! Men dere... Hva er denne karripastaen?:o Finner vi stakkars nordboere denne i en vanlig butikk?? Eller kan det brukes noe annet istedet?

Enid 18-11-08 17:34

Sv: Thai-kalkungryte
 
Currypaste finnes som oftest i innvandrerbutikker, eller i velassorterte butikker som Meny og Mega. Patak's er det mest vanlige merket!
Man kan sikkert bruke garam masala også, kanskje blande inn litt karri, tipper jeg, og begge de to finner man iallfall i krydderhyllen i de fleste butikker! :ja:

magdalena 29-12-08 23:04

Sv: Thai-kalkungryte
 
Hurrrra,fant karrypasta,rød og grønn,i en helt vanlig prix butikk.Disse var fra Santa Maria. Kjøpte begge jeg,siden jeg hadde glemt hvilken jeg skulle bruke. Vet at Prix ikke har hatt det før,for da hadde jeg sett det for lengst:D Nå skal jeg teste oppskrifta utpå nyåret:p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no