Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36748)

krl69 20-09-10 22:57

Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Jeg er helt fersk her og det er mulig dette spørsmålet har blitt besvart minst 1 gang tidligere, så vær tålmodig med meg her nå. :)

Men er det noen her på forumet som vet om det finnes sjokolade i vanlig daglivarebutikker som er basert på Erythritol? Jeg har lest litt om GI og Maltitol som jeg vet det finnes noen alternativer av, men har ikke funnet noen med lav GI-verdi.

Poenget er at jeg MÅ ha sjokolade for å føle at jeg lever et fullverdig liv med lavkarbo mat. ;)

TrillTrall 20-09-10 23:03

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krl69 (Innlegg 936597)
Jeg er helt fersk her og det er mulig dette spørsmålet har blitt besvart minst 1 gang tidligere, så vær tålmodig med meg her nå. :)

Men er det noen her på forumet som vet om det finnes sjokolade i vanlig daglivarebutikker som er basert på Erythritol? Jeg har lest litt om GI og Maltitol som jeg vet det finnes noen alternativer av, men har ikke funnet noen med lav GI-verdi.

Poenget er at jeg MÅ ha sjokolade for å føle at jeg lever et fullverdig liv med lavkarbo mat. ;)

Kan du ikke heller ta en liten bit vanlig, mørk sjokolade med kakaoinnhold på minst 70%, evt. 86%?

Supera 20-09-10 23:10

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Lag din egen sjokolade og søt den med det du vil søte med. ;)

krl69 20-09-10 23:17

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 936607)
Kan du ikke heller ta en liten bit vanlig, mørk sjokolade med kakaoinnhold på minst 70%, evt. 86%?

En liten bit??? HAHAHA Vel, jeg snakker om en hel sjokolade her. :D

krl69 20-09-10 23:21

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 936615)
Lag din egen sjokolade og søt den med det du vil søte med. ;)

Nope - gidder ikke og det var vel ikke det jeg spurte om... ;)

Poenget er at jeg vet at hvis jeg skal "overleve" et liv med lavkarbo, så må det finnes raske og enkle veier til alternativer. Hvis ikke, så må jeg heller holde meg unna det som er "farlig". Jeg har ikke sterk nok karakter(og lat) til å klare å lage noe selv eller ta en liten bit. Sånn er det bare og til alle dere som er "religiøse" - jeg ønsker ikke en preken om å legge om livsstil og hele den leksa der.

PS! Noen som vet om Coca Cola Zero har "farlige" søtningsstoffer, altså med GI-verdi?

ada-emilie 20-09-10 23:50

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
zero har ikke kalorier og da heller ikke GI. Den sjokoladen noen unner seg på lavkarbo er den fra sukkerfritt, cloetta og Atkinsbar, men de er søtet med maltitol. Har ikke sett noen søtet med sukrin. Det blir nok litt dyrere å lage.Maltitol gir for de fleste magevondt så en hel sjokolade er ikke å anbefale. fedon sin inneholdet vanlig sukker så den er ikke noe å satse på.

krl69 21-09-10 00:03

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 936645)
zero har ikke kalorier og da heller ikke GI. Den sjokoladen noen unner seg på lavkarbo er den fra sukkerfritt, cloetta og Atkinsbar, men de er søtet med maltitol. Har ikke sett noen søtet med sukrin. Det blir nok litt dyrere å lage.Maltitol gir for de fleste magevondt så en hel sjokolade er ikke å anbefale. fedon sin inneholdet vanlig sukker så den er ikke noe å satse på.

Sjokoprinsen har vel en variant til som er søtet med... eh, ja hva var det igjen da?

Men takk for bra svar! Foreløpig konklusjon er at det i prinsippet ikke finnes lavkarbo sjokolade(Maltitol er lureri...) i butikken bortsett fra kanskje den fra Sjokoprinsen?!

Nerthus 21-09-10 14:55

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Jeg spiser atkins-bar som erstatning for sjokolade. SMAKER sjokolade, og jeg blir i tillegg mett av den... :)

ada-emilie 21-09-10 16:32

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Tror ikke den fra sjokoprinsen er bedre. Har sjekka. Jeg er redd maltitol fordi jeg ikke vet hvor mye som blir tatt opp i kroppen sien det sies å variere. Ikke vil jeg plage tarmen med det heller. Kanskje det kommer sjokolade med sukrin med tiden. Tror jeg har sett det finnes i utlandet, i nettbutikk. Du kan forsøke med et google-søk med ordet erytrithol og chocolate.

Supera 21-09-10 20:36

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Jeg har ikke sett sjokolade, men jeg vet forresten at denne sjokoladesausen er søtet med erythritol. Det er noen sjokolader på dialife, men de opplyser ikke hvilken søtning som er brukt, så da må man søke litt på nettet.

MAR 21-09-10 21:06

Sv: Erythritol(sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 936645)
zero har ikke kalorier og da heller ikke GI.

Vet ikke helt hvor, hva eller hvemfra, men jeg mener å ha hørt at tab xtra skal være bedre enn typ pepsi max, cola zero osv - any idea why? Bare antok at det hadde med GI å gjøre jeg, men nå ble jeg nysgjerrig :D Er det bare tull da, kanskje? :)

Alkazelters 21-09-10 23:38

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krl69 (Innlegg 936597)

Poenget er at jeg MÅ ha sjokolade for å føle at jeg lever et fullverdig liv med lavkarbo mat. ;)

Uflaks...
Det beste alternativet er vel å gå for en 86-prosentsjokolade, og nøye deg med femti gram, hvis du vil unngå maltitol. Da får du i deg litt sukker, men ikke i så store mengder, les bak på pakka for å finne ut hvor mange.

Nerthus 22-09-10 10:01

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krl69 (Innlegg 936597)
Poenget er at jeg MÅ ha sjokolade for å føle at jeg lever et fullverdig liv med lavkarbo mat. ;)

Litt på siden - men man MÅ ikke noenting her i livet :) Du har gjort et bevisst valg (eller ubevisst?) om å innta sjokolade sammen med lavkarbo for å leve et "fullverdig" liv.

Jeg kan sikkert ikke få deg til å revurdere det MÅ-behovet ditt - men jeg kan ihvertfall kanskje få deg til å tenke over det? ;)

MAR 25-09-10 19:46

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Mulig jeg går litt offtopic nå, men tankerekken min går ca. som følger:
  • råsjokoladen som selges i min helsekostbutikk (100% ubehandlede, oppdelte kakaobønner) inneholder noe sånt som 18 g. karbohydrater pr. 100 g..
  • Premium-sjokoladen (selges på ica, rema - sikkert alle de vanlige matvarebutikkene, mellom 20 og 25 kroner for 100 g.) med 86% sjokolade inneholder 19 g. karbohydrater pr. 100 g. og er ikke søtet med noen sukkeralkoholer.

Mitt spørsmål blir da: er den råsjokoladen fra helsekosten min et spesielt dårlig eksempel (les: fra en type kakaobønner med mye karber i), eller er det virkelig så lite karbohydrater å spare på å lage sjokoladen selv?

Har sendt en mail til Økosjokolade hvor jeg spurte om karbinnhold på kakaomassen deres, men har ikke fått svar enda. Noen tanker her, anyone? (mulig dette bare er interessant for meg?:rolleyes:)

Nerthus 25-09-10 20:41

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
http://www.okosjokolade.no/om-kakao/...gsinnhold.html

her finner du næringsinnholdet i produktene deres - jeg sendte en epost og spurte for noen dager siden ;)

MAR 25-09-10 21:15

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Ah, takk - skjønner at jeg vel antaglig burde greid å finne frem til den selv.. *flau* ;)

Men da spørs det jo bare om det ikke er endel karber å spare på å lage sjokolade selv, likevel ;) Jeg får maile tilbake når jeg får svar, og heller finne ut hvor mye kostfiber som kan trekkes fra på den kakaomassen deres (siden det står "inkludert kostfiber", mener jeg), slik at jeg finner frem til et mer anvendelig tall å forholde meg til. Takk! Har lurt litt på dette en stund, sånn i det små, selv om jeg ikke har tenkt nok på det til å diskutere det med andre enn damen i helsekosten - som forresten er fullstendig inkompetent og uten peiling når det gjelder alt som har med lavkarbo å gjøre. Pussig holdning for en helsekost-dame.. :)

Nerthus 25-09-10 22:38

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
neida - klarte ikke finne den selv jeg heller - så da sier vi at de har gjemt det godt! ;)

Sofiesunnogsterk 09-10-17 16:08

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krl69 (Innlegg 936597)
Jeg er helt fersk her og det er mulig dette spørsmålet har blitt besvart minst 1 gang tidligere, så vær tålmodig med meg her nå. :)

Men er det noen her på forumet som vet om det finnes sjokolade i vanlig daglivarebutikker som er basert på Erythritol? Jeg har lest litt om GI og Maltitol som jeg vet det finnes noen alternativer av, men har ikke funnet noen med lav GI-verdi.

Poenget er at jeg MÅ ha sjokolade for å føle at jeg lever et fullverdig liv med lavkarbo mat. ;)



Check this out! www.funksjonellmat.no/sukrinsjokolade/om/

Sukrin inneholder 100% karbo men siden disse karberne ikke oppfører seg som vanlig karbohydrater, og at kroppen ikke bruker de som energi, har jeg forstått at disse ikke skal regnes med i karboregningen. Denne 40g sjokoladeplata inneholder 4g KH som mest sannsynlig kommer da fra sukrin. Vil det da si at disse 4 karberne ikke skal regnes med?...... hm...... anyone?

sylwester 09-10-17 17:19

Sv: Erythritol (sukrin) og sjokolade i butikk
 
Spis den med maltitol. Det er den som er best på smak og gir deg riktig klask på fingeren om du skulle spise en bit for mye (Hey flatulence, tell me what you're doing)

Jeg kjøper gjerne 70% slik at det er mindre søtning i de (maltitol brukes jo fordi det gir volum) og pleier å lage mine egne nøttevarianter og smashvarinater ved å smelte om i andre ingredienser. Alene er det ikke så god og får lov til å være i skapet uten at jeg angriper den.

Jeg er alt for glad i Atkins endulge og sjokoladeprinsen til å kunne ha noe slikt hjemme uten at det forsvinner i en fei.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no