Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Bygge muskler og lavkarbokosthold (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54138)

Kari Marita 16-03-13 23:26

Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Har et spørsmål om det er mulig å bygge muskler på et lavkarbo kosthold? Det er mange som sier det ikke er mulig pga for lite karbohydrater/sammensetning av kosthold. :confused:

Carisma 16-03-13 23:29

Sv: Bygge muskler og lavkarbo kosthold.
 
Det er vel proteiner som bygger muskler, ikke karbohydrater?

Kari Marita 17-03-13 00:19

Sv: Bygge muskler og lavkarbo kosthold.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1433029)
Det er vel proteiner som bygger muskler, ikke karbohydrater?

Ja, det er jo det. Men hvorfor er det sånn at alle jeg har snakket med og forskjellige forum, sier det da?

nøtteliten:-) 17-03-13 00:29

Sv: Bygge muskler og lavkarbo kosthold.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433033)
Ja, det er jo det. Men hvorfor er det sånn at alle jeg har snakket med og forskjellige forum, sier det da?

Fordi, de "tror".

Carisma 17-03-13 00:33

Sv: Bygge muskler og lavkarbo kosthold.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433033)
Ja, det er jo det. Men hvorfor er det sånn at alle jeg har snakket med og forskjellige forum, sier det da?

Om man ikke har lært kroppen å brenne fett fremfor karbohydrater vil man bruke lenger tid på å restitutuere seg uten karber. Endel kan kanskje mistolke dette som at kroppen heller ikke bygger muskler?

Kari Marita 17-03-13 01:09

Sv: Bygge muskler og lavkarbo kosthold.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1433035)
Om man ikke har lært kroppen å brenne fett fremfor karbohydrater vil man bruke lenger tid på å restitutuere seg uten karber. Endel kan kanskje mistolke dette som at kroppen heller ikke bygger muskler?

Ja det kan det være.

nellie 17-03-13 08:42

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Restitusjon innebærer vel mest at musklene skal bygges opp igjen.. Så da vil vel det si at før kroppen har lært seg det skikkelig, uten karbohydrater, så vil det ta litt mer tid. Også lærer den seg det og da bygges det som "normalt".

gamlebyen 17-03-13 09:00

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Å bygge muskler på lavkarbi er null problem.
Allerede på femtitallet av det kroppsbyggere som spiste det vi i dag illemkalle et lavkarbokosthold, med fløte, smør, store mengder kjøtt og avsindige mengder egg.
Det er som det skrives oppe her at proteiner er det som bygger muskler, ikke karbohydrater. Karbohydrater kan være fordelaaktige i resitusjonen da det bidrar til å fremskynde denne prosessen, men da snakker vi fitnessutøvere og byggere på elitenivå. Og det er ikke mye som skal til, f eks et glass sjokolademelk rett etter trening.

Nordmørsloppa 17-03-13 10:55

Re: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Jeg kom i mitt livs form, muskelmessig sommeren 2012. med styrketrening 3xuka og et kosthold bestående av i snitt 30g karbohydrater dagen :) så JA. det er fult mulig å bygge på lavkarbo.
Men om det det ene er mere gunstig en det andre vet jeg ikke....kun egen erfaring :)

Kari Marita 17-03-13 16:17

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Takk for svar, da skal jeg fortsette med styrketrening. Jeg har som mål å bli fastere i fisken jeg da, ikke få sånne store muskler ;)

Nordmørsloppa 17-03-13 16:30

Re: Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433127)
Takk for svar, da skal jeg fortsette med styrketrening. Jeg har som mål å bli fastere i fisken jeg da, ikke få sånne store muskler ;)

Om det hjelper deg å gi et bilde på hvordan det gikk for meg, så kan du ta en titt på siden min ( link nederst i denne posten)
Der har jeg postet før/etter bilder. Det er da mens jeg styrketrenet 3xuka og spiste lavkarbo :)

gamlebyen 17-03-13 19:29

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433127)
Takk for svar, da skal jeg fortsette med styrketrening. Jeg har som mål å bli fastere i fisken jeg da, ikke få sånne store muskler ;)

du vil nok oppleve resultater med styrketreninga, men frykt ikke såkalte store muskler. det tar tid, svært tung trening og disiplinert kosthold. det er ingen fare for at du plutselig våkner og ser ut som she-hulk

Kari Marita 17-03-13 19:35

Sv: Re: Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa (Innlegg 1433133)
Om det hjelper deg å gi et bilde på hvordan det gikk for meg, så kan du ta en titt på siden min ( link nederst i denne posten)
Der har jeg postet før/etter bilder. Det er da mens jeg styrketrenet 3xuka og spiste lavkarbo :)

Jeg trener styrketrening gjevnt over jeg også, men har fokusert mest på løping. Du har gjort det kjempebra :)

Kari Marita 17-03-13 19:37

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1433162)
du vil nok oppleve resultater med styrketreninga, men frykt ikke såkalte store muskler. det tar tid, svært tung trening og disiplinert kosthold. det er ingen fare for at du plutselig våkner og ser ut som she-hulk

Merker i perioder at hvis jeg er flink med styrke treninga, blir jeg fastere på en måte. Skal vel veldig mye trening til for å bli stor ja. :)

langaard 17-03-13 19:56

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433165)
Merker i perioder at hvis jeg er flink med styrke treninga, blir jeg fastere på en måte. Skal vel veldig mye trening til for å bli stor ja. :)

Synes muskler på damer er pent jeg da;)

Kari Marita 17-03-13 20:41

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1433167)
Synes muskler på damer er pent jeg da;)

Syns jeg også hvis det ikke er for mye. Men mye penere med en muskuløs dame kropp enn en mager kropp :)

langaard 17-03-13 21:11

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1433174)
Syns jeg også hvis det ikke er for mye. Men mye penere med en muskuløs dame kropp enn en mager kropp :)

Enig:D

Lillemy71 18-03-13 08:50

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1433162)
du vil nok oppleve resultater med styrketreninga, men frykt ikke såkalte store muskler. det tar tid, svært tung trening og disiplinert kosthold. det er ingen fare for at du plutselig våkner og ser ut som she-hulk

Må vel kanskje ha litt alternative kosttilskudd også for å bli she-hulk :D:D:D

gamlebyen 18-03-13 09:31

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1433226)
Må vel kanskje ha litt alternative kosttilskudd også for å bli she-hulk :D:D:D

Gammastråler. Om en skal tro Marvel Comics...

Men litt mer seriøst, for å oppnå en kroppsbyggerfysikk, behøver man IKKE ta muscle juice. Ja,d et vil gå raskere, men det er en pris å betale.
Dedikert trening, kosthold og massive mengder disiplin i en årrekke derimot...

Lillemy71 18-03-13 12:10

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1433239)
Gammastråler. Om en skal tro Marvel Comics...

:D:D:D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1433239)
Men litt mer seriøst, for å oppnå en kroppsbyggerfysikk, behøver man IKKE ta muscle juice. Ja,d et vil gå raskere, men det er en pris å betale.
Dedikert trening, kosthold og massive mengder disiplin i en årrekke derimot...

Stemmer det, knallhard disiplin på alle områder, men det er mange (spesielt damer) som ikke forstår det og kjører utelukkende med rosa manualer :)

Til TS: Min erfaring med stryketrening og lavkarbo er utelukkende positiv. Synes også at jeg restituerer raskere enn på et høykarbokosthold, men jeg hadde jo "lært" kroppen og benytte seg av fett som energi før jeg satte igang igjen med stryketrening. Har bedre utholdenhet, men er "tyngre" i kroppen så eksplosivitet og hurtighet er ikke så bra. Men som PT'en min sa: Hvor ofte har du egentlig behov for å springe en 60 m raskt? Styrke og utholdenhet kan være vel så viktig i dagliglivet for en mosjonist som meg :)

Imse 18-03-13 12:14

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
For å bygge videre på spørsmålet her, alle fitnessider sier at en må spise flere kalorier enn vedlikeholdsbehov for å bygge muskler. Stemmer dette for lavkarbo? For mange av oss spiser jo på underskudd, og personlig vil jeg jo gjerne bytte ut fett med litt mere muskler. Så hvordan balanserer en dette om det stemmer at en må spise flere kalorier( null problem å øke, jeg er der nå, økt på maten fordi jeg har tatt en sommer, vekta ser ut til å gå ned forøvrig).
Dette er bare tanker fra meg.

gamlebyen 18-03-13 12:57

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Lavkarbo er ikke untatt regelen om at man må ha et energioverskudd for å virkelig bygge muskler. Men husk at mange av disse fitnessidene og rådene man leser der er for aktive utøvere som ikke har mye lagret i kroppen (les: fett) og som skal bygge større muskler enn den jevne mann og kvinne.

Nå vet jeg ikke vekt, fettprosent, etc på deg, så skriver bare litt generelt ut fra et fettreduksjonsmål.

Når du skriver at du ønsker å få litt mer muskler fremfor fett, holder det nok å være rundt veldikeholdsnivået, men trene og ikke minst, trene godt. Det vil gi deg et ørlite underskudd. Samtidig vil treningen føre til at musklene blir strammere og at du bruker av kroppens energilager, dvs fett.

Kort sagt, var jeg deg, ville jeg ikke tenkt for mye på å være i overskudd. Jeg ville heller gått for et lite underskudd og god trening, så vil du nok merke at fettet forsvinner til fordel for mer fremtredene muskler. Men pass på å få i deg nok proteiner, 1,5-2,5 gr pr kroppsvekt

Imse 18-03-13 13:20

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1433294)
Lavkarbo er ikke untatt regelen om at man må ha et energioverskudd for å virkelig bygge muskler. Men husk at mange av disse fitnessidene og rådene man leser der er for aktive utøvere som ikke har mye lagret i kroppen (les: fett) og som skal bygge større muskler enn den jevne mann og kvinne.

Nå vet jeg ikke vekt, fettprosent, etc på deg, så skriver bare litt generelt ut fra et fettreduksjonsmål.

Når du skriver at du ønsker å få litt mer muskler fremfor fett, holder det nok å være rundt veldikeholdsnivået, men trene og ikke minst, trene godt. Det vil gi deg et ørlite underskudd. Samtidig vil treningen føre til at musklene blir strammere og at du bruker av kroppens energilager, dvs fett.

Kort sagt, var jeg deg, ville jeg ikke tenkt for mye på å være i overskudd. Jeg ville heller gått for et lite underskudd og god trening, så vil du nok merke at fettet forsvinner til fordel for mer fremtredene muskler. Men pass på å få i deg nok proteiner, 1,5-2,5 gr pr kroppsvekt

eg kan ikke trene hardt, jeg prøvde før jul og gikk i ME -fella og endte med 6 ukers halsbetennelse, men jeg føler at når jeg går tur, står slalom osv at det ikke blir bedre, det er like grusomt slitsomt akkurat som om kroppen ikke fikser å bygge muskler. Og jeg lurte på det at jeg har vært i energiunderskudd( som du ser av tickeren min, BMI på 43+) i 1 1/2 år. Jeg trenger jo muskler for å henge med også. Hard trening går ikke, men jeg ønsker jo veldig gjerne å faktisk føle at det gjør mindre vondt å stå i heisen pga manglende muskler, etter flere turer en gang i uka(og turgåing i bakk hver dag i mellom),så klarer jeg ikke flere turer. Jeg seriøst holdt på å kaste opp forrige lørdag etter å pressa meg opp enda en tur for å se på guttungen som skulle hoppe med brettet.
Jeg skal nok klarer å trene litt utfall og planke hver dag uten å gå i ME-fella, noen få repetisjoner hver dag, men fremgangen føler jeg uteblir, jeg er på stedet hvil. Jeg spiser ca 1g protein pr kg jeg veier nå.

Masse ord og rot. Kort fortalt: Kan jeg føler at jeg står på stedet hvil pga jeg har levd på underskudd så lenge? Jeg har jo egentlig MERE ENN NOK energi på kroppen, der er jo der lett tilgjengelig( eller?).

gamlebyen 18-03-13 13:25

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1433302)
eg kan ikke trene hardt, jeg prøvde før jul og gikk i ME -fella og endte med 6 ukers halsbetennelse, men jeg føler at når jeg går tur, står slalom osv at det ikke blir bedre, det er like grusomt slitsomt akkurat som om kroppen ikke fikser å bygge muskler. Og jeg lurte på det at jeg har vært i energiunderskudd( som du ser av tickeren min, BMI på 43+) i 1 1/2 år. Jeg trenger jo muskler for å henge med også. Hard trening går ikke, men jeg ønsker jo veldig gjerne å faktisk føle at det gjør mindre vondt å stå i heisen pga manglende muskler, etter flere turer en gang i uka(og turgåing i bakk hver dag i mellom),så klarer jeg ikke flere turer. Jeg seriøst holdt på å kaste opp forrige lørdag etter å pressa meg opp enda en tur for å se på guttungen som skulle hoppe med brettet.
Jeg skal nok klarer å trene litt utfall og planke hver dag uten å gå i ME-fella, noen få repetisjoner hver dag, men fremgangen føler jeg uteblir, jeg er på stedet hvil. Jeg spiser ca 1g protein pr kg jeg veier nå.

Masse ord og rot. Kort fortalt: Kan jeg føler at jeg står på stedet hvil pga jeg har levd på underskudd så lenge? Jeg har jo egentlig MERE ENN NOK energi på kroppen, der er jo der lett tilgjengelig( eller?).

Dette er nok en situasjon som ligger godt utenfor det jeg kan svare på.

Men det jeg tør å si er at pga at du ikke makter å trene noe særlig mer enn kun et par reps, så ville jeg definitivt ikke ligget i overskudd.
her ville jeg snakket med lege/ernæringsfysiolog/noen med enormt godt peil på trening, sykdom og kosthold, og ikke forholdt meg til ymse internettfora.

Carisma 19-03-13 00:53

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
 
Imse: dersom du er kinsulinresistent er ikke energien kroppen har lagret lett tilgjengelig. Søk på cellulær sult (tror jeg Pål kaller det)...

Forøvrig, om man har testosterondominans og mye insulin i omløp er det ikke vanskelig for kvinner å bygge muskler ala hulken. Heller tvert i mot. :(


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no