Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Himmelsk taco/blomkålmos-grateng (Bilde) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30633)

Shrinking Line 25-01-10 21:33

Himmelsk taco/blomkålmos-grateng (Bilde)
 
Denne her var himmelsk. Det hele begynte med at jeg hadde lyst på taco, men hadde og blomkål jeg måtte bruke. Så da prøvde jeg meg frem og resultatet ble utrolig godt.

Ingredienser:

1 blomkålhodet
1kg kjøttdeig
Hjemmelaget tacokrydderlanding
Cheddar ost
Smør
Fløte

Først setter jeg blomkålen til kok i fløte og smør. Så steker jeg kjøttdeig som jeg blander sammen med tacokrydderblandingen. Stekte først 500g som jeg la i bunnen av formen.

http://2.bp.blogspot.com/_PQlPyf83rM...0/P1030219.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_PQlPyf83rM...0/P1030220.jpg

Et lag med cheddar skiver

http://2.bp.blogspot.com/_PQlPyf83rM...0/P1030221.jpg

Blomkålen ble most med stavmikseren og så lagt som et lag over kjøttdeigen.

http://2.bp.blogspot.com/_PQlPyf83rM...0/P1030225.jpg

Til slutt et nytt lag med kjøttdeig før revet ost på toppen.


Når du legger osten på er opp til deg. Jeg har gass ovn med bare undervarme, så jeg legger den på med en gang. Inn i ovnen i 30min ved ca 200C.

Charlott 25-01-10 21:39

Sv: Himmelsk Taco/blomkålmos Grateng (Bilde)
 
Det så skikkelig digg ut!! :D :D

Shrinking Line 25-01-10 21:43

Sv: Himmelsk Taco/blomkålmos Grateng (Bilde)
 
Det var det og. Overraskende digg. Segler opp blant favorittene.

Furine 26-01-10 10:03

Sv: Himmelsk Taco/blomkålmos Grateng (Bilde)
 
Mmm! Det såg veldig godt ut! :)

somaya 26-01-10 13:41

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Nam dette må prøves!

drizella 26-01-10 15:23

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Hvor mye fløte/smør har bruker du å koke blomkålen i ? For du sper vel med vann i tillegg?

Imse 26-01-10 15:29

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Å, nam! Men sånn gul cheddar har jeg ikke sett i norge. Det guleste man kommer er gouda. Jeg har sett gul cheddar, men det er jo ikke cheddar, men sånn vegetabilske greier som man bruker til hamburger.. Finnes det gul cheddar i norge? Jeg vet den hvite er den opprinnelige, men den gule er jo så mye bedre:D

Dietta 26-01-10 15:32

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Jeg er sulten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

trillian78 26-01-10 18:27

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 821874)
Å, nam! Men sånn gul cheddar har jeg ikke sett i norge. Det guleste man kommer er gouda. Jeg har sett gul cheddar, men det er jo ikke cheddar, men sånn vegetabilske greier som man bruker til hamburger.. Finnes det gul cheddar i norge? Jeg vet den hvite er den opprinnelige, men den gule er jo så mye bedre:D

Ordentlig gul cheddar finnes i løsvekt på mange meny-butikker i hvertfall.

Shrinking Line 26-01-10 19:12

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Jeg koker kunne i fløte og smør, ikke noe vann. Men jeg koker med lokket på, veldig viktig. Rør litt rundt så det ikke brenner seg i bunn. Siste min uten lokk. På 1 hodet bruker jeg 2.5dl fløte. Og en del smør for å få fettet. Fløten og smøret dekker bare bunnen og litt opp, ikke all blomkålen. Jeg bruker vel 1-200g smør, kommer litt an på hvor mye blomkål.

Her nede i Østerrike er det Irsk Cheddar, som jeg får i 2 butikker. Godt er det.

Hannehk 26-01-10 22:09

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Denne hadde jeg til middag i dag. Hadde ikke cheddar og bare en kjøttdeig, men den funket med vanlig ost også :ja: Jeg er litt usikker på om jeg liker blomkålmos - må iallefall venne meg til det. Har aldri vært så begeistret for blomkål. Neste gang skal jeg lage hvit saus av fløte og smør også vende inn i stivpiskede eggehviter.....da får du nydelig grateng konsistens!

Shrinking Line 26-01-10 22:20

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Det må jeg prøve en gang. Mulig det ble for mye mos om du tok et helt hode til en kjøttdeig. Normalt lager jeg mos med bacon i, men ikke til dette. Er helt klart favoritten av grønnsaker sammen med brokkoli.

Bubbi 27-01-10 21:49

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hannehk (Innlegg 822102)
Denne hadde jeg til middag i dag. Hadde ikke cheddar og bare en kjøttdeig, men den funket med vanlig ost også :ja: Jeg er litt usikker på om jeg liker blomkålmos - må iallefall venne meg til det. Har aldri vært så begeistret for blomkål. Neste gang skal jeg lage hvit saus av fløte og smør også vende inn i stivpiskede eggehviter.....da får du nydelig grateng konsistens!


ååå, dette hørtes enda bedre ut.. Men hvor mange eggehviter bruker du?

Hannehk 28-01-10 10:09

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bubbi (Innlegg 822779)
ååå, dette hørtes enda bedre ut.. Men hvor mange eggehviter bruker du?

Nå har jeg ikke prøvd det til denne retten enda, men sausen skal bli god og luftig så kan godt bruke 3-4 eggehviter :ja: Jeg brukte denne metoden på en bacongrateng jeg lagde for noen år siden (høykarbo sådan) den ble GOD :sikle:

Life_Tone 29-01-10 20:46

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Denne MÅ testes snarest ser jeg!! Blir skikkelig sulten jeg nå..

agurken 29-01-10 21:41

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Dette spiste jeg til middag i dag, og må bare takke for super oppskrift, og si at den smakte helt nydelig!!! Jeg elsker taco (fra mitt liv med høykarbo), og dette var en fantastisk erstatning for den "vanlige" tacoen! Savnet ikke lefser/skjell et sekund, og "premien" er en mage som er superfornøyd med meg som ikke gir den karbohydrater:)
Noen som vet totalt karbeinnhold i den forresten?

Tønneklara 30-01-10 00:44

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Dette så utrolig godt ut! Snadder!

timich 30-01-10 01:21

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 821874)
Å, nam! Men sånn gul cheddar har jeg ikke sett i norge. Det guleste man kommer er gouda. Jeg har sett gul cheddar, men det er jo ikke cheddar, men sånn vegetabilske greier som man bruker til hamburger.. Finnes det gul cheddar i norge? Jeg vet den hvite er den opprinnelige, men den gule er jo så mye bedre:D

Ja, de har ordentlig gul cheddar på en del Meny-butikker eller andre matbutikker med godt utvalg. Jeg får ikke tak i det her jeg bor, så vi pleier å "hamstre" litt når vi er til byen og så fryser jeg dem ned. De smuldrer litt når de har vært i fryseren, men jeg bruker dem jo stort sett bare til varm mat/smelting uansett.

Shrinking Line 30-01-10 22:11

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av agurken (Innlegg 823773)
Noen som vet totalt karbeinnhold i den forresten?

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke vet hvor mye karbs det var i. Jeg fikk 7-8 porsjoner ut av min form og i den hadde jeg.

1kg kjøttdeig
1 blomkålhodet
2.5dl fløte
smør
cheddar
hjemmelaget taco blanding

Life_Tone 31-01-10 23:32

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Altså GUD BEDRE denne var god!!!! :eek:
Er heldig jeg da som bor i Finland, her har de tacomix uten sukker i! Fant 2 ulike!

Er glad d ble igjen en masse (vi er bare 2), så har vi middag i morgen også :D

Shrinking Line 01-02-10 00:20

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Så hyggelig at det er flere enn meg som syntes at denne er bare utrolig god.

Lillerose 03-02-10 17:28

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Hadde ikke peiling på hva jeg skulle lage til middag i dag,så da måtte jeg lete litt i forumet. Og vips så fant jeg denne oppskrifta, og var så heldig at jeg hadde ingrediensene til denne retten, og vips så står den i oven....Hadde ikke cheddar da, men Synnøves duger nok;). Jeg gleder meg til middag...:)

Shrinking Line 04-02-10 20:29

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Jeg håper at det smakte. Jeg har laget det til middag i dag og, så utrolig godt.

Chunky 05-02-10 20:35

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Nå er jeg spent. Har en heftig hvitløk/chilivariant av denne i ovnen, med 1,5 kg kyllingkjøttdeig, friske urter, sjalottløk, purre, paprika og tonnevis med cheddar. Brukte masse fløte og smør til blomkåldampingen, sammen med litt salt/pepper, HP-saus og kjøttbuljong. Tenker å servere det med salat, hjemmelaget tacosaus og rømme. Har 5 ungdommer til middag. 5-6 karber i hele retten. Tror dette blir en vinner :)

Oppdatering: Veldig god. Ingen som savnet tacoskjell eller baguette her. Og alle syntes Voss sparkling var bedre enn brus. Try it.

Kristin72 08-02-10 10:23

Sv: Himmelsk taco/blomkålmos grateng (Bilde)
 
Dette så utrolig godt ut!! må prøves :o)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no