Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49874)

Rin 14-12-11 20:02

Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Bilde her

Jeg elsker denne retten som oftest bare serveres som forrett på thai-restauranter og sikkert inneholder kjipe mengder sukker. Denne varianten er stueren - en del peanøttsmør i sausen, men den rekker til 3-4 porsjoner. (Og den får ikke kjip konsistens av å lagres i kjøleskapet et par dager, om det ikke skulle bli spist opp med en gang.) Jeg har brukt tagatesse som søtning, aner ikke hvordan det blir med andre alternativer.

Foruten noen kyllingfileter trenger du:

Til marinaden
  • 1/2 amerikansk cup kokosmelk (ca 1,2 dl)
  • 1 ts tagatesse
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts malt svart pepper
  • 1 ts curry-krydder (Jeg bruker en ‘hot’ variant)
  • 1 finhakket fedd hvitløk (Evt tilsvarende mengde hvitløkspaste)
Dette blandes godt sammen før du legger i 2-4 oppskårede kyllingfileter. Jeg lar mine marinere over natta – om det ikke går, bør de få minst to timer.


Til peanøttsausen:
  • 1 amerikansk cup kokosmelk (ca 2,4 dl)
  • 1 ss curry-krydder
  • ca 80 gram peanøttsmør (jeg bruker det økologiske fra Green Choice)
  • ca 1,7 dl kyllingkraft
  • 1 toppet ss tagatesse
  • 2 ss lime- eller sitronjuice
  • 1 ts soyasaus
  • evt salt etter smak (peanøttsmøret kan tenkes å være ganske salt)
Kok opp kokosmelk, curry-krydder, peanøttsmør, kyllingkraft og tagatesse i en kjele på medium/høy varme. La småputre i 5 minutter under konstant omrøring, til det blir glatt og tykt. Ta kjelen av plata og rør inn limejuice og soyasaus og eventuelt ekstra salt.


Samtidig tar du deg av kyllingen – fest de marinerte kyllingbitene på spidd og grill på medium-høy varme, 4-5 minutter på hver side, til det er gjennomstekt. Husk at grillspyd av tre kan trenge å ligge i vann en stund først!

Nyt kylling med varm peanøttsaus over og evt tilbehør etter smak (jeg griller gjerne grønnsaker sammen med kyllingen).

Neste gang vil jeg forresten tilsette chiliflak i peanøttsausen, siden jeg liker den best litt sterkere, men denne varianten var også veldig god. :p

Sanney 14-12-11 20:08

Sv: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
eeeeelsker satay kylling! bestiller alltid det på den kinesisk-malaysiske resturangen vi pleier å spise på i jersey. der lager de den ikke altfor søt, slik thaier gjør.. bare synd sunkost'en i byen ikke får tak i tagatesse, er utsolgt fra leverandør.. (kan jeg begynne å klage over tagatessekrise? :p)
så da bare abbonerer jeg og gjemmer til jeg får henda mine tak i herligheten :p

Rin 15-12-11 10:07

Sv: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1267262)
eeeeelsker satay kylling! bestiller alltid det på den kinesisk-malaysiske resturangen vi pleier å spise på i jersey. der lager de den ikke altfor søt, slik thaier gjør.. bare synd sunkost'en i byen ikke får tak i tagatesse, er utsolgt fra leverandør.. (kan jeg begynne å klage over tagatessekrise? :p)
så da bare abbonerer jeg og gjemmer til jeg får henda mine tak i herligheten :p

Ahh, ja - jeg synes det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige restaurantene, jeg. Første gang jeg fikk dette var det helt perfekt, følgende ganger har det alltid vært for mye sukkersmak. Superfornøyd med å kunne lage god variant hjemme! :)

Photobscura 15-12-11 10:28

Sv: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Åh, satay er så nydelig! Pleide å kjøpe det på Nudel Soup i Markveien, men ved et tidspunkt syntes jeg det smakte for søtt, ja.

shailene 15-12-11 12:41

Re: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Sausen så spennende ut! Hva av grønnsaker tror du den hadde passet til?

Rin 15-12-11 14:07

Sv: Re: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1267572)
Sausen så spennende ut! Hva av grønnsaker tror du den hadde passet til?

Tja! Jeg har spist med grillet rød paprika, og revet stekt sellerirot - tror dette burde være supert med brokkoli, evt råkostsalat, eller stekt kål, eller... mange muligheter. Men jeg synes det blir bra (og enkelt) resultat med paprika og evt annet sammen med kyllingen under grillen. :p

Imse 15-12-11 14:21

Sv: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Å, dette hørtes godt ut!!!! Må prøves!

Alynna 15-12-11 16:37

Sv: Kyllingspyd med peanøtt-satay-saus
 
Kan bare skrive under - og denne oppskriften likner veldig på noe jeg har pleid å lage, bare at jeg har revet ingefær oppi marinaden, og litt blanksurret løk, i sausen. Ellers var det så og si helt likt! Jeg kan ikke spise peanøttsmør :( pga allergi, så min løsning var å bruke cashewnøtter som minner litt. Det blir veldig godt, selv om cashew inneholder litt mer karber.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no