Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Brød... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8568)

Tidligere bruker 05-04-06 10:21

Brød...
 
Da jeg begynte på lavkarbo sist, var jeg fullstendig brødavhengig. Men jeg klarte meg heldigvis takket være Lindberg-brødet.

Men nå når jeg har begynt igjen blir jeg bare kvalm bare ved å tenke på det brødet. Tror jeg har forspist meg skikkelig på det altså...

Men heldigvis så er jeg ikke like brødavhengig som før. De siste ukene på VektKlubb kuttet jeg nesten ut alt av brød, og spiste knekkebrød og frokostblanding heller. Men dette er vel ikke helt bra på lavkarbo da?
Er det en spesiell knekkebrødtype som ikke er like ille som andre? Ryvita kanskje? Hva med brød? Er det lov med Ingers Rugbrød her? Er jo ikkenoe hvetemel i det så...

Summer 05-04-06 10:25

Sv: Brød...
 
Lindberg har jo en ok frokostblanding som du kan ha med feks Youghurt naturell på? Ellers, så er vel ryvitaknekkebrødene ok, så lenge du husker på å ha masse proteiner på. (Ca 120g ost, eller reker, eller kjøttpålegg osv).

Tidligere bruker 05-04-06 10:40

Sv: Brød...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
Lindberg har jo en ok frokostblanding som du kan ha med feks Youghurt naturell på? Ellers, så er vel ryvitaknekkebrødene ok, så lenge du husker på å ha masse proteiner på. (Ca 120g ost, eller reker, eller kjøttpålegg osv).

Der er litt av mitt problem... Liker ikke Lindberg sin frokostblanding, eller yoghurt naturell. Skjønner ikke hvordan det er mulig å spise noe så fælt :o
Men ja, masse proteiner som pålegg skal jeg klare! :)

Summer 05-04-06 11:32

Sv: Brød...
 
Du kan lage deg smoothie også?

luringen 05-04-06 12:55

Sv: Brød...
 
Fiberrik! Genialt. bruker litt sånn danske rugbrød og jeg da..nam. Ikke sikekrt Ingers er så dumt? Det er mengden som må reguleres hvis du ikke skal kjøre helt AStkins eller no da...Vi i moderaterna tåler litt brød.

Tidligere bruker 05-04-06 13:11

Sv: Brød...
 
Takk for tips!
Smoothies er jo kjempegodt da, og jeg har flere oppskrifter på lur. Men for meg er det liksom et mellommåltid eller noe alà lunch/tidlig kveldsmat. Klarer liksom ikke det til frokost :rolleyes:

Fiberrik, det er et knekkebrød ja? Skal lage handleliste iløpet av dagen, og kjøpe inn en del ting til i morgen.

jankph 05-04-06 13:56

Sv: Brød...
 
'Dansk' rugbrød er nevnt ser jeg eller tysk, 'Mestermacher' eller tilsvarende, det finnes også et hollandsk merke, kommer ikke på hva det heter, selges i gjennomsiktige plastbokser (bunnpris,Kiwi for å nevne noen), holder seg lenge selv etter at der åpnet, høyt karboinnhold 33g/100g, men bare 5g er sukkerarter, så dette er gode karber, ca. 16 karber (2,5g sukker) per skive.

Jan

Nille 09-04-06 16:30

Sv: Brød...
 
Fiberrik med solsikkefrø (gul pakke) ca. 3.7 karber pr skive er de beste syns jeg. Men Wasa Fiber Plus er også knallgodt knekkenbrød :ja:

Ellers kan jeg absolutt anbefale min versjon av nabobrødet. Nå får jeg ikke ha det for meg selv lenger.... :o

GROVT NØTTEBRØD - berbeidet fra nabobrødet

5 egg

0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)

Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.

Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.

Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....

Tidligere bruker 10-04-06 12:30

Sv: Brød...
 
Takk for flott oppskrift Nille!

Iset 10-04-06 19:35

Sv: Brød...
 
Jeg bakte knekkebrød i går, ca 1 gram karbo per skive. Kjempegode, smakte litt ala Fiberrik, egentlig. :)

Jeg lagde prinsessebrødet (uten fibrex, bare med egg, creme fraiche, bakepulver og diverse frø/kli, oppskriften står i nabobrød-tråden men om du ikke finner den så skrik ut). Da brødet var avkjølt skar jeg det i tynne skiver, la dem på en stekeplate med papir under og lot dem stå i ovnen på 100 grader i ca 4-5 timer. La dem på rist over natta og la dem i en isboks idag morges.

Kjempegode. :)

nøtta 01-05-06 13:42

Sv: Brød...
 
hvordan går det om jeg bytter ut litt av rømmen med fitline yoghurt har ikke rømme ......

snupperella 01-05-06 16:32

Sv: Brød...
 
Hei. jeg er i 7.uke på ketolyse nå men har enda ikke smakt brød eller knekkebrød. Bør jeg spise det, eller er det like greit uten???

Nille 01-05-06 20:06

Sv: Brød...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av snupperella
Hei. jeg er i 7.uke på ketolyse nå men har enda ikke smakt brød eller knekkebrød. Bør jeg spise det, eller er det like greit uten???

Du klarer deg utmerket godt uten !:D

Iset 02-05-06 02:11

Sv: Brød...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Fiberrik med solsikkefrø (gul pakke) ca. 3.7 karber pr skive er de beste syns jeg. Men Wasa Fiber Plus er også knallgodt knekkenbrød :ja:

Ellers kan jeg absolutt anbefale min versjon av nabobrødet. Nå får jeg ikke ha det for meg selv lenger.... :o

GROVT NØTTEBRØD - berbeidet fra nabobrødet

5 egg

0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)

Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.

Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.

Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....

Hvor mange karber per skive? Kan jeg sløyfe fiberhusken? :)

Nille 02-05-06 08:35

Sv: Brød...
 
Ganske mye - 5 karber pr skive ca. om skiva veier 50 gram :)

Iset 02-05-06 12:28

Sv: Brød...
 
Åh så da kan jeg like gjerne spise en skive Lindbergs brød? Er ikke det og ca 5 karber?

Men nå har jeg en full isboks med Prinsesse-knekkebrød, så det skal holde en stund. :sikle:

Kristian 02-05-06 16:23

Sv: Brød...
 
Jeg vurderer å bytte ut bokhveten med glutenmel, da skulle det bli færre karber:)
Har ikke bakt brødet enda men jeg har tenkt å gjøre det.

luringen 02-05-06 17:38

Sv: Brød...
 
synes det smaker bare egg jeg...ble kvalm...noe jeg gjør galt??

Nille 02-05-06 20:51

Sv: Brød...
 
Mitt brød smaker iallefall ikke bare egg - det smaker nøtter og frø og krydder.... vet ikke hva du gjør feil ! For lite salt/krydder ?

bikini 18-05-06 13:18

Sv: Brød...
 
Nå skal ikke jeg begyne på brød ennå, men på sikt: er dette noe som kan fryses ( i skiver) slik at man kan ta ut akkurat det man trenger?

Og . når vi er på en "brød-tråd" - hvordan er det med karboinnholdet i siktet Spelt? jeg har en venninne som grunnet blodtypedietten ike spiser hvete og ris (hun er blodtype 0, slik som meg),men hun baker både boller og baguetter med siktet spelt, og synes det er en verden av forskjell i hvordan hun føler seg. mewn np ar jo ikke hun overvektig i utgangspunktet, det var ikke derfor hun slo over...

Men HVIS jeg vil bake nore lyst er spelt tingen? og hvordan er bakeevnen til siktet spelt i forhold til hvetemel?

mvh
bikini (som savner brød, ja, men lar være for nå...:( )

Torkil 26-11-06 18:33

Sv: Brød...
 
Hei :)
En baker i Grimstad har bedt om oppskrift på det beste brød med ketolyse bakemiksen. Flere har jo kommet med oppskrifter, Men bakeren spør altså etter "den beste" oppskrift på grovbrød og på pizzabunn med ketolyse bakemiks. Her er innspill velkomne.
Det er såpass lenge siden jeg selv bakte brød og pizza, så jeg vet ikke om det er kommet frem bedre oppskrifter, diskusjonene har ihvert tilfelle vært mange. Det hadde jo vært kult å kunne kjøpe ketolysebrød og pizzabunn for de som er på Ketolysekuren, atkins EAT? lavkarbo?? mfl.
Takknemlig for innspill:

http://bestsmileys.com/eating2/2.gif


Torkil

Titti 26-11-06 18:49

Sv: Brød...
 
Jeg synes brødet til Hildeborg er nydelig :ja:
Og ketolysepizzaen med Isets sin vri, ost, hvitløk og oregano i deigen.
Begge blir best med bakemiks :sikle:

Minner meg på å bestille mer bakemiks ;)

Titti 26-11-06 18:49

Sv: Brød...
 
Tenk så kuult hvis man kunne bestil ketolysepizza på peppes da :D

stinasol 26-11-06 21:01

Sv: Brød...
 
jeg spiser 1 fiberrik(den originale) hver dag til frokost...

Photobscura 27-11-06 00:23

Sv: Brød...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 162134)
Fiberrik med solsikkefrø (gul pakke) ca. 3.7 karber pr skive er de beste syns jeg. Men Wasa Fiber Plus er også knallgodt knekkenbrød :ja:

Ellers kan jeg absolutt anbefale min versjon av nabobrødet. Nå får jeg ikke ha det for meg selv lenger.... :o

GROVT NØTTEBRØD - berbeidet fra nabobrødet

5 egg

0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)

Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.

Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.

Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....

hei nille! jeg har veldig lyst til å prøve dette brødet, for det høres utrolig bra ut, men hva kan jeg bytte ut valnøtter med? for det er jeg nemlig allergisk mot...:( mandler også...
men jeg tåler cashew og pistasje. noen forslag? kanskje man kan øke solsikkemengden? har ikke lyst til å bake et så omstendig og dyrt brød, og slumpe til med ingrediensene så det blir mislykket...!:rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no