Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Jernmangel tross kjøttinntak (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50562)

Yrla 23-01-12 17:14

Jernmangel tross kjøttinntak
 
Overraskende nok hadde jeg stor jernmangel og blodmangel på blodprøven nå selv om jeg spiser kjøtt tre ganger daglig. Men reinsdyr og kylling har kanskje svært lite, og c-vitamin er nødvendig for opptak, og det har jeg ikke fått så mye av. Dessuten hemmer te og kaffe med måltidet opptaket også. Vil nevne kalsium også. Jeg hadde altfor mye av det i blodet selv om jeg ikke tar tilskudd av det, men jeg spiser ca 100 g ost daglig og 45 ml frømos og litt nøtter inneholder også noe. Vil nevne det for at dere også kan tenke på deres eget kosthold i forhold til dette. Tror det er lurt jeg nettop har begynt å spise storfekjøtt, det inneholder jern ihvertfall.

Charlott 23-01-12 17:35

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak.
 
Storfe, innmat og grønne grønnsaker :)

Har hatt svært lav blodprosent og enda dårligere jernlager i maaange år, det har heldigvis bedret seg enormt etter at jeg la om til lavkarbo!

Opptak av alt jeg lå lavt på har igrunn bedret seg :D

Nerthus 23-01-12 18:55

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Hva slags prøver er det som er lave? Jeg har feks bra jernlagre og ferritin, men veldig lavt s-jern. Dvs at kroppen tar opp jern, men får ikke utnyttet den ordentlig (om jeg har forstått det korrekt). Jeg har tatt jerntilskudd i 2 ganger 3 mnd i fjor, men verdien faller i bunn når hver runde er avsluttet, så nå har jeg tatt en hårmineralanalyse sammen med omfattende blodprøver - som jeg vil at spesialisten på arena-klinikken skal se på. Han sa at har jeg feks lavt eller høyt kobbernivå, kan det tulle til andre ting, så nå får jeg ihvertfall et resultat jeg kan legge en langtidsplan på når det gjelder vitaminer og mineraler :)

Er enig i at om man får lave verdier på noen prøver, bør man ta utvidede prøver for og se om noen "henger" sammen :)

Yrla 23-01-12 19:48

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Blodprøve. Ferritin var lav. S-jern aner jeg ikke. Og blodets røde legemer var i fåtall. Jeg har tatt mye sink så kanhende kobber er lav, men jeg ble ikke testet for kobber, tror jeg. Skal kobber ha noe å si for jernopptaket? jeg tror jeg prøver å ta jerntilskudd , spise mer storfe og brokkoli, og huske c-vit.

Yrla 23-01-12 19:49

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
skjønner nå hvorfor jeg har snust begjærlig på leverposteier og brunoster:)

Kanutten 23-01-12 19:57

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Da jeg fødte mistet jeg mye blod, de ville gi meg blodoverføring. Men en brokkoli eller to om dagen fikset biffen!

Jeg ville ikke ta jerntabeletter heller for de gjorde meg tett i magen. :o

OBS! MÅ tas med c-vit! 1 gr brusetabelett. :ja:

Yrla 23-01-12 20:07

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1288847)
Da jeg fødte mistet jeg mye blod, de ville gi meg blodoverføring. Men en brokkoli eller to om dagen fikset biffen!

Jeg ville ikke ta jerntabeletter heller for de gjorde meg tett i magen. :o

OBS! MÅ tas med c-vit! 1 gr brusetabelett. :ja:

Men man kan ha forstoppelse pga lavt jern også står det i boka mi, men det er kanskje en annen grunn igjen, blodmangelen, nei, ikke vet jeg, men litt forstoppet er jeg. Ja, tenk, en lavkarboer uten brokkolispising:) Skulle hørt på dere her inne som maser om den bestandig fremfor å spise salat, salat og atter salat. Men jeg tar da brokkoli i salaten:)

Kanutten 23-01-12 20:13

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288853)
Men man kan ha forstoppelse pga lavt jern også står det i boka mi, men det er kanskje en annen grunn igjen, blodmangelen, nei, ikke vet jeg, men litt forstoppet er jeg. Ja, tenk, en lavkarboer uten brokkolispising:) Skulle hørt på dere her inne som maser om den bestandig fremfor å spise salat, salat og atter salat. Men jeg tar da brokkoli i salaten:)

Surr brokkoli og bacon sammen, ha over litt cf. :sikle:

Nerthus 23-01-12 21:41

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288837)
Blodprøve. Ferritin var lav. S-jern aner jeg ikke. Og blodets røde legemer var i fåtall. Jeg har tatt mye sink så kanhende kobber er lav, men jeg ble ikke testet for kobber, tror jeg. Skal kobber ha noe å si for jernopptaket? jeg tror jeg prøver å ta jerntilskudd , spise mer storfe og brokkoli, og huske c-vit.

Jeg har villet fått tatt alle relevante blodprøver relatert til "jern" for å få et bedre bilde av situasjonen jeg :) hvis du har normale jernlagre - men lite jern i blodet, vil ikke jerntilskudd hjelpe, da det kan se ut som om kroppen tar opp jern fra maten men får ikke utnyttet det. Infeksjoner og betennelser i kroppen kan gi lavt jern i blodet (har jeg lært:)). Jeg er ingen ekspert altså, dette er bare det jeg har forstått utifra min egen situasjon :)

TrillTrall 23-01-12 21:47

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288839)
skjønner nå hvorfor jeg har snust begjærlig på leverposteier og brunoster:)

Det er vel bare Litago-brunostene som er tilsatt jern nå, sånn har det vært i en del år. Mener å ha lest at det var fordi det var så mange gamle gubber som fikk for høyt jerninnhold i blodet fordi de spiste så mye brunost at Tine kuttet det ut. Og siden brunostene ikke lages i jerngryter lenger inneholder de ikke jern.

Yrla 23-01-12 21:50

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Tror det er det som er gjort fordi b12 var også målt. Den var skyhøy, som jeg kanskje nevnte istad, pga høydosering av kosttilsudd. Men infeksjoner var jeg ikke klar over spilte inn. Jeg har vært forkjøla nesten et halvt år sammenhengende, kanskje noe å si. Ville legge ut dette om jern fordi det kanskje er flere enn meg som tror de får nok fordi de spiser kjøtt, men mye jern finnes i korn, men det er få prosent som opptaes dessverre, og så inntar de kanskje ikke nok c-vitamin. Slitenheten min, ja, årsaken kom endelig frem.Takk for svar.

Kitt 23-01-12 21:50

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Med en så lav BMI at du har mistet menstruasjonen, er jeg vel ikke akkurat forundret over at blodprøvesvarene dine ikke akkurat ligge innen for normalen!
Er nok hele systemet ditt som er litt på tur her! ;)

Yrla 23-01-12 21:52

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1288945)
Med en så lav BMI at du har mistet menstruasjonen, er jeg vel ikke akkurat forundret over at blodprøvesvarene dine ikke akkurat ligge innen for normalen!
Er nok hele systemet ditt som er litt på tur her! ;)

Og jeg som trodde jeg ihvertfall ikke manglet blod/jern siden jeg ikke hadde mens:)

Kitt 23-01-12 22:34

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288949)
Og jeg som trodde jeg ihvertfall ikke manglet blod/jern siden jeg ikke hadde mens:)

Kroppen tviholder på alt den kan når den får alt for lite av det meste, vet du! ;)
Må nok fylle på med litt mer av hvert om den skal komme seg helt i balanse igjen noen gang!:)

Chamomilla 23-01-12 23:26

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Hårmineralanalyse ja.... Mener ikke å kuppe, men Nerthus - hvor har du tatt denne? Er på let etter et sted jeg kan få gjort det uten å bli helt blakk, men samtidig kunne stole på resultatet... :)

langaard 23-01-12 23:34

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Jeg har også skyhøye b12 verdier og høye kalsiumverdier??

Yrla 23-01-12 23:35

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1288979)
Kroppen tviholder på alt den kan når den får alt for lite av det meste, vet du! ;)
Må nok fylle på med litt mer av hvert om den skal komme seg helt i balanse igjen noen gang!:)

jeg tror ikke det er hovedårsaken. jeg har lenge tatt masse sink men ingen jern, c vit og kobber. jeg slutta med sink for et par uker siden og forkjølelsen som varte et halvt år forsvant

smgj 24-01-12 08:58

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Gevitajern er mildt mot magen og lettopptagelig (iallfall for meg). Jeg får mye mer jern i blodet utav en lavdosetablett enn en høydose "vanlig" jern... (Som går tvers gjennom meg.)
Får man forøvrig svart avføring av jerntabletter å bør man bytte merke - fordi da tas ikke jernet opp. Jeg spiser også bra med kjøtt uten å få opp serumnivåene av den grunn. (Har også veldig sporadisk og sparsom mens på grunn av p-pillene jeg bruker... uten at det har hjulpet nevneverdig. Det eneste som fungerer er jerntilskudd...)

Lager man mat/drikker kranvann/te i et hus med kobberrør er det lite sannsynlig at man trenger tilskudd.

Chamomilla 24-01-12 10:51

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1289094)
Får man forøvrig svart avføring av jerntabletter å bør man bytte merke - fordi da tas ikke jernet opp.

hm, jeg trodde det hadde mer med hva slags jern man fikk i seg å gjøre? Uten å være bastant altså. Minstemann hadde nesten tomme jernlagre som ettåring og ble satt på jern. Vi ga flytende neofer fra apotek. Avføring ble grønnsvart. Samme med meg siden jeg valgte å ta det selv samtidig. Han var nesten fullammet. Han ble tatt prøver av på sykehus jevnlig i månedsvis etterpå og lagrene økte jevnt og trutt.. Om de gjorde det for meg også vet jeg ikke. Jeg må ihvertfall ha vært tom for jern, regnet med det, jeg var jo helt utslitt og uten ork til engang å be de sjekke meg med det samme..

smgj 24-01-12 11:50

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1289152)
hm, jeg trodde det hadde mer med hva slags jern man fikk i seg å gjøre? Uten å være bastant altså. Minstemann hadde nesten tomme jernlagre som ettåring og ble satt på jern. Vi ga flytende neofer fra apotek. Avføring ble grønnsvart. Samme med meg siden jeg valgte å ta det selv samtidig. Han var nesten fullammet. Han ble tatt prøver av på sykehus jevnlig i månedsvis etterpå og lagrene økte jevnt og trutt.. Om de gjorde det for meg også vet jeg ikke. Jeg må ihvertfall ha vært tom for jern, regnet med det, jeg var jo helt utslitt og uten ork til engang å be de sjekke meg med det samme..

Nja... det er jo jernet som ikke tas opp som gir den usedvanlige fargen da. Noe blir sikkert tatt opp - det ble det hos meg også til tross for svart diarre ... men det er iallfall mye mer behagelig for meg å ta en liten dose som jeg ikke får diarre av, ikke får sort avføring av og som øker jernlagrene mine raskere. :)

Diarre drar også med seg andre næringsstoffer som egentlig skulle ha vært tatt opp i tarmen.

Nerthus 24-01-12 11:54

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1289007)
Hårmineralanalyse ja.... Mener ikke å kuppe, men Nerthus - hvor har du tatt denne? Er på let etter et sted jeg kan få gjort det uten å bli helt blakk, men samtidig kunne stole på resultatet... :)

Jeg har tatt den hos Arenaklinikken i Oslo. Kosta en tusenlapp. Mye synes kanskje noen, og for de fleste er ikke dette nødvendig, men jeg har holdt på et par år med ubalanser opp og ned på forskjellige verdier og med sykdom osv - så nå tenker jeg at istedet for å spise jern fordi s-jern er lavt uten vits, gjør jeg dette nå i regi av noen som faktisk kan gi meg en PLAN for å få igjen balansen :) Så får jeg se om jeg får til å gjøre mest gjennom matinntak, og litt gjennom tilskudd. Jeg tror at når kroppen kommer i balanse, vil den også kunne hjelpe mer til med infeksjoner og betennelser jeg sliter med :)

Jeg ser at selv om fastlegen min er flink og hjelpsom, har hun nok ikke den altomfattende og grundige kunnskapen om vitamin- og mineralbalansen i kroppen :) Jeg tar blodprøver hos fastlegen samtidig.

smgj 24-01-12 12:39

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1289179)
Jeg ser at selv om fastlegen min er flink og hjelpsom, har hun nok ikke den altomfattende og grundige kunnskapen om vitamin- og mineralbalansen i kroppen :) Jeg tar blodprøver hos fastlegen samtidig.

Hører rykter om at legeutdanningen ikke har satt av særlig med tid til kosthold, så det er vel ikke så rart. Hva slags utdanning/tittel har veilederen din? Og er det da fastlegen din som må rekvirere prøvene?

Nerthus 24-01-12 13:24

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1289212)
Hører rykter om at legeutdanningen ikke har satt av særlig med tid til kosthold, så det er vel ikke så rart. Hva slags utdanning/tittel har veilederen din? Og er det da fastlegen din som må rekvirere prøvene?

Hårmineralprøven vil nok bli analysert i en lab som har spesialisert seg og anbefalingene vil nok komme derfra i utgangspunktet. Samtidig:

Sitat:

Lege Rolf Luneng er utdannet lege fra UiTø i 1995. Han har i alle år som lege drevet egen privatlegepraksis, vært bedriftslege og bedriftsrådgiver innen hms og er fast spaltist i ukebladet Allers og bladet Folkevett som utgis av organisasjonen Framtiden i våre hender.

Rolf Luneng er utdannet både innen naturmedisin og ”skolemedisin”. Han har studert urteterapi, kosthold og ernæring, biopati og vitamin- og mineralterapi. Ved Arenaklinikken i Oslo praktiserer han som som spesiallege i ernæringsmedisin og ortomolekylær medisin.
Siden han har vært såpass mye i det offentlige - og siden jeg har fått så mye hjelp av han - regner jeg med det er greit og dele informasjon som ligger åpent tilgjengelig på internettet :) Sitatet er hentet herfra

Blodprøvene har jeg fått fastlegen til å rekvirere, men jeg kunne like gjerne fått Luneng til å lage en rekvisisjon og så ta prøvene hos fastlegens laboratorium. Jeg er veldig åpen overfor fastlegen om hva som skjer hos luneng og motsatt, og utveksler resultater og journalnotater fram og tilbake :)

smgj 24-01-12 14:15

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Takk, takk. Jeg misforsto deg, jeg trodde kanskje det var en alternativ praktiker og ikke en lege. :)

Nerthus 24-01-12 15:07

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1289282)
Takk, takk. Jeg misforsto deg, jeg trodde kanskje det var en alternativ praktiker og ikke en lege. :)

Han er en "blændings" - og det liker vi, for de har begge sider i hodet sitt når de vurderer en sak :) Jeg vil ta med at han heller ikke "solgte" meg noen hårmineralprøve, jeg ba om det selv - han har ikke snakket om det i det hele tatt. Det er en ren glede og komme inn til han - uff, nå ble jeg litt tårevåt gitt ... fordi jeg blir hørt og sett! SNUFS! ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no