Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Sotad laks (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55844)

TrillTrall 31-07-14 18:14

Sotad laks
 
Vi har nettopp vært i Sverige og der spiste vi noe de kalte "sotad lax" og det var kjempegodt og jeg tenkte at dette må jeg da klare å lage selv!

Tagatesse karamelliseres, gjør det ikke? I så fall kan retten lett lages lavkarbo ved bruk av det. :) Jeg lagde til to laksefileeter og blandet 2 ss råsukker, 1/4 ss chilipepper, 1/4 ss paprikapulver og 1 ts salt. Vente laksefiletene godt i dette så de ble godt dekket, stekte dem så ett minutt på hver side i varm jernpanne uten fett. Så over i et ildfast fat og inn i stekeovnen på 190 grader i 10 min (vi vil ha den gjennomstekt og varm).

Til laksen serverte jeg chilikrem (fetaost, creme fraiche, 1 hakket rød chili og 1 hakket hvitløksfedd), ovnsbakte søtpotet-staver (med salt, pepper og litt olje, 190 grader i 30 min) og selvfølgelig en enkel salat.

Det ble himmelsk!!! :sikle: Lille Gubben mener vi må ha noen her på middag for å vise hvor godt dette er! :) Det var kjempeenkelt og veldig, veldig godt!

Kanutten 01-08-14 18:27

Sv: Sotad laks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1492224)
Vi har nettopp vært i Sverige og der spiste vi noe de kalte "sotad lax" og det var kjempegodt og jeg tenkte at dette må jeg da klare å lage selv!

Tagatesse karamelliseres, gjør det ikke? I så fall kan retten lett lages lavkarbo ved bruk av det. :) Jeg lagde til to laksefileeter og blandet 2 ss råsukker, 1/4 ss chilipepper, 1/4 ss paprikapulver og 1 ts salt. Vente laksefiletene godt i dette så de ble godt dekket, stekte dem så ett minutt på hver side i varm jernpanne uten fett. Så over i et ildfast fat og inn i stekeovnen på 190 grader i 10 min (vi vil ha den gjennomstekt og varm).

Til laksen serverte jeg chilikrem (fetaost, creme fraiche, 1 hakket rød chili og 1 hakket hvitløksfedd), ovnsbakte søtpotet-staver (med salt, pepper og litt olje, 190 grader i 30 min) og selvfølgelig en enkel salat.

Det ble himmelsk!!! :sikle: Lille Gubben mener vi må ha noen her på middag for å vise hvor godt dette er! :) Det var kjempeenkelt og veldig, veldig godt!

Dette så knallgodt ut (sjekka bilder)! Skal testes!

Camomilla 11-08-14 15:02

Sv: Sotad laks
 
Dette skal jeg jammen prøve! Kanskje med sukrin gold? Vil tro det funker (skal jo i prinsippet karamelliseres det også, om jeg ikke husker feil) :)

Camomilla 13-08-14 12:03

Sv: Sotad laks
 
Da kan jeg også melde at dette smaker fantastisk! Vil tro man får bedre karamelliseringseffekt med Tagatesse, men det fikser ikke magen min, så det ble Sukrin Gold. Kan varmt anbefales! Jeg stekte mine i teflonpanne siden jeg var så usikker på hvordan Sukrinen reagerte (og jeg ikke ville ødelegge jernpannen min) - den smelter, men blir ikke sånn "karamell-aktig". Men den gir veldig god smak.

Grunnet manglende ingredienser laget jeg også en litt annerledes chilikrem; 1 boks cf, 1/2 boks philadelphia, 1 god ts sambal oelek og hvitløkspulver.

Serverte med ovnsbakte grønnaker (søtpotet og brokkoli med salt/pepper/timian og olje).

FOR et måltid. Dette burde alle prøve :)

Gracella 13-08-14 22:13

Sv: Sotad laks
 
Jeg prøvde med tagatesse - retten ble kjempegod, men det brant seg veldig godt fast i jernpanna. Skal prøve med sukrin gold en annen gang, og da tror jeg det blir teflon, ja :)

TrillTrall 18-08-14 14:10

Sv: Sotad laks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1493518)
Jeg prøvde med tagatesse - retten ble kjempegod, men det brant seg veldig godt fast i jernpanna. Skal prøve med sukrin gold en annen gang, og da tror jeg det blir teflon, ja :)

De andre søtningsstoffene funker sikkert ikke likt som sukker nei. Teflonpanne på sterk varme er vel ikke helt å anbefale, derfor jernpanne.

Butterfly83 07-01-15 13:56

Sv: Sotad laks
 
Jeg vurderer å prøve denne i dag, men ble litt usikker da jeg leste at tagatessen brant seg fast i jernpanna. Du ødela ikke panna eller? Har bare tagatesse, ikke sukrin gold eller noe annet.

Camomilla 07-01-15 16:17

Sv: Sotad laks
 
Dersom du er redd for jernpanna, kan kanskje denne droppes og heller hele retten lages i ovn? Tagatesse karamelliseres lettere enn sukker, mulig du får samme effekt uten noen som helst steking i panne :)

Butterfly83 07-01-15 16:20

Sv: Sotad laks
 
Antar det ikke er så lett å få begge sider stekt og karamellisert i ovnen? Er forsåvidt ikke så veldig redd for panna, den er gammal og godt brukt. Men er jo ikke vits å ødelegge den med vilje heller :p Har en slitt teflonpanne så kan kanskje prøve den.

TrillTrall 07-01-15 16:38

Sv: Sotad laks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83 (Innlegg 1501689)
Jeg vurderer å prøve denne i dag, men ble litt usikker da jeg leste at tagatessen brant seg fast i jernpanna. Du ødela ikke panna eller? Har bare tagatesse, ikke sukrin gold eller noe annet.

Vi har brukt brunt sukker vi. Og som du tror så tror heller ikke jeg at du får i nærheten av samme resultat ved kun ovns-steking, det er jo karamelliseringen mot den varme stekepanna som gjør susen. :)

Butterfly83 07-01-15 16:46

Sv: Sotad laks
 
Men brunt sukker er ikke veldig lavkarbo :p Men så ei lenger opp i tråden brant fast tagatessen i panna. Jeg får prøve i jernpanna kanskje, og bare se hvordan det går. Men det blir ikke før til helga :)

TrillTrall 07-01-15 17:12

Sv: Sotad laks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83 (Innlegg 1501698)
Men brunt sukker er ikke veldig lavkarbo :p Men så ei lenger opp i tråden brant fast tagatessen i panna. Jeg får prøve i jernpanna kanskje, og bare se hvordan det går. Men det blir ikke før til helga :)

Nei, det er ikke akkurat lavkarbo nei... Vi bruker jernpanna til dette, men jeg vet jo ikke hvordan tagatessen oppfører seg.

Butterfly83 07-01-15 17:16

Sv: Sotad laks
 
Det er verdt å teste ut :) Ser jo så godt ut :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no