Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Induksjonen (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Dårlig ånde? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6089)

hallaise 07-08-05 01:34

Dårlig ånde?
 
Jeg er ny i dette forumet, men har lest både den norske versjonen av dr. Atkins og lest mange innlegg her på forumet som gjest - har lært mye nyttig allerede :)
Er på 6. dag i induksjonen og lurer på følgende:
Det sies at man får dårlig ånde av å være i ketose, har ikke merket noe til det og har heller ikke fått noen kommentarer på det.Spør likevel - er det bare dårlig ånde eller kan man også få dårlig kroppslukt, altså skille ut avfallsstoffer gjennom kroppen ?

Lurer også på om denne lukten vil forsvinner etterhvert som man går over i neste fase av kostholdsopplegget, altså om ketosen forandrer seg på noe vis ???

Er lærer og har av den grunn ofte barn tett opp i ansiktet og på fanget - må vite litt om dette før skolen starter igjen i midten av august..

Håper noen kan svare;)

Nille 07-08-05 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hallaise
Det sies at man får dårlig ånde av å være i ketose, har ikke merket noe til det og har heller ikke fått noen kommentarer på det.Spør likevel - er det bare dårlig ånde eller kan man også få dårlig kroppslukt, altså skille ut avfallsstoffer gjennom kroppen ?

Lurer også på om denne lukten vil forsvinner etterhvert som man går over i neste fase av kostholdsopplegget, altså om ketosen forandrer seg på noe vis ???

Du kan få dårlig ånde av å være i ketose. Litt sånn aceton aktig, men det er ikke alle som får det. Noen merker også kroppslukt. En litt søtlig, kvalm lukt. Kroppslukten er litt mer vanlig helt i begynnelsen men pleier den som regel å gå over i løpet av et par dager. Det er noen som ikke får det heller. Så svaret er altså at du KAN få både dårlig ånde og kroppslukt. Hvor lenge det varer er individuelt. Jeg merket kroppslukten når ketysen var "ny" og det gikk over kanskje raskt. Ånden varte litt lenger.

NÅR den forvinner er altså vanskelig å si og veldig individuelt. Det ser ut til at dess mindre ketoner man skiller ut, dess mindre dårlig lukt. Etter som man øker karbo inntaket plir jo konsentrasjonen av ketoner mindre og det hjelper å drikke mye vann !!

Vet ikke om dette var godt nok svar, men det finnes dessverre ikke noen fasit fordi det virker så forskjellig på folk. Har du ikke merket noe i løpet av disse seks dagene vil du sannsynligvis ikke merke noe heller.

HER er mer info om ketose !

hallaise 07-08-05 15:48

Tusen takk..det var jo oppløftende :)
Ett spørsmål til i samme slengen: Man skal jo drikke mye væske, minst 2 liter pr dag (i hvertfall).
Jeg drikker mye farris og bon aqua - kan jeg regne med dette i mengden væske jeg drikker ?? De inneholder jo ikke sukker eller søtningsmidler, men det er jo en del kullsyre, har det noe å si ??
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Du kan få dårlig ånde av å være i ketose. Litt sånn aceton aktig, men det er ikke alle som får det. Noen merker også kroppslukt. En litt søtlig, kvalm lukt. Kroppslukten er litt mer vanlig helt i begynnelsen men pleier den som regel å gå over i løpet av et par dager. Det er noen som ikke får det heller. Så svaret er altså at du KAN få både dårlig ånde og kroppslukt. Hvor lenge det varer er individuelt. Jeg merket kroppslukten når ketysen var "ny" og det gikk over kanskje raskt. Ånden varte litt lenger.

NÅR den forvinner er altså vanskelig å si og veldig individuelt. Det ser ut til at dess mindre ketoner man skiller ut, dess mindre dårlig lukt. Etter som man øker karbo inntaket plir jo konsentrasjonen av ketoner mindre og det hjelper å drikke mye vann !!

Vet ikke om dette var godt nok svar, men det finnes dessverre ikke noen fasit fordi det virker så forskjellig på folk. Har du ikke merket noe i løpet av disse seks dagene vil du sannsynligvis ikke merke noe heller.

HER er mer info om ketose !


Nille 07-08-05 17:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hallaise
Tusen takk..det var jo oppløftende :)
Ett spørsmål til i samme slengen: Man skal jo drikke mye væske, minst 2 liter pr dag (i hvertfall).
Jeg drikker mye farris og bon aqua - kan jeg regne med dette i mengden væske jeg drikker ?? De inneholder jo ikke sukker eller søtningsmidler, men det er jo en del kullsyre, har det noe å si ??

Atkins sier at kun vann (med evt. naturlig smakstilsening som sitron eller lime etc) teller med i den anbefalte væskemengden på 2.5 liter pr dag. Farris og Bon Aqua inneholder salter, mineraler og kullsyre og skal egentlig ikke regnes med nei. De er helt OK å drikke altså. Jeg vet mange som regner det med i de 2.5 literne og det funker for dem....men helt etter boka er det altså ikke :snill:

lilletrine 02-04-07 00:37

Sv: Dårlig ånde ???!!
 
ah...da er jeg i ketose? Eller kanskje jeg bare spiser for mye krydder.
Testa urinen og pinnen ble mørk, MEN det var om morgenen.
Samboeren min sier jeg lukter rart og vondt for tiden.
Jeg merker det faktisk selv når jeg puster i hendene...MEN jeg spiser jo vanvittig mye sterke kryddere da...

Tuppen 14-04-07 09:55

Sv: Dårlig ånde ???!!
 
høres sånn ut ja :o

Trolljenta 13-08-07 23:21

Sv: Dårlig ånde ???!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 106863)
Du kan få dårlig ånde av å være i ketose. Litt sånn aceton aktig, men det er ikke alle som får det. Noen merker også kroppslukt. En litt søtlig, kvalm lukt. Kroppslukten er litt mer vanlig helt i begynnelsen men pleier den som regel å gå over i løpet av et par dager. Det er noen som ikke får det heller. Så svaret er altså at du KAN få både dårlig ånde og kroppslukt. Hvor lenge det varer er individuelt. Jeg merket kroppslukten når ketysen var "ny" og det gikk over kanskje raskt. Ånden varte litt lenger.

NÅR den forvinner er altså vanskelig å si og veldig individuelt. Det ser ut til at dess mindre ketoner man skiller ut, dess mindre dårlig lukt. Etter som man øker karbo inntaket plir jo konsentrasjonen av ketoner mindre og det hjelper å drikke mye vann !!

Vet ikke om dette var godt nok svar, men det finnes dessverre ikke noen fasit fordi det virker så forskjellig på folk. Har du ikke merket noe i løpet av disse seks dagene vil du sannsynligvis ikke merke noe heller.

HER er mer info om ketose !


Hvordan hjelper mengden vann på konsentrasjonen av ketoner i ånden? Skjønner at det hjelper på konsentrasjonen av ketoner i urinen...
Leser at mer vann skal hjelpe mot ketoseånde, så prøver å forstå hvordan det henger sammen


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no