Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Grønnsaker i rømmesaus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=132)

Iset 28-01-04 22:21

Grønnsaker i rømmesaus
 
Stek paprika-strimler, løk i skiver, hakket hvitløk, og sopp i en panne. Bruk gjerne andre grønnsaker i tillegg eller istedetfor disse.
Ha på en boks rømme og bland det godt. Rør inn salt, pepper og andre krydder du liker. Bbruk evt et par ts kraft eller sjy. la det småkoke litt og server det til kjøtt eller fisk.
Jeg brukte kyllingkraft, hadde dette nettopp. smakte kjempegodt.

Skorpia 29-01-04 17:30

Karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Stek paprika-strimler, løk i skiver, hakket hvitløk, og sopp i en panne. Bruk gjerne andre grønnsaker i tillegg eller istedetfor disse.
Ha på en boks rømme og bland det godt. Rør inn salt, pepper og andre krydder du liker. Bbruk evt et par ts kraft eller sjy. la det småkoke litt og server det til kjøtt eller fisk.
Jeg brukte kyllingkraft, hadde dette nettopp. smakte kjempegodt.

Husk at 100 gram løk inneholder 9.9 gram karbo. Hvor mye hvitløk?
1 fedd??? 100 gram hvitløk inneholder isåfall over 30 gram karbo,men det er usannsynlig at du vil bruke så mye:-)
Derfor burde du ha sagt hvor mye løk og eller hvitløk fert er snakk om.

Iset 29-01-04 17:46

oj... åja men jeg bruker ikke mål, jeg bare har oppi det jeg vil.... men la oss si en løk, 2 paprika, 1 boks sopp og 1 fedd hvitløk da. er det for mye?

Ingo 06-12-04 14:53

Gram Karbo....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
oj... åja men jeg bruker ikke mål, jeg bare har oppi det jeg vil.... men la oss si en løk, 2 paprika, 1 boks sopp og 1 fedd hvitløk da. er det for mye?


Nja, njo...
Løk (Jeg målto opp to store sjalott, siden de har minst karbo) - ca. 5g.
Hvitløk (en mellomting av normalt og det største feddet) - ca.1.3g.
Paprika (en middels paprika er 150g, grønn har minst karbo) - ca.9.9g.
Sopp (en liten (113g) boks chamignon - avrent...) - ca.0.4g.

Grande totale: -ca.16.6g.

Det blir nok litt vel mye da.... :(
Litt mindre paprika, så går det bedre, men hvitløken i seg selv er ikke krise da...

Lang tid siden denne tråden, men jeg leste den nå så... ;)

Iset 06-12-04 15:27

Tja oppskriften burde kanskje ligge på vedvarende da.... Har aldri telt på den måten jeg, spiser endel grønnsaker uten å telle. :)
Tenker litt mer på vitaminene jeg da, rød paprika inneholder mer vitaminer enn grønn. Men hver sin måte. :p

Ingo 06-12-04 15:37

Jeg teller aldri sånn heller, men på oppfordring... ;)

Jeg lager maten sånn ca. Hadde ikke kjøkkenvekt før forrige uke engang, men er blitt litt flinkere da. Det viktigste er vel at man ikke bommer fullstendig, men det er ikke SÅ vanskelig å holde seg sånn nogenlunde innefor, og ikke minst trives (og føler at kroppen også gjør det) med seg selv!

Men du sier det viktigste "hver sin måte"! Jeg og madamen spiste ganske mye mere karbohydrater enn anbefalt før vi brgynnte her inne, men det gikk da ok det også, selv om det gikk bedre med de rådene vi får her inne.

Ellers må jeg si kjempejobb med oppskrifter da Iset!
Jeg har kopiert mange oppskrifter i dag jeg skal prøve! Ble skikkelig inspirert av deg!

Takker :)

Iset 06-12-04 23:58

Så bra. :klem:
Jeg prøver stadig ut nye oppskrifter og leter meg frem til MINE "kombinasjoner". Jeg elsker å lage mat. Kommer med mange flere etterhvert.

Nå legger jeg ut oppskriften på en kjempegod hollandaisesaus jeg laget idag! :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no