Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51780)

Kortisol 16-04-12 12:00

Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Heisann,

Er det noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege?

Har sjekket både hos Volvat, Aleris og Furst, og her trenger jeg rekvisisjon fra fastlege.

Noen andre?

På forhånd takk!

gamlebyen 16-04-12 12:09

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Legevakta kanskje?

Kitt 16-04-12 14:09

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Du trenger en henvisning eller rekvisisjon for å få tatt blodprøver overalt!
Alle blodprøvene koster penger å analysere og noen er veldig dyre faktisk! Man får ikke tatt blodprøver i hytt og pine også fordi de ønsker at man skal gjennomgå svarene sammen med noen som kan forklare osv dersom man får svar som kanskje ikke er så hyggelige!

Kitt 16-04-12 14:12

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1332333)
Legevakta kanskje?

I hvert fall ikke der! Jeg fikk ikke tatt en streptokokk-test en gang uten at hun"måtte vekke legen"!
Jeg prøvde å si at hun kunne vekke legen dersom den var positiv og jeg trengte antibiotika(streptokokker gir meg betennelse i hjerne og ryggmarg, noe hun hadde i journalen min) og at jeg var sykepleier og ikke ville spurt om det ikke var svært viktig.
Hun gikk med på det til slutt. Heldigvis var prøven negativ, men det var jemmen meg dama også!:p

Kula 16-04-12 19:37

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kortisol (Innlegg 1332330)
Heisann,

Er det noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege?

Har sjekket både hos Volvat, Aleris og Furst, og her trenger jeg rekvisisjon fra fastlege.

Noen andre?

På forhånd takk!



På Volvat kan du få tatt akkurat de blodprøvene du ber om. Bestill en time hos en spesialist i allmennmedisin på Volvat, og ta med en liste over det du ønsker prøvetatt. Enkelt og greit.

Du må selvfølgelig betale for det.


-

Ebola 22-04-12 01:15

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Jeg tar blodprøve hos fastlegen og får det hver gang jeg spør og det koster meg 180 kroner.
I forrige måned ble det tatt to ganger og begge ganger var det meg som spurt.

smgj 22-04-12 10:46

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Man trenger en legetime for å få en rekvisisjon på hvilke prøver som skal tas. Etter egen erfaring så er iallfall de fastlegene jeg har brukt mer "påholdne" enn private. Til gjengjeld er privatlegetimene dyre.
Så tar man med rekvisisjonen til et legekontor (da betaler man en egenandel for prøvene) eller til et sykehuslaboratorium. Der har jeg ikke betalt egenandel.
Når prøvene så er analyserte sendes de til rekvirerende lege - og så må du ta kontakt med legen for å få utskrift. (Ny time.) Det siste trinnet hopper jeg over ved å få legen til å skrive på rekvisisjonen: "kopi skal sendes pasienten".

Årsaken til at dette er så rigid er vel at legene skal ha ansvaret for pasienten... og for tolkingen av prøvesvar. I f.eks flere stater i USA kan pasienten selv rekvirere prøver, men da må han betale skjorta fordi det vanligvis ikke dekkes av helseforsikringen når det ikke går gjennom lege.

Noen få prøver kan man ta på eget initiativ; jeg kjenner til spyttprøver for kortisolproduksjon (scanlab) og omega3/6-balanse (oil4life) samt d3 (grassroothealth intitiative - USA-basert). De blodbaserte kommer da med nål og papir som prøven skal dryppes på før den sendes inn.

Kortisol 04-08-12 12:18

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Er det noen som vet om jeg får tatt blodprøver på legevakten eller akutten her i Oslo inkludert kortisol i spytt/urin?

Og er det sannsynlig at jeg får en resept på T3? Jeg har fått indikert at jeg skal få dette hos min fastlege om jeg ikke hadde noe bedring på mine symptomer siden forrige time, men problemet er at legen min ikke er tilbake før i slutten av måneden og jeg føler at jeg trenger hjelp NÅ. :)

Kitt 05-08-12 12:00

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kortisol (Innlegg 1371336)
Er det noen som vet om jeg får tatt blodprøver på legevakten eller akutten her i Oslo inkludert kortisol i spytt/urin?

Og er det sannsynlig at jeg får en resept på T3? Jeg har fått indikert at jeg skal få dette hos min fastlege om jeg ikke hadde noe bedring på mine symptomer siden forrige time, men problemet er at legen min ikke er tilbake før i slutten av måneden og jeg føler at jeg trenger hjelp NÅ. :)

Legevakt/akutt skal ikke leke fastlege!!!
Din lege har en vikar, du må bruke h*n og ikke legevakten til slike ting de likevel ikke kan gjøre noe med uten hele anamnesen din!

Lykke til!:)

MIKAELO 25-10-16 13:51

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?
 
Ja...på www.werlabs.no kan man få tatt mange olike blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege. Jag tok en test i forrige år och fick svar på varför jag varit så trött. Det var så bra att jag nu jobbar för företaget :-)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no