Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vaniljefudge (myke karameller) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38232)

cillesnuppa 16-11-10 06:48

Vaniljefudge (myke karameller)
 
Les hele innlegget her: http://fristendelavkarbo.wordpress.c.../vaniljefudge/

2 dl fløte
100 gram smør
4 ss sukrinmelis
1 ts vaniljepulver (eller mer for sterkere vaniljesmak)
Kok opp blandingen, og la den småkoke i 45-60 minutter. Kok den gjerne i teflonkjele, da trenger du bare å røre en gang i blant. Ta litt masse på en skje for å se om den er ferdig. Hvis massen stivner raskt i kantene, er den klar. Kle en liten brødform med plastfolie, og hell massen over. La den stivne i kjøleskapet.
Rut opp fudgen i passe store biter. Oppbevares i plast i kjøleskapet.

Iset 16-11-10 08:09

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Åååh! Julesnop!

babydoll 16-11-10 10:19

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
hmmm! lurer på om jeg skal lage slike med kakao i til jul! :O

going down 16-11-10 10:20

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Jeg elsker karameller, så dette var en super oppskrift for meg!

Ferskenbeinet 16-11-10 10:35

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Abbonerer på denne!

Gerd 16-11-10 10:35

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 967641)
Abbonerer på denne!

Me to :sikle:

:D

aatinka 16-11-10 11:02

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Høres digg ut! Hva er vaniljepulver?

Lullen 16-11-10 11:30

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Mmm, det hørtes digg ut :sikle:

cillesnuppa 16-11-10 11:39

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Vaniljepulver er rett og slett finmalt vanilje. Helt naturlig, ekte produkt :) Det er ganske dyrt, men jeg bestilte fra www.gojiking.com - tror det ble 160 kroner for 125 gram, inkludert frakt. På helsekosten her jeg bor, koster det 199 for 57 gram. Det er vel verdt pengene! Tror de har mindre poser også!

Det er nok godt med sjokolade i disse også :) Jeg prøvde det først, men har strevd litt med å få til oppskriften. Er forresten bilde på linken.

lifejack 16-11-10 11:45

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av babydoll (Innlegg 967634)
hmmm! lurer på om jeg skal lage slike med kakao i til jul! :O

Tenkte akkurat det samme da jeg leste oppskriften (inkludert "hm"). Nesten litt skummelt:o
Nå er vaniljefudge fantastisk godt, da, så tror jeg skal eksperimentere meg frem til en melkefri versjon av både vanilje- og sjokoladefudge. Nam:D

marjusen 16-11-10 11:54

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Hvor mange ruter får du av denne oppskriften? Eller hvor mange porsjoner? Ser det blir ca 8 KH i hele oppskriften. Så da er jo dette perfekt godis for ketolysere om man får over 8 porsjoner;) Eller er dette slik man smeller innpå hele oppskriften når man først begynner? hehe

Marius

Echo 16-11-10 13:10

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Jeg fikk det ikke helt til:)

Litt av fettet ble liksom flytende rundt og det ble ikke så veldig delikat når det stivnet. Smakte egentlig vanilje smør, men fargen ble bra.:D:Lurer på om jeg skulle ha kokt det enda lenger, ble litt usikker når den plutselig skilte seg når det hadde gått 45-50 min.

cillesnuppa 16-11-10 18:58

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Echo, jeg vet jammen ikke. Jeg har jo forsøkt noen ganger, men har ikke opplevd at den har skilt seg. Jeg har pisket den hardt noen ganger underveis. Trikset er å la den stå helt til den stivner raskt hvis du tar litt på ei skje. Håper du finner ut av det!

Jeg har skåret opp litt etter litt, men man kan lett lage 20-30 biter. Ungene elsker denne, men mannen min syntes den ble for søt. Smak dere fram :)

marjusen 16-11-10 19:26

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
20-30 biter ja, det fårn si. Najs. Kan regne ca 1 karb for 4 klumper da. Nam Nam

Gerd 16-11-10 19:51

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
jeg lagde en liten porsjon av en fløteskvett jeg hadde igjen. Ca 1 dl fløte, 50g smør, 3/4 ts vaniljepulver og 2 ss sukrinmelis.

Kokte i over 1 time.....
Og fikk 20 knekkformer av denne porsjonen.....

Og fyttikatta-og dævedøtte så nydelig :sikle:

Skal prøve å lage sjokoladekarameller og med lakrissmak også tenker jeg ;)

Echo 16-11-10 20:12

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Men, skilte den seg ikke i det hele tatt, noen gang? Jeg prøvde å varme den opp igjen, men det gikk ikke i hvertfall. Det ble rennende smør og brunt grums. Ser nesten ut til at jeg har kokt den for lenge:confused:

Gerd 16-11-10 20:21

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Skilte seg ikke hos meg.
Jeg kokte den i godt over 1 time (1 tme og 15 min. tenker jeg) Men bare småkokte.. Ikke hard koking.

Fofa 16-11-10 20:35

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Denne MÅ testes!! Kan tenke meg (hvis jeg får den til..)at dette kommer til å bli mitt julegodteri i år:)

Men, jeg må bare spørre...tåler plastfolie kokende varme?? Har aldri brukt det før..

helene:) 16-11-10 20:58

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Kan man bruke vanilje essens i steden, eller funker ikke det?:o

Gerd 16-11-10 21:03

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 967973)
Denne MÅ testes!! Kan tenke meg (hvis jeg får den til..)at dette kommer til å bli mitt julegodteri i år:)

Men, jeg må bare spørre...tåler plastfolie kokende varme?? Har aldri brukt det før..

Det går fint, tror jeg. Men du kan jo alltids avkjøle litt i kjelen først, eller bruke matpapir/bakepair :)

Gerd 16-11-10 21:04

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av helene:) (Innlegg 967995)
Kan man bruke vanilje essens i steden, eller funker ikke det?:o

Det går sikkert bra. Du må prøve deg frem vedr. smaken da :ja:

LouLou 16-11-10 21:22

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Gurimalla,Den skal garantert lages til jul:D

LouLou 16-11-10 21:28

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av cillesnuppa (Innlegg 967699)
Vaniljepulver er rett og slett finmalt vanilje. Helt naturlig, ekte produkt :) Det er ganske dyrt, men jeg bestilte fra www.gojiking.com - tror det ble 160 kroner for 125 gram, inkludert frakt. På helsekosten her jeg bor, koster det 199 for 57 gram. Det er vel verdt pengene! Tror de har mindre poser også!

Det er nok godt med sjokolade i disse også :) Jeg prøvde det først, men har strevd litt med å få til oppskriften. Er forresten bilde på linken.

Jeg klarte ikke å finne vaniljepulver jeg:(

LouLou 16-11-10 21:29

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Og hvor får man kjøpt sukrinmelis? Hva er det egentlig og hvor mange karber per 100g.?;)

sigboh 16-11-10 21:43

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LouLou (Innlegg 968026)
Og hvor får man kjøpt sukrinmelis? Hva er det egentlig og hvor mange karber per 100g.?;)

Sukrinmelis får du kjøpt på Helsekosten.
Sukrin er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp.
Det er 0 karbo i det :) (står 100g karbo, men alle disse er sukkeralkoholer)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no