Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Pavlova-utfordring! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54778)

r.o 04-08-13 00:25

Pavlova-utfordring!
 
Min marengs blir alltid veldig stiv uansett hvilken blanding av sukrin, sukrin+, stevia, splenda eller tagatose jeg velger. Det er like sikkert at innen noen minutter i ovnen flater den helt ut, uansett hvilken temperatur og varmluft/ikke varmluft jeg velger. Har prøvd de fleste oppskriftene i forumet, også Marianns og Nannahs. Elsker Pavlova men etter ca 30-40 mislykkede forsøk, må jeg snart gi up. Er det noen som har opplevd lignende og vet hva/hvorfor dette skjer?
Er ellers ikke hjelpeløs på kjøkkenet og har bakt og kokelert lavkarbogreier i tre år nå. Stort sett med gode resultater. Men ikke Pavlova.
Kan du hjelpe meg?

r.o 06-08-13 18:51

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Hei på nytt!
Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med Pavlova? Noen må jo ha en eller annen erfaring i denne retningen?


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1453079)
Min marengs blir alltid veldig stiv uansett hvilken blanding av sukrin, sukrin+, stevia, splenda eller tagatose jeg velger. Det er like sikkert at innen noen minutter i ovnen flater den helt ut, uansett hvilken temperatur og varmluft/ikke varmluft jeg velger. Har prøvd de fleste oppskriftene i forumet, også Marianns og Nannahs. Elsker Pavlova men etter ca 30-40 mislykkede forsøk, må jeg snart gi up. Er det noen som har opplevd lignende og vet hva/hvorfor dette skjer?
Er ellers ikke hjelpeløs på kjøkkenet og har bakt og kokelert lavkarbogreier i tre år nå. Stort sett med gode resultater. Men ikke Pavlova.
Kan du hjelpe meg?


Chamomilla 06-08-13 21:59

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Jeg fikser ikke lavkarbopavlova jeg heller om det kan være en trøst. :( Har ikke prøvd så mange ganger da, men de jeg har forsøkt har endt opp myke og flate og ikke egnet til noe.

Lillemy71 07-08-13 09:40

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Har prøvd meg på marengs mange ganger, det blir bare sånne myke skumtopper. vet det er folk her inne som får det til, så noen gode råd må vel en eller annen ha?

elien 07-08-13 11:03

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Du kan prøve denne

http://mariann08matbloggen.blogspot....-lavkarbo.html

r.o 15-08-13 23:41

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Har prøvd denne mange ganger i forskjellige temperaturer også. Med og uten varmluft og resultatet har vært like flat. Hver gang.
Kan grunnen være ovnen min? Har prøvd både med varmluft og uten. Brukt temperaturene i "alle graderingene" mellom 100 og 160.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1453549)


Tarato 16-08-13 16:28

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Jeg har samme erfaring som deg, og har også prøvd Marianns oppskrift. Enig i at den ble god på smak men hva hjelper det når den ikke er å spise ellers. Jeg har pr def gitt opp pavlova, og lager heller vanlig med mye mindre sukker - og spiser bare litt selv.

r.o 20-08-13 16:29

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Tror nesten ikke mine øyne: min datter kom på besøk og lagde Pavlova av eggehvite, sukrin og litt sukrin+. Ingenting annet og den ble helt PERFEKT! Ingen salt, eddik, jbk eller noe annet. Stekte i 175 gr til den var sprø. Skal prøve innen noen dager selv....


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1454808)
Jeg har samme erfaring som deg, og har også prøvd Marianns oppskrift. Enig i at den ble god på smak men hva hjelper det når den ikke er å spise ellers. Jeg har pr def gitt opp pavlova, og lager heller vanlig med mye mindre sukker - og spiser bare litt selv.


Tarato 20-08-13 21:13

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1455332)
Tror nesten ikke mine øyne: min datter kom på besøk og lagde Pavlova av eggehvite, sukrin og litt sukrin+. Ingenting annet og den ble helt PERFEKT! Ingen salt, eddik, jbk eller noe annet. Stekte i 175 gr til den var sprø. Skal prøve innen noen dager selv....

Er det mulig?? Hva slags oppskrift brukte hun? Del gjerne!!

r.o 21-08-13 17:55

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga:)


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1455364)
Er det mulig?? Hva slags oppskrift brukte hun? Del gjerne!!


Tarato 21-08-13 20:50

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1455494)
Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga:)

Åh...da må jeg prøve! Og jeg som har vært nødt til å skjerpe meg om ta tak i kostholdet igjen. Alt som smaker godt må jeg bare holde meg unna, da det gir meg et sug etter mer! Kanskje jeg kan lage en liten porsjon?

r.o 02-09-13 11:38

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Min ble flat igjen!
Ufattelig. Samme temperatur på eggene, samme ovnen og samme Kenwood. Bør vel gi opp.... kan noen i Drammensområdet bake marengsbunn til meg? smiler:)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1455494)
Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga:)


elien 02-09-13 12:16

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1456865)
Min ble flat igjen!
Ufattelig. Samme temperatur på eggene, samme ovnen og samme Kenwood. Bør vel gi opp.... kan noen i Drammensområdet bake marengsbunn til meg? smiler:)

Bruker du plast bolle eller metall bolle til å vispe i?

Tror jeg har hørt en plass det er best å bruke metall, for den blir renest.
Ligger fort noe fett rester i plastboller. Kenwood fås vel med begge typer?

Bare en tanke som slo meg

smgj 02-09-13 12:37

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Helst metallbolle (men plast funker også) - uansett materiale så må den alltid være nyvasket, gjerne skylt med bittelitt edikk- eller sitronvann før tørk og bruk ... og aller viktigst - jo ferskere egg, jo fastere marengs. Så om du kjenner noen med hobbyhøner, eller et sted du kan kjøpe dagsferske så er de lettere å få stive enn "gamle" egg.

Lillemy71 03-09-13 08:55

Sv: Pavlova-utfordring!
 
Hvor ofte er *hobbyhøner* i bruk da :w00t: :lol: :geip:

(Forstod hva du mente, men fikk med en gang litt stygge tanker. Jadda, jadda jeg er kjent for å tenke koffert :D )

Jeg har prøvd alle triksa i boka når det gjelder marengs, rene redskap, ferske egg, eddik/sitron, bittelitt salt osv osv, får bare ikke til lavkarbovarianten, men har ingen problem med å lage høykarbovarianten. Jeg får bare til en seig, skumaktig dott av en marengs, den blir ikke fast i det hele tatt. Har i grunn gitt opp og baker helle muffins :o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no