Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Mer og mindre næringsrike grønnsaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28975)

Rin 23-10-09 13:02

Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Hei!

Jeg er ganske sikker på at jeg overhodet ikke får i meg nok grønnsaker. Jeg ønsker at minst 15, gjerne inntil 20, karber skal komme fra grønnsak-inntak - "problemet" er at jeg er temmelig småspist, og rett og slett har en preferanse for de "lysegrønne" grønnsakene; i kjøleskapet mitt er det som regel kinakål, agurk, squash, spinat, noe sopp, en grønn paprika her og der. (Samt hvitløk & chili som krydder!) - Løk og tomat er jeg ikke så veldig glad i :rolleyes:

Så jeg har stusset litt over hvordan jeg skal få økt næringsinntaket uten å måtte spise ca dobbelte mengder av det jeg gjør - og så fikk jeg plutselig en sånn aha-opplevelse, det er jo en del av det "faste invetaret" mitt som kan byttes ut med litt mer fargerike, og mer karbohydratrike, versjoner av seg selv. Jeg kan for eksempel gå for grønnkål eller savoykål istedet for kinakål, gul istedet for grønn paprika. En reddik her og der? Eller blir det "juks" å løse det på den måten? :o

Mulig det er en tullete ting å spørre om, men greit å høre fra de erfarne :D

Imse 23-10-09 14:00

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Prøv med litt rød paprika, hjertesalat kan erstatte kinakål og skal være mere næringsrik, det er et vell av fargerike grønnsaker, ta deg en tur på en stor dagligvare og se hva de har!
Jeg merker stor forskjell på formen etter at jeg la om fra Skaldeman og maks 12g karber om dagen til Fedon Lindberg, jeg er mere opplagt og nå spiser jeg utrolig mye mere grønnsaker... Jeg hadde også hang til å holde meg til de grønne...

Rin 23-10-09 16:17

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Takk for svar :) Jeg ruslet ned til tyrkersjappa og plukket opp... en gul paprika :D Må jo få spist opp det jeg har i kjøleskapet allerede før jeg bytter ut. La merke til at det de hadde av hjertesalat var plastpakket og var brunt i kantene, lite apetittlig - det er stort sett erfaringen med alt som ligger i sånne plastbokser - kanskje Meny har noen som ser mer attraktive ut :cool:

Ellers... reddiker og feks fennikel vokser vel under jorda og er dermed ikke optimale valg? Aubergine har jeg aldri engang smakt, er den ok? (Den er i alle fall LILLA!)

Er det forskjell på gul og grønn squash bortsett fra fargen?

Jeg kjøper som regel frisk spinat fordi jeg har en forestilling om at den er sunnest, men det bør vel ikke være så mye næring tapt i den frosne? Kanskje verre med den hermetiske?

Bare mumling og undring fra meg!

Selleri er et eksempel på en vanskelig grønnsak fordi den bare selges i store bunter, og jeg blir så lei meg av alt jeg ikke rekker å spise opp før det går hen og dør :o Og så innmari stolt når jeg klarer å tømme spinatposen / spise opp squashen / bruke opp hvitløken før noe må kastes...

Alkazelters 23-10-09 21:52

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Reddik vokser under jorda, men den er unntaket innen rotgrønnsaker og inneholder bare cirka 2 gram karbohydrat pr 100 gram! I tillegg er den en meget smakfull grønnsak som gjør seg godt i veldig mange retter. Prøv for eksempel å lage stappe av blomkål og reddik!

Rin 23-10-09 22:33

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Ah, så flott :)

Stemmer det at fennikel er blant salatgrønnsakene som er akseptable ifølge Atkins? Bare i tvil siden karb-innholdet er litt høyt, og jeg ANER ikke hvordan den grønnsaken vokser, over eller under bakken eller i verdensrommet eller hva :D Litt høyt karb-innhold er jo akkurat det jeg er ute etter(!), så om den ikke er like slem som en potet, så...

da blir det reddik og fennikel og en blomkål å lage suppe av i morgen :heia:

Alkazelters 24-10-09 10:40

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Fennikel skal inneholde cirka 5 gram karobhydrat pr hundre gram, så det er jo bare å veie og ha kontroll. Fennikel er dessuten en utrolig fin smaksetter i gryteretter, som grønnsaktilbehør etc. I det hele tatt veldig smakfull og anvendelig. Her er en liten link til en artikkel i "Mat og helse" om Fenikkel.
http://www.matoghelse.no/bolig-og-ha...tteplante.aspx

Rin 24-10-09 16:31

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Hurra. :) Da ble kjøleskapet mitt med ett langt mer fargerikt - og forhåpentligvis litt lettere for meg å sørge for at karbene kommer fra grønnsaker i høyere grad enn nøtter og meieriprodukter. :p

Lillevoff 24-10-09 19:07

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker
 
Skjær aubergine'n i skiver, pensle med olje og krydre. Stek. Nam!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no