Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lunsj (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=117)
-   -   Blomkålsuppe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22461)

trillian78 29-11-08 21:30

Blomkålsuppe
 
Denne blomkålsuppen er supergod, og veldig enkel å lage. Den slår posesuppe langt ned i støvlene. Vanligvis jevnes suppe med hvetemel. Denne suppen jevnes isteden med blomkål. Det betyr at suppa er sunnere, og at du får masse blomkålsmak. Jeg bruker ikke mål når jeg lager den, så mengden på ingrediensene er sånn cirka...

Ingredienser:
1 blomkålhode
Vann
Fløte
kyllingbuljongterning
1-2 fedd hvitløk
litt finhakket løk
Smør
Hakket vårløk
Salt
Pepper

Sånn gjør du det:
1. Stek hakket løk og hvitløk i smøret til løken er blank (ikke brunet).
2. Kutt opp blomkålen i buketter, ha blomkålen i kjelen sammen med den stekte løken & hvitløken. Fyll opp med vann til vannet dekker blomkålen. Hiv oppi buljongterningen.
3. Kok opp og la koke til blomkålen er ordentlig mør.
4. Hel den kokte blomkålen og kraften over i en blender, og kjør den til en jevn suppe (tilsett mer vann dersom suppa blir for tykk). Du må kanskje gjøre det i to omganger. Hvis du fyller blenderen for full får du blomkålsuppe utover hele kjøkkenbenken...
5. Hell suppen tilbake i kjelen. Ha hakket vårløk i suppen. Kok opp.
6. Tilsett fløte og smak til med salt og pepper.

Hvis jeg skal ha noe veldig lett spiser jeg en porsjon blomkålsuppe som den er, hvis jeg skal ha noe mer mettende hiver jeg noe mer oppi suppa, f.eks skinke, kylling, kokte blomkålbuketter, kokte brokkolibuketter, kokte egg eller laks.

Blomkål og spinatsuppe:
Følg samme oppskrift som over. Ha i en halv pakke frossen tint spinat i suppa etter at blomkål og kraft har vært i blenderen. Kutt evt. ut vårløken.

Blomkål og brokkolisuppe:
Samme som oppskriften over men kok noen brokkolibuketter sammen med blomkålen. Brokkolibukettene skal også i blenderen. Jeg synes det er passe med 1/3 brokkoli og 2/3 blomkål. Suppen får en fin lysegrønn farge.

:sikle:
God apetitt!

Bjørg 06-01-09 14:40

Sv: Blomkålsuppe
 
Nam nam.
Disse har jeg nå kopiert og skal prøve en av dem denne uka!
Takk!:D

Nannah 08-07-09 14:55

Sv: Blomkålsuppe
 
Nydelig m bacon i blomkålsuppe da :love:
Samt å tilsette litt muskat...

~Rosa Skydått~ 26-05-10 13:45

Sv: Blomkålsuppe
 
når skal man tilsette fløte? :rolleyes:

Gerd 26-05-10 14:09

Sv: Blomkålsuppe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ~Rosa Skydått~ (Innlegg 882133)
når skal man tilsette fløte? :rolleyes:

Står her:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 584943)

Sånn gjør du det:
1. Stek hakket løk og hvitløk i smøret til løken er blank (ikke brunet).
2. Kutt opp blomkålen i buketter, ha blomkålen i kjelen sammen med den stekte løken & hvitløken. Fyll opp med vann til vannet dekker blomkålen. Hiv oppi buljongterningen.
3. Kok opp og la koke til blomkålen er ordentlig mør.
4. Hel den kokte blomkålen og kraften over i en blender, og kjør den til en jevn suppe (tilsett mer vann dersom suppa blir for tykk). Du må kanskje gjøre det i to omganger. Hvis du fyller blenderen for full får du blomkålsuppe utover hele kjøkkenbenken...
5. Hell suppen tilbake i kjelen. Ha hakket vårløk i suppen. Kok opp.
6. Tilsett fløte og smak til med salt og pepper.


~Rosa Skydått~ 26-05-10 15:40

Sv: Blomkålsuppe
 
haha, sånn går det når man prøver å lage mat når man er sulten.

Jeg tilsatte det under koketiden, eller ved punkt 2. Har ikke fått smakt enda, men skal si ifra hvordan resultatet blir :o

~Rosa Skydått~ 26-05-10 17:13

Sv: Blomkålsuppe
 
Da har jeg fått smakt denne, og jeg la til muskatnøtt og bacon i suppa, og erstattet løken med rødløg. Det var himmelsk!

Neste gang skal jeg prøve med torsk, det tror jeg blir godt!

Morbeline 03-06-10 18:36

Sv: Blomkålsuppe
 
Heh, ikke lurt å prøve seg på denne når man er student og har verken en fungerende blender eller stavmikser. Jevnet på "gode gamle måten" med sånn potetjevne-verktøy. Så for dere som liker masse klumper er jo det lurt, for hele suppa er nå bittesmå blomkålklumper i vann, haha.

Men smaker godt da. Tilsatte litt smør også jeg, i tillegg til bacon og muskat.

silje21 25-02-11 13:51

Sv: Blomkålsuppe
 
fant denne gulloppskriften, var helt utrolig nydelig suppe!! skal lage denne oftere Nam :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no