Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48502)

gamlebyen 07-10-11 15:07

Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
http://blogg.aftenposten.no/ekern/20...skehetens-suv/

Bestemamma 07-10-11 15:40

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Der var det mange gode kommentarer til en artikkel ikke uten snert og fantasi, men med en litt rar undertone....kan den kalles selvgod montro?.....;)

amritam 07-10-11 17:02

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Ja, tenk, jeg er så egoistisk at jeg velger å spise matvarer som ikke gjør meg syk. Og jeg er ikke så sikker på at det er mindre egoistisk å spise det som gjør meg syk heller.

Sungrazer 07-10-11 17:22

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Haha - jeg ler meg fillete. Snakk om skivebom. Prater mange fyndord om lavkarbo, og viser en rekke lavkarbo oppskrifter. Ikke én av de rettene inneholder mer enn 100 gram karbohydrater. Godt kvalifisert for lavkarbo for mitt vedkommende.

Photobscura 07-10-11 17:46

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Ho ho! Så mange faktafeil i en så kort artikkel! Jeg ser at kildekritikk har blitt avlegs. :rolleyes:

silje21 07-10-11 17:55

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
kan jo bare svare med denne ^^

http://espenrostrup.com/2011/10/03/lavkarbo-og-miljo/

smgj 07-10-11 19:47

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Mulig at den artikkelen var ironisk da... Det tolket jeg den som etter å ha lest den og sett oppskriftene.

macadamia79 08-10-11 11:11

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Jeg er helt enig med han i å ikke kjøpe tabloidene når de skriver om ernæring med krigstyper på forsiden, men resten er jo bare kåseri :)

smgj 08-10-11 11:24

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1224932)
Mulig at den artikkelen var ironisk da... Det tolket jeg den som etter å ha lest den og sett oppskriftene.

Hmm... har lest den en gang til og trekker den tanken. :mad:

Photobscura 08-10-11 11:32

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1225374)
Hmm... har lest den en gang til og trekker den tanken. :mad:

Enig, den er egentlig mest hånlig. Jeg bare ler av sånt, men det er jo de som alt er i tvil om hva de skal mene som dette kan appellere til.

smgj 08-10-11 11:41

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1225390)
Enig, den er egentlig mest hånlig. Jeg bare ler av sånt, men det er jo de som alt er i tvil om hva de skal mene som dette kan appellere til.

Spissformulering som er så "spiss" at den bommer på skiva synes jeg det virker som.

Jeg kan heller ikke forstå disse argumentene om lite bærekraft.
Når ble korn bærekraftig lissom? Det er en mono-crop som utarmer enorme areal på verdensbasis - fullstendig avhengig av store tilskudd fullgjødsel... *rister på hodet*
Samtidig må man spise så uhorvelig mye om alle skulle være veganere og ei heller skulle kunne benytte utmark til husdyrhold eller høste av vilt (fugl & fisk medberegnet) til mat.
Et lavkarbo-/steinalderkosthold baserer seg på mye grønnsaker (som kan dyrkes med crop-rotation og husdyrgjødsel og som dermed er bedre landbruksmessig) og proteiner i form av fisk, kjøtt, fugl. Når det gjelder kjøtt så er det ren idioti å fore kjøtt på korn i stedet for beite der hvor det lar seg gjøre...

Velvel. Jeg lar meg dra utpå, ja. :o

Det eneste aspektet korn har som taler for seg er holdbarhet og transporterbarhet. Der er det vanskelig for andre matvarer å konkurrere.

Klara 08-10-11 13:44

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1224820)
Ho ho! Så mange faktafeil i en så kort artikkel! Jeg ser at kildekritikk har blitt avlegs. :rolleyes:

:lol:
Noe sånt. Og jeg som pleide å like artiklene hans... :rolleyes:

Nerthus 08-10-11 15:52

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Jeg tror jeg vil sette stor pris på et ironisk artikkel om lavkarbo - for man har da sans for humor, men foreløpig har de jeg har lest blitt for dumme... kanskje jeg skal skrive en selv istedet? ;)

Klara 08-10-11 16:14

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Å ja, Nerthus, gjør det! Den vil jeg gjerne lese :ja:

Photobscura 08-10-11 20:30

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Jeg synes denne er litt søt, men så synes jeg hele Tegne-Hanne er innmari festlig, da!

Bombus 09-10-11 11:45

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Takk for at du minnet meg om tegnehanne igjen, Photobscura! Jeg hadde glemt henne, men nå skal det bli jevnlige besøk på bloggen hennes. Hun er ekstraordinært god.

Når det gjelder lavkarbo og bærekraft, synes jeg det er mye synsing og lite håndfast å lese. Som Hårek så treffende har sagt det: "Det kan bli mykje gaman av stor fåkunne."

Spørsmålet om bærekraft gnager i bakhodet hele tiden, men så komplekst som dette er, finner jeg ikke ut av det.

Når nå lavkarbokosthold er blitt en så stor snakkis over lang tid, synes jeg det er på tide at forskningen tar en skikkelig analyse av hvordan det påvirker verdens fattige at noen her på berget spiser litt mer fårekjøtt, laks, ost, smør og grønnsaker enn før, kombinert med lite eller ingenting av potet og korn ;)

Dette siste var satt på spissen, jeg mener faktisk at det burde analyseres og besvares om lavkarbokosthold setter større fotavtrykk på kloden enn høykarbo, og hvor eventuelt skjæringspunktet befinner seg.

Kanskje det allerede finnes seriøs forskning om det? Noen som vet?

macadamia79 09-10-11 12:47

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Jeg har ingen, absolutt ingen, kvaler for å ikke spise korn. Pål Jåbekk sier det bedre enn meg: http://paljabekk.blogspot.com/2011/1...else-kjtt.html

Edit: en bra comeback vil jo være "tenk så mye storfe vi kunne ha foret opp med alt det kornet!"

Photobscura 09-10-11 13:12

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av macadamia79 (Innlegg 1226165)
Edit: en bra comeback vil jo være "tenk så mye storfe vi kunne ha foret opp med alt det kornet!"

Bortsett fra at kyr har det aller best på gressför. Hva med å slutte å dyrke korn, og gjøre åkrene til utmarksbeite? :D

Sorella 09-10-11 14:43

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Fatter ikke hva han vil fram til jeg da, sånn egentlig :p

Peppa Gris 09-10-11 15:11

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?
 
Jeg klarer ikke ta en mann som skriver med for stor skrift seriøst.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no